СТРШЉЕН ПОНОВО ОЖИВЕО! ИЗВЕДЕН ПРВИ ПРОБНИ ЛЕТ! КРАТКИ ИСТОРИЈАТ РАЗВОЈА ПРВОГ СРПСКОГ БЕСПИЛОТНОГ ХЕЛИКОПТЕРА, ВИДЕО

Андреј Млакар

Појавио се први пут пре седам година прво на сајму наоружања IDEX -2017. у Абу Данију, а онда и на сајму наоружања Партнер те исте године у Београду. Добио је тада централно место у Хали 1 Београдског сајма где га је као свој уникатни производ приказала компанија ЕдеПро из Београда.

Тада је већ постао познат под називом Стршљен. Посетиоцима је приказан са комплетном палетом наоружања, као и опреме коју овај хеликоптер може да користи за различите мисије.

Подаци о беспилотном хеликоптеру ” Стршљен” из 2017. године

Хеликоптер је израдило предузеће ЕДеПро под патронатом СДПР. Мотор, ротор, тело хеликоптера, редуктор и лопатице дело су српских компанија укључених у овај пројекат.

Према објављеним подацима, максимална брзина тог хеликоптера износи 180 км/х, брзина крстарења је 160 км/х, брзина пењања 8 м/с, а максимална висина лета 4.000 метара. Анатомија лета износи 3,5 сата са 200 литара горива и четири сата са 240 литара горива.

Летелица је дуга 6,75 м, висока 2,65, широка 1,8 метара. Тежина празног хеликоптера је 400 кг, максимална тежина хеликоптера на полетању 750 кг, носивост (користан терет) 350 килограма.

„Стршљен” је намењен за извиђање, борбена и противелектронска дејства.

Летелица је затим наредне 2018. године доживела била редизајн у односу на прототип који се појавио претходне 2017. године. Већ тада добио је ознаку “X-01 Стршљен” под којом је био приказан на међународном Сајму наоружања Eurosatory.

Подаци о стршљену из 2018 до данас

У односу на ону из 2017. године нови Стршљен је имао редизајниран нос израђен од композинтних материјала (угљеничних влакана), а погон је чинио домаћи турбовратилни мотор Phoneix-180.

Упоређујући са подацима из 2017, године наводи се да је летелица дуга 8,75 м у односу на 6,75 м на првом прототипу. Висина летелице је скраћена са 2,65 м на 2,44 м. Ширина од 1,8 м и максимална тежина беспилотног хеликоптера у полетању је остала иста 750 кг, као и носивост корисног терета од 350 кг.

Максимална брзина лета је 180 км/х, али је крстарећа брзина смањена са 160 на 120 км на час. Почетна брзина пењања је остала иста 8 м/с. Плафон лета је исти 4.000 м, као и аутономија лета од 4 сата.

Од додатне опреме беспосадни хеликоптер “X-01 Стршљен” поседује ГПС навигациони систем, жиростабилисано електрооптички систем, радарски и ласерски висномер.

Наоружање:

Као наоружање беспосадног хеликоптера “X-01 Стршљен” спомиер се контејнер са митраљезом калибра 12,7 мм. ласери невођених ракетних зрна С-8 калибра 80 мм, ракете ваздух-земља, телевизијски вођена ракета “паук”. За разлику од прве верзије модификована је добила носаче ракета.

Нови корак у развоју првог српског беспилотног хеликоптера начињен је 18. маја 2024 године на аеродромуВојка. Оно што је новина хеликоптер уместо турбовратилног мотора Phoneix-180 има уграђен домаћи турбовратилни мотор TSE-200.

После урађених припрема летелица је извршила свој први прбни лет у вертикалном полетању и слетању као и лебдењу.

Стршљен се може користити за различите мисије тако и за војне извиђање и борбене задатке.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *