ИНАТ СТАРОГ ДАСОА: Авион који је изазвао запрепашћење и нелагоду Совјета и Американаца

Година је 1979., у свету авијације и ваздухопловне индустрије та година била је сурова. Отимало се о војно ваздухопловно тржиште, које је проузроковало бројне афере и скандале. Афере које су рушиле владе и министре широм света, док је утакмица између САД и Европе изгледала изгубљено за стару даму, расцепкану Европу.

Једанаестог априла те године, највећи амерички и совјетски конструктора борбених авиона с неверицом су гледали извештаје са пробних писта француског конструктора Марсела Дасоа. Резултати које је у експериманталном лету постигао прототип нове серије чувених “миража”, деловали су као својеврсна психолошка бомба на сујету “локидових”, “боингових” и “вестингхаусових” стручњака. У Лондону и Франкфурту, где су се већ увелико две велике западноевропске ваздухопловне индустрије сложно и мукотрпно трудиле да произведу нови ловачко-бомбардерски авион “Торнадо”, запрепашћење па и нелагодност постали су још више изражени. Ваздухопловни свет је био изненађен и збуњен са карактеристикама авиона који је тада осамдесет двогодишњи Марсел Дасо, у наступу такмичарског гнева према Америкацима и свима осталим, произвео без иједне експерименталне преправке.

Photo: Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA)

То се до тада, још није десило у богатим и дугим аналима француске и европске ваздухопловне индустрије.

У то време Американци су са својим Ф-15 “Игл” на сва звона тврдили, да су створили супериорни борбени авион, који је иза себе оставио совјетску конкуренцију оличену у то време познатим типовима авиона “МиГ”. На европску конкуренцију, “Јенкији” више нису рачунали. Сматрали су је непостојећом, те су се опуштено могли посветити премоћи и монополу у свету “западне” ваздухопловне индустрије. За њих, Европа је већ била нестала.

Photo: Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA)

Међутим, нико није рачунао на упорноста старог Дасоа. Тако је у инат свима, 9. марта 1979. године, свој први лет извео авион који је тада означен као “Мираж-4000” (Mirage-4000). Касније ће авион бити познат као “Супер Мираж-4000” (Super Mirage-4000).

У то време, ваздухопловни стручњаци су авион “Мираже-4000” прогласили најбољим ловцем-бомбардером на свету. Према њима су Дасоови “Миражи” и до тада, кад се искрено размотри ваздухопловна историја у последњих неколико деценија, били најбољи светски авини. То су невољно били признали и конкуренти. Дасо прави најбоље авионе, добро их продаје, а што их не продаје још боље и што комерцијално није “прегазио” конкуренте који су остајали често јачи од његове фирме, пре свега је последица снажнијих финансијсих средстава којима располажу САД. Осим тога, ту је присутна и политика, огрезла у корупцији и миту. Насупрот томе је савршенство, које се ничим не може платити.

Photo: Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA)

Дасо Мираж-4000 (такође познат као Супер Мираж-4000) био је француски прототип млазног двомоторног борбеног авиона који је развио Дасo-Брегe из свог авиона Миража 2000 .

Нова “фатаморгана” била је приметно већа и тежа од једномоторног Миража-2000 и има два турбовентилаторска мотора Снекма М53-2 (Snecma M-53-2). Такође је имао мале канарде изнад отвора усисника. Упркос променама, ова два авиона су остала слична, деле дизајн делта крила, усиснике ваздуха и општу конфигурацију.

Авион је био приватни финансијски пројекат компаније. По димензијама је упоредив са америчким авионом F-15 Игл, а констрисан је да буде ловац-бомбардер дугог долета.

Планирано је да се авион прода Ирану, док је њиме још владао Шах. Али ће Исламска револуција те године (1979), осујетити план. Затим се Дасо окренуо Саудијској Арабији. Мећутим, када је 1986. године објављено да су се Саудијци одлучили за Торнадо, као свог ударног авиона, Дасо је прекинуо програм “Мираж”. Француско ваздухопловство се у потпуности окренуло авионима Мираж-2000. Стечена искуства из програма, имала су значајног утуцаја на развој авиона Рафал.

Једини произведени прототип авиона Мираж-4000 (Супер Мираж-4000), 1992. године, пребачен је као експонат сталне поставке у Музеју ваздухопловства у Паризу.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *