ЗБОГ ОЧАЈНЕ ПОТРЕБЕ ЗА ЛАКИМ СИСТЕМИМА ПВО,УКРАЈИНА ПОСТАВЉА ВРЕМЕШНЕ ПОМОРСКЕ АРТИЉЕРИЈСКЕ КУПОЛЕ НА КАМИОНСКЕ ШАСИЈЕ

Министе́рство оборо́ны Украи́ны

Руси нису једини који постављају застареле морнаричке топове на копнена возила и распоређују их у ратну зону у Украјини. То раде и Украјинци.
Још у марту, прве фотографије су се појавиле на интернет мрежи на којима су приказани „старински“ руски МТ-ЛБ тегљачи из седамдесетих година двадесетог века на које се пакују 2М-3 куполе из педесетих година истог века, за топове калибра 25 милиметара.
Три месеца касније, постоји фотографија сличног возила у украјинској служби: камион Камаз 6х6 са куполом 2М-3 на својој платформи.

Несофистицирани украјински камион с оружјем има очигледну употребу као одбрана од малих дронова. Истовремено, то је подсетник на озбиљне и трајне празнине у украјинској ПВО. Добро опремљена војска не би морала да извлачи „седамдесет годишње“ поморске куполе из дуготрајног складиштења и да их поставља на исто тако стар камион.
Постојале су неке спекулације овог пролећа, да ће руска топовска оруђа постављена на МТ-ЛБ — нека са куполама 2М-3, а друга са куполама 2М-7 и са митраљезима калибра 14,5 милиметара — бити распоређена с бригадама на линији фронта, за улоге дејства по циљевима на земљи, као мобилна артиљеријска гнезда, у суштини као „ватрене тачке“.

Међутим, фотографије које су се појавиле крајем маја или почетком јуна наговештавале су стварну улогу МТ-ЛБ-2М-3. Фотографија приказује пар тегљача који чувају цивилни багер који очигледно копа одбрамбене ровове негде у Украјини, на простору који је окупирала Русија.
Чини се да су МТ-ЛБ-2М-3 противваздухопловна одбрана позадине. „То је вероватно због случајева примећених претходних месеци, када су беспилотне летелице летеле и бацале гранате на раднике који су копали ровове“, приметио је независни тим за извештавање о сукобима.

Украјина има свој проблем са дроновима. Руске снаге најмање од септембра лете дроновима иранске производње Шахед, препуним експлозива. Шахеди од 196 кг су, у ствари, мале крстареће ракете.
Шахеди су искористили празнину у украјинској одбрани. Док би украјинске ракете земља-ваздух дугог домета С-300 и ракете средњег домета „Бук“ могле да одврате нападе ловаца-бомбардера руских ваздухопловних снага, оне су биле далеко мање ефикасне против ниско- и споро летећих дронова који се можда неће ни појавити на радарским показивачима система ПВО.

Украјинцима је било потребно брзо отварање ватре самоходним топовима — плус „мали радари“ за праћење и рефлектори за осветљавање ноћу. Територијалне бригаде које су браниле украјинске градове почеле су да спајају све могуће комбинације оружја и возила. Неки су били веома груби – на пример, митраљези Максим из Првог светског рата, а неке јединице су биле монтиране на камионе.

Страни савезници Украјине су на крају обећали много модернију ПВО кратког домета, укључујући мноштво немачких оклопних возила Гепард са радарским 35-милиметарским топовима, као и ракетне системе Авенџер америчке производње, који су смештени на неоклопним возилима Хамви и наоружани инфрацрвеним навођеним ракетама Стинџер и тешким митраљезом.

Укупно 67 Гепарда, 20 Авенџера и десетине других система ПВО кратког домета које је Украјина набавила, очигледно још увек нису довољни. Вреди напоменути да су неки од првих напада Шахеда били усмерени на Одесу, последњу велику слободну луку Украјине на Црном мору. Чини се да је Камаз-2М-3 негде у или близу Одесе, ако океан и бродски јарбол на фотографији указују на то.

Украјини је очајнички потребно више система ПВО кратког домета за одбрану Одесе и вероватно других стратешких локација — довољно да оправда импровизације као што је камион Камаз с топовима.
Боље ишта него ништа. Топ у куполи 2М-3 требао би да буде у стању, да гађа мете на удаљености до 2500 метара. Његова највећа мана је недостатак било каквог радарског навођења. Ви нишаните топовима на старомодан начин: гледајући кроз решеткасту нишанску справу. Ноћу или по лошем времену, мало је вероватно да ће оруђе ишта да погоди.