Lični osvrt, Piše: Danko Borojević
U jeku nadolazeće 2030. godine, i tada predviđenog opraštanja našeg vazduhoplovstva od višegodišnjih čuvara neba Srbije, lovaca MiG-29, “zapatila” se priča o njegovoj zameni. Političari su bili odlučili, da će to biti francuski lovac Rafale.
Međutim, kako to biva u realnom životu, nikada sve što je planirano nije ni sprovodivo.Kako se nezvanično saznaje, gospoda Francuzi traže od nas za nove avione Rafale F4R cifru od oko tri milijarde evra. A ako se uzme u obzir da je ta cifra “šušteće” valute, predviđena samo za 12 aviona uz propratne segmente koji idu uz avione, jasno je, da je ta cifra ipak trenutno prevelika za nas.
I dobro, što je mnogo, mnogo je! Jasno je i beogradskim dživdžanima, da Srbija u trenutnom kontekstu odnosa snaga, ne može više da nabavlja borbena sredstva u Rusiji. Treba biti malo realan a ne isključivo tvrdoglav. Jer tvrdoglavost, neretko vodi ka gluposti. I tako dolazimo do one basne o dva ovna, koja su se našla na brvnu ali sa suprotnih strana. Želeći da pređu preko, niti jedan od njih, nije hteo da ustupi pravo prvenstva onom drugom. Te su odmerili snage. I tako zbog njihove tvrdoglavosti, brvno nije izdržalo, te oba ovna završiše u reci i utopiše se.
Što bi se reklo, čemu tvrdoglavost i insistiranje na Evropi i slično. Zašto, neko od naših političara ne ode pravac Vašington i zatraži od Amerikanaca avion F-16?
Mnogi će sad da skoče uz uzvike, “Izdaja, NATO plaćenik” i mnogo drugih, još težiš mrziteljskih konotacija. Nije to sad, da se odmah mora uraditi, ali je samo jedno obično razmišljanje.
Pa da krenemo. O “Francuzu” i nema potrebe mnogo da se priča, već je uveliko pisano. Osim toga, za njega se odlučila i zvanična politika ali očigledno, da zbog problema u ceni, treba da se pogledaju i alternative.
Priča o švedskom avionu Gripen, treba da se preskoči, jer od Šveđana nema političke koristi u svakom pogledu. Osim toga, avion ima i dosta američkih i britanskih delova, te zbog toga postoji mogućnost da se zabrani izvoz istog nama. A to ne bi bio prvi put.
Kinezi, mnogi će reći, “pa uzmimo Kineze”!. Dobro, nije loša ideja, uz sve političke konotacije, kupili smo dosta sredstava od istih. Međutim, i kineska priča je slična švedskoj. I njihovi avioni koriste tuđe komponente, ovaj put Ruske. Ne treba zaboraviti, da su nam braća Rusi ipak zamerili kad smo kupili kineski FK-3, jer su oni računali da ćemo da kupimo njihov S-400.
Ali, nemamo samo mi problema. Pa nedavno su se Pakistanci našli u problemu oko svojih JF-17, jer ih pogone ruski motori. Obratili su se Kinezima oko održavanja, ali su problem postali motori. Tu se moralo javiti Rusima. I tako dođe do problema, koji nije mali, naprotiv, veoma je ozbiljan. Jer se može kod Kineza kupiti sve, ali kad treba da se održava, onda se ne zna ko je nadležan.
Pa kako danas o svemu politika odlučuje, zašto se ne bi bilo malo pragmatičan. Zašto se ne bi isključila emocija i uključila malo političko-poslovna logika?
Zašto sve računati u evrima, možda se nešto može računati i u američkim dolarima?
Dobro, nemamo tri milijarde evra! Možda imamo, dve milijarde američkih dolara? Mnogi će reći, da se “frljamo” milijardama kao da ništa to nije. Ne, ne razmeđemo se, već logički se razmišlja. Nema se evro, ima se ipak dolar. Politička uloga Francuza u Evropi i svetu nije ravna američkom.
Treba uzeti te dolare i pravac preko bare. Jer uz dobro pregovaranje, uz avione može da se kupi i koji politički ustupak i ne samo to. Za cenu od 2,8 milijardi dolara moće da se kupi 20 aviona F-16V Block 70, odnosno za cenu od 1,2 milijarde dolara 16 istih aviona.
Uz američke zvečarke dobija se i američka politička podrška. Ako smo sposobni da ispregovaramo iste, a ne biti isključiv i tvrdoglav kao sad.
Pretposlednja verzija lovca F-16 je jednosed F-16E i njegova dvoseda verzija F-16F. Verzija F-16E/F radi se u bloku 60 (Block 60) i razvijena je iz verzije F-16C/D blok 50/52, a razvijena je po narudžbini UAE. Ima poboljšani radar AN/APG-80, sa aktivnim elektronskim skeniranjem, poboljšanu elektronsku opremu, spoljne rezervoare prilepljene duž bočnih strana i trupa i motor General Electric F-110-GE-132.
Trenutno poslednja verzija je F-16V Viper, koja se radi u bloku 70 i 72. Ova verzija bazirana je na F-16E, sa spoljnim rezervoarima goriva na trupu, radarom AN/APG-83 AESA, motorom F110-132A sa sistemom upravljanja FADEC, sistemom za elektronsko ratovanje, IC (IC) pretraživačem i sistemom za prilagođavanje boja stakla kabine i vizira kacige pilota. Predviđeno je da na desnoj strani aviona bude postavljena fleksibilna priključna cev, za dopunjavanje sa gorivom u vazduhu.
Bugari su ispregovarali osam aviona za 1,6 milijardi dolara. Inače cena samog aviona F-16V iznosi 64 miliona dolara, uz ono što ide s avionom dobije se cena od 1,6 milijardi dolara za eskadrilu od 16 aviona.
Međutim, ono što je nemerljivo, tako se kupuje i američka politička podrška!
Za početak, umesto da smo tvrdoglavi kao ovnovi, zašto ne bi bili malo pragmatični i prešli preko bare. Ima i tamo Srba, nisu Srbi samo u Srbiji. Umesto što im uzimamo samo pare (kao doznake), zašto se ne bi oni upotrebili i za političku podršku matici u samom Kongresu SAD. Jaka, ujedinjena i politički aktivna dijaspora u SAD, mnogo više znači od “mitova i gusli”. Jer život je ralnost, nije mit i ne može se staviti “u gusle”.
Nema tu izdaje, izdaja se desila 1991. godine, danas treba biti pragmatičan. Ako se “Francuzi prave pametni”, Amerikanci sigurno neće mnogo pametovati.
Umesto Musketara, treba pogledati i na zvečarke.
Rusi nam nikada nisu nudili S-400 za prodaju…ima nekoliko razloga zašto nisu.
Avijacija – razmatrale su se varijante vazduhoplova VNBA u studijama, uključivalo je nekoliko aviona kao i TTZ koje je vazduhoplovstvo izrazilo.
Rafale je dvomotorac – pilotima to puno znači po pitanju žilavosti aviona, rezerve snage, nosivosti korisnog tereta, bezbednosti, krstarenja, radijusa aktivnog dejstva. Avion je razvijan u povoljnijim tehnološkim okolnostima.
Nije preterano zahtevan po pitanju održavanja i infrastrukture u odnosu na F-16 koji zahteva besprekornu PSS, hvatače aviona na krajevima PSS, poprilično složen sistem praćenja i održavanja, veliki stok r/d na raspolaganju i pojedina servisiranja koja samo rade američki proizvođači, ispitni i probni stolovi sa softverima koji se moraju redovno updatovati itd…tako i za naoružanje..
Kako bi se sa amerikancima sačinio ugovor, to je već stvar sposobnosti pregovarača.
Naravno, uvek ima i skrivenih problema..nije ni sa rusima i kinezima sve bajno kada se ugovara ili pojavi problem.
Videćemo kako će se situacija odvijati, vreme nije saveznik i treba odluka da bude pravovremena kako bi nosioci zadatka mogli imati dovoljno vremena da obezbede ljudstvo, pripreme, infrastrukturu i ostalo,
Koliko sam ja obavijesten, Rafale je izabrala struka a ne politika.
Tako da podrzavam tu opciju, mada bih volio da vidim bar 24 komada, sa raketama dugig dometa i krstarecim raketama Srpske proizvodnje. Koliko sam zakljucio u tehnickim pregovorima je i mogucost ugradnje UBS is domaceg razvoja.
Alternativa je svakako J-10CE i koliko se nezvanicno prica ponudjen je Srbiji. Taj avaio ima manje vise sve kineske komponente i vec uzimamo dosta opreme od Kineza, tako da ni ovo ne bi bio presedan.
Koliko sam ja obavijesten, Rafale je izabrala struka a ne politika.
Tako da podrzavam tu opciju, mada bih volio da vidim bar 24 komada, sa raketama dugig dometa i krstarecim raketama Srpske proizvodnje. Koliko sam zakljucio u tehnickim pregovorima je i mogucost ugradnje UBS is domaceg razvoja.
Alternativa je svakako J-10CE i koliko se nezvanicno prica ponudjen je Srbiji. Taj avion ima manje vise sve kineske komponente i vec uzimamo dosta opreme od Kineza, tako da ni ovo ne bi bio presedan.
Ne lupetarajte gluposti. Jedva sno od Amerikanaca dobili hamvije a sad mastate o F16. Da li je auto ovog teksta uopste upoznatvsa geopolitickom situaciom u kojoj se nalazi Srbija? Ameri nece da nam prodaju nista sto puca, a ne lovce. Uozbiljite se i ne lupetarajte gluposti. Pogotovo sto bi poceli da nas uslovljavaju sa priznanjem Kosova, pravima LGBT populacije, NVO nedodirljovosti i slicnim glupostima. Njihovo oruzje nije samo orzje vec sa sobom nosi u paketu gomila gluposti i naravno tehnolosko ropstvo po pitanju odrzavanja toga sto si kupio.