ОДЛАЗАК РАТНИКА, ПОВРАТАК МАРШАЛА: МИГ-29 И РАФАЛ У СРПСКОЈ АВИЈАЦИЈИ!

принтскрин јутјуб

Пише: Данко Боројевић

Основ ловачке авијације, данашње Војске Србије чине ловци МиГ-29СМ. У тренутку осамостаљења данашње Србије из државне заједнице СЦГ, није се много водило рачуна о будућности саме ловачке авијације. Шта више, у то време многи су предлагали да се тај род војске укине. Истовремено, једно кратко време у устроју нове Војске Србије није постојао вид РВ и ПВО, онда не треба да се чуди што су се неки залагали за укидање и самих ловаца. Јер по њима Србија неће више ратовати (и пре њих је говорено, да Србија није учествовала у рату). Међутим, само две године од осамостаљења, неко је ипак одлучио да Србија мора да има ловачку авијацију за чување свог неба. У то време, имали смо пет авиона МиГ-29Б/УБ који су претекли из рата у којем Србија „учествовала није“. У то време се размишљало, да ли да задатке заштите неба преузме „модернизовани“ МиГ-21 или да се модернизује тих пет преосталих МиГ-29. Приступило се модернизацији авиона МиГ-29. У међувремену, набављено је додатних десет авиона МиГ-29, који су модернизовани прво на стандард СД, да би потом свих 14 авиона доведено на стандард МиГ-29СМ. Временом је схваћено, да се авиони могу користити до почетка треће деценије овог века. Значи, време је, да им се тражи замена. У међувремену, политички је одлучено да то буде Rafale F4R. Што би се рекло, ратнику се примакла пензија а треба да дође маршал.

РАТНИК

О авиону МиГ-29 код нас, углавном све је већ познато и написано. Знамо, како су набављени, како су се показали током своје службе, тако да о томе нема потребе много улазити у детаље.

Фото Андреј Млакар

Међутим, треба знати да је овај авион изабран као спас за нашу ловачку авијацију и као прелазни авион до новог будућег чувара нашег неба.

Одлука о томе, донесена је 2016. године. Била је то, у оно време потпуно исправна одлука, сагледавајући бројне чињенице и разлоге. И тада је било много критичара, од оних који су тражили да угасимо авијацију, до оних који би да купе авион који је још био на цртаћим столовима.

Данас Србија има 14 авиона МиГ-29, 11 једноседа и три двоседа. Они су постали спас за ловачку компоненту РВ и ПВО Војске Србије. Временом, сви наши ловци доведени су на стандард МиГ-29СМ.

На приказу оспообљености и опремљености Војске Србије “Гранит 2023” која је одржана на Војном аеродрому “пуковник-пилот Миленко Павловић” у Батајници у суботу 22. априла 2023. године, запажену улогу имали су и борбени авиони МиГ-29СМ који представљају кичму ловачке авијавие Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије. Осим у летачком делу , авион са комплетним ракетним наоружањем приказан је и на статичком делу изложбе.

Иначе прва промоција модернизованих српских мигова МиГ-29СМ била је прошле година на војној вежби “Штит 2022” поводом дана Војске Србије који је био и тад звезда и око кога се јавност како домаћа, тако и инострана фокусирала.

На статичком делу изложбе поред МиГ-29 СМ биле су изложене ракете ваздух-ваздух и ваздух земља, гравитационе авио бомбе, невођена ракетна зрна и допунски резервоари за гориво.

Комплетни ремонт и модернизација српских мигова рађено је у сарадњи с компанијом РСК МиГ. Захвати ремонта и модернизације укључивали су мотор РД 33 серије 3, радар Жук МЕ домета 120 км.

Фото Министарство одбране Републике Србије

О српским миговима се до тад није чуло осим што су обележили повремено својим појављивањима на војним вежбама или прелетима. Посебно су били ангажовани од кад је почео рат у Украјини кад је државна авио компанија била под налетом лажних дојава о бомбама па су српски мигови морали да прате путничке авиони од уласка у српски ваздушни простор до слетања на аеродром Никола Тесла у Сурчину.

Такође, интересантно је да је током преноса уживо на државној телевизији био приказан и копкит МиГ-29.

Ново наоружање за МиГ-29СМ су ракете ваздух-земља Х-29Т, као и ракете ваздух-вазду Р-27ЕР и Р-77.

Ма колико МиГ-29СМ код нас радио посао, јасно је да ће му морати дођи замена. А одлука о новом авиону или било којем другом озбиљнијем систему наоружања, никада није одлука струке већ политичка одлука.

Међутим, нова времена доносе нове изазове. Схваћено је да ће и ови авиони због рада “зуба времена” морати да се замене новим. Одлучено је, да то буду француски борбени авиони Rafale.

МАРШАЛ

Наш комшија или ти сусјед Хрватска, ових дана добила је свој први авион Rafale. Они су набавили половне авионе у верзији Rafale F3R. Ова верзија авиона има вишефункцијску конфигурацију с ласерским означивачем циља Damocles и подтрупним контејнером за извиђање Reco NG те топом 30 мм без ограничења за режим дејства ваздух-земља. Систем Rover (Remote Operations Video Enhanced Receiver) за слање података и модернизована унутрашњост пилотске кабине приказују земаљске положаје и покрете непријатеља у стварном времену што увелике олакшава планирање и сама борбена дејства.

Поред тога авион је, опремљен брзим инфрацрвеним претраживачем и оптичким системом високе резолуције, Thales Reco NG осигурава дигиталне фотографије на малим висинама при великој брзини те на средњим и великим висинама, а у сврху извиђања. Фотографије су толико прецизне да имају резолуцију од неколико центиметара, што даје податке помоћу којих се брзо израчунава брзина покрета непријатеља на тлу. Reco NG је замишљен као комплетан систем што укључује и припрему мисије те обраду података и доградњу хардвера, а задатке обавља и без интервенције пилота. Фотографије могу бити приказани на екрану у пилотској кабини те пребацивани у дигиталном облику у стварном времену.

Armée de l’air et de l’espace,

Од наоружања поред топа калибра 30 мм, ова верзија има ракете ваздух-ваздух Mica, Magic-II, MBDA Meteor, ракете SCALP EG, AASM Hammer, AM39 Exocet.

Хрвати су успели ући у последњи вагон за половне „рафале“, тако да су пазарили 12 авиона Rafale F3R по цени од милијарду евра.

Французи више не нуде половне авионе, већ искључиво новопроизведене Rafale F4 односно Rafale F4R.

Фото: Armée française – Opérations militaires

Због глобалне финансијске кризе која је проузроковала и смањење војних буџета те обустављање неких делова модернизације, јављала се забринутост за цели пројекат вишенаменског борбеног авиона Rafale као и за његов извоз. Ипак је велики део планираних иновација довршен и примењен на авиону Rafale F4, који је тестиран у мисији у Авганистану. Део авиона старијих верзија, преведен је на стандард F4, док је део испоручен страним купцима. Међутим, рат у Украјини био је спас за Французе. Тако је овај авион постао најтраженији, од он оних који нису ни за Русе ни за Американце.

Rafale F4 служи као вишенаменски борбени авион, што значи да може да врши нападе на циљеве у ваздуху и на земљи. Одликује га врхунска аеродинамика и електроника. Способан је да делује у свим временским условима, по циљевима на земљи и ваздуху. Поседује 14 подвесних тачака на које се каче пројектили ваздух-земља, ваздух-ваздух, против радарске ракете као и против бродске ракете. Може да носи вођене и невођене бомбе за ударе по земаљским циљевима.

Одликује га врхунска аеродинамика и електроника. Способан је да делује у свим временским условима, по циљевима на земљи и ваздуху. Поседује 14 подвесних тачака на које се каче пројектили ваздух-земља, ваздух-ваздух, против радарске ракете као и против бродске ракете. Може да носи вођене и невођене бомбе за ударе по земаљским циљевима.

„У октобру 2022. године, председник Србије Александар Вучић обелоданио је да Србија води озбиљне преговоре са Француским произвођачем борбених авиона Dassault о куповини његових авиона Rafale F4R. Србија је по речима председника Вучића заинтересована за куповину једне ескадриле (12-14) потпуно нових авиона Rafale F4R, као и једне ескадриле половних у конфигурацији F3R (међутим, већ у том тренутку смо били зкаснили за ову верзију). Ови авиони би требали да замене авионе руске (совјетске) производње у саставу српског ратног ваздухопловства, МиГ-29, којима ресурси истичу до 2030. године. Тада би они већ постали застарели и њихова даља модернизација постала би немогућа и не исплатива“.

Постало је јасно, да је одлучено да будући ловац РВ и ПВО Србије буде Rafale F4R. Остало је само да се утврди, током преговора, цена и начин испоруке будућих авиона.

ЕМОЦИЈЕ И РЕАЛНОСТ

Кад је стварана Српска авијатика ономад током Великог рата, српски пилоти летели су на француским авионима. У новој држави до тридесетих година прошлог века, авиони француске производње били су у масовној употреби. Други светски рат, краљевско ваздухопловство дочекало је поред авиона домаће производње и са авионима немачке и британске производње. После рата у петој и шестој деценији прошлог века, летели смо на америчким авионима. Затим су стигли совјетски авиони.

Како било да било, коло се окреће а и сама планета се ипак окреће (не улазећи у став поборника равне плоче и теорије завере), дошло је време да нови авиони код нас буду француске производње.

МиГ-29, за многе наше ваздухопловне ентузијасте је авион за који се веже емоција, неоправдано али је тако. Долази време, да и он оде у музеј као и његови претходници. Ту нема емоције, већ је то чиста реалност. Било би најбоље, када би Србија била у могућности да произведе сопствени авион, али то није реално из много разлога.

Остаје једино, да се замена за ратника нађе у иностранству. А то диктира политика. Политика је одлучила да то буде Rafale F4R.