Пише: Данко Боројевић
Основ ловачке авијације, данашње Војске Србије чине ловци МиГ-29СМ. У тренутку осамостаљења данашње Србије из државне заједнице СЦГ, није се много водило рачуна о будућности саме ловачке авијације. Шта више, у то време многи су предлагали да се тај род војске укине. Истовремено, једно кратко време у устроју нове Војске Србије није постојао вид РВ и ПВО, онда не треба да се чуди што су се неки залагали за укидање и самих ловаца. Јер по њима Србија неће више ратовати (и пре њих је говорено, да Србија није учествовала у рату). Међутим, само две године од осамостаљења, неко је ипак одлучио да Србија мора да има ловачку авијацију за чување свог неба. У то време, имали смо пет авиона МиГ-29Б/УБ који су претекли из рата у којем Србија „учествовала није“. У то време се размишљало, да ли да задатке заштите неба преузме „модернизовани“ МиГ-21 или да се модернизује тих пет преосталих МиГ-29. Приступило се модернизацији авиона МиГ-29. У међувремену, набављено је додатних десет авиона МиГ-29, који су модернизовани прво на стандард СД, да би потом свих 14 авиона доведено на стандард МиГ-29СМ. Временом је схваћено, да се авиони могу користити до почетка треће деценије овог века. Значи, време је, да им се тражи замена. У међувремену, политички је одлучено да то буде Rafale F4R. Што би се рекло, ратнику се примакла пензија а треба да дође маршал.
РАТНИК
О авиону МиГ-29 код нас, углавном све је већ познато и написано. Знамо, како су набављени, како су се показали током своје службе, тако да о томе нема потребе много улазити у детаље.
Међутим, треба знати да је овај авион изабран као спас за нашу ловачку авијацију и као прелазни авион до новог будућег чувара нашег неба.
Одлука о томе, донесена је 2016. године. Била је то, у оно време потпуно исправна одлука, сагледавајући бројне чињенице и разлоге. И тада је било много критичара, од оних који су тражили да угасимо авијацију, до оних који би да купе авион који је још био на цртаћим столовима.
Данас Србија има 14 авиона МиГ-29, 11 једноседа и три двоседа. Они су постали спас за ловачку компоненту РВ и ПВО Војске Србије. Временом, сви наши ловци доведени су на стандард МиГ-29СМ.
На приказу оспообљености и опремљености Војске Србије “Гранит 2023” која је одржана на Војном аеродрому “пуковник-пилот Миленко Павловић” у Батајници у суботу 22. априла 2023. године, запажену улогу имали су и борбени авиони МиГ-29СМ који представљају кичму ловачке авијавие Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије. Осим у летачком делу , авион са комплетним ракетним наоружањем приказан је и на статичком делу изложбе.
Иначе прва промоција модернизованих српских мигова МиГ-29СМ била је прошле година на војној вежби “Штит 2022” поводом дана Војске Србије који је био и тад звезда и око кога се јавност како домаћа, тако и инострана фокусирала.
На статичком делу изложбе поред МиГ-29 СМ биле су изложене ракете ваздух-ваздух и ваздух земља, гравитационе авио бомбе, невођена ракетна зрна и допунски резервоари за гориво.
Комплетни ремонт и модернизација српских мигова рађено је у сарадњи с компанијом РСК МиГ. Захвати ремонта и модернизације укључивали су мотор РД 33 серије 3, радар Жук МЕ домета 120 км.
О српским миговима се до тад није чуло осим што су обележили повремено својим појављивањима на војним вежбама или прелетима. Посебно су били ангажовани од кад је почео рат у Украјини кад је државна авио компанија била под налетом лажних дојава о бомбама па су српски мигови морали да прате путничке авиони од уласка у српски ваздушни простор до слетања на аеродром Никола Тесла у Сурчину.
Такође, интересантно је да је током преноса уживо на државној телевизији био приказан и копкит МиГ-29.
Ново наоружање за МиГ-29СМ су ракете ваздух-земља Х-29Т, као и ракете ваздух-вазду Р-27ЕР и Р-77.
Ма колико МиГ-29СМ код нас радио посао, јасно је да ће му морати дођи замена. А одлука о новом авиону или било којем другом озбиљнијем систему наоружања, никада није одлука струке већ политичка одлука.
Међутим, нова времена доносе нове изазове. Схваћено је да ће и ови авиони због рада “зуба времена” морати да се замене новим. Одлучено је, да то буду француски борбени авиони Rafale.МАРШАЛ
Наш комшија или ти сусјед Хрватска, ових дана добила је свој први авион Rafale. Они су набавили половне авионе у верзији Rafale F3R. Ова верзија авиона има вишефункцијску конфигурацију с ласерским означивачем циља Damocles и подтрупним контејнером за извиђање Reco NG те топом 30 мм без ограничења за режим дејства ваздух-земља. Систем Rover (Remote Operations Video Enhanced Receiver) за слање података и модернизована унутрашњост пилотске кабине приказују земаљске положаје и покрете непријатеља у стварном времену што увелике олакшава планирање и сама борбена дејства.
Поред тога авион је, опремљен брзим инфрацрвеним претраживачем и оптичким системом високе резолуције, Thales Reco NG осигурава дигиталне фотографије на малим висинама при великој брзини те на средњим и великим висинама, а у сврху извиђања. Фотографије су толико прецизне да имају резолуцију од неколико центиметара, што даје податке помоћу којих се брзо израчунава брзина покрета непријатеља на тлу. Reco NG је замишљен као комплетан систем што укључује и припрему мисије те обраду података и доградњу хардвера, а задатке обавља и без интервенције пилота. Фотографије могу бити приказани на екрану у пилотској кабини те пребацивани у дигиталном облику у стварном времену.
Од наоружања поред топа калибра 30 мм, ова верзија има ракете ваздух-ваздух Mica, Magic-II, MBDA Meteor, ракете SCALP EG, AASM Hammer, AM39 Exocet.
Хрвати су успели ући у последњи вагон за половне „рафале“, тако да су пазарили 12 авиона Rafale F3R по цени од милијарду евра.
Французи више не нуде половне авионе, већ искључиво новопроизведене Rafale F4 односно Rafale F4R.
Због глобалне финансијске кризе која је проузроковала и смањење војних буџета те обустављање неких делова модернизације, јављала се забринутост за цели пројекат вишенаменског борбеног авиона Rafale као и за његов извоз. Ипак је велики део планираних иновација довршен и примењен на авиону Rafale F4, који је тестиран у мисији у Авганистану. Део авиона старијих верзија, преведен је на стандард F4, док је део испоручен страним купцима. Међутим, рат у Украјини био је спас за Французе. Тако је овај авион постао најтраженији, од он оних који нису ни за Русе ни за Американце.
Одликује га врхунска аеродинамика и електроника. Способан је да делује у свим временским условима, по циљевима на земљи и ваздуху. Поседује 14 подвесних тачака на које се каче пројектили ваздух-земља, ваздух-ваздух, против радарске ракете као и против бродске ракете. Може да носи вођене и невођене бомбе за ударе по земаљским циљевима.
„У октобру 2022. године, председник Србије Александар Вучић обелоданио је да Србија води озбиљне преговоре са Француским произвођачем борбених авиона Dassault о куповини његових авиона Rafale F4R. Србија је по речима председника Вучића заинтересована за куповину једне ескадриле (12-14) потпуно нових авиона Rafale F4R, као и једне ескадриле половних у конфигурацији F3R (међутим, већ у том тренутку смо били зкаснили за ову верзију). Ови авиони би требали да замене авионе руске (совјетске) производње у саставу српског ратног ваздухопловства, МиГ-29, којима ресурси истичу до 2030. године. Тада би они већ постали застарели и њихова даља модернизација постала би немогућа и не исплатива“.
Постало је јасно, да је одлучено да будући ловац РВ и ПВО Србије буде Rafale F4R. Остало је само да се утврди, током преговора, цена и начин испоруке будућих авиона.
ЕМОЦИЈЕ И РЕАЛНОСТ
Кад је стварана Српска авијатика ономад током Великог рата, српски пилоти летели су на француским авионима. У новој држави до тридесетих година прошлог века, авиони француске производње били су у масовној употреби. Други светски рат, краљевско ваздухопловство дочекало је поред авиона домаће производње и са авионима немачке и британске производње. После рата у петој и шестој деценији прошлог века, летели смо на америчким авионима. Затим су стигли совјетски авиони.
Како било да било, коло се окреће а и сама планета се ипак окреће (не улазећи у став поборника равне плоче и теорије завере), дошло је време да нови авиони код нас буду француске производње.
МиГ-29, за многе наше ваздухопловне ентузијасте је авион за који се веже емоција, неоправдано али је тако. Долази време, да и он оде у музеј као и његови претходници. Ту нема емоције, већ је то чиста реалност. Било би најбоље, када би Србија била у могућности да произведе сопствени авион, али то није реално из много разлога.
Остаје једино, да се замена за ратника нађе у иностранству. А то диктира политика. Политика је одлучила да то буде Rafale F4R.
Najbolje da se kupi 36 JF17 (tri eskadrile) 👍🏻
Možda doživimo Rafale u vazduhoplovstvu Srbije.
Treba nekako pronaći 3-4 mlrd za taj ozbiljan posao u svetlu već postojećih troškova.
Izgradnja metroa, pripreme za EXPO, vraćanje postojećih kredita, realizacija postojećih ugovora itd…to su sve ogromni rashodi za ekonomiju Srbije koja realno ne postoji…šta mi proizvodimo i prodajemo drugima?
Realno naš BDP nije toliki koliko se saopštava, znatno je manji. Naša zaduženost nije toliko mala kako se predstavlja, znatno je veća. Krediti nisu povoljni kako se saopštava, teški su. Kinezi nisu hteli ni da nam reprogramiraju dugove.
Za redovno funkcionisanje vojske izdvaja se mnogo više novca nego pre 10 godina, a trebaće još više.
Nabavkom Rafala imaćemo rešen problem dugoročno i kvalitetno. Ako se nabave i grčki Mi-35P onda imamo solidnu borbenu avijaciju ali to je proces koji ne ide preko noći – mora se pokriti kadrom i obukom.
Srpsko vazduhoplovstvo je zaslužilo ovakav dobar avion, naši piloti su kvalitetni i neće imati problem da savladaju takav avion u obuci.
Ražanj spreman, a zec u šumi.
Ili guraju državu u dužničko ropstvo.
Toliko novca u nešto što će biti uništeno u prvim danima rata!
Definitivno, Srbija nije mjesto za život poštenim ljudima.
Postoji li nekakav naučni rad, koji izučava kako stvoriti narod sa tako lošim genetski i moralnim osobinama?
Rafal pored fantasticnih osobina i pored toga sto je preskup, odrzavanje( redovno servisiranje) guli kozu. Sto je najgore sto je dovoljna mala neposlusnost Srbije, da joj Francuski predsednik ( politika) pripreti prestankom vojne saradnje, a to znaci prizemljenje cele preskupe flote, a ponovno pokretanje kosta djavo ipo. Za posebne piste i hangare , znaci nega mora da bude na samom vrhu, kao i pista za poletanje, a u poencijalnom ratu sa iole jacom silom prvo stradaju aerodromi, . Mi smo u ovom momentu kadri da finansijski kupimo eskadrilu rafala, pre svega zahvaljujuci aktuelnom rukovodstvu zemlje ,koje ima svest i zelju, kao i potrebu da nabavi nesto najbolje za svoje sinove , ali dali ce u buducnosti Srbija biti kadra da odrzava tako skup izdatak? Znajuci finansijski istorijat zemlje, korumpitanom i lopovskom rukovodstvu iz ranijeg perioda????. Posto vidim da je to oko Rafala gotova stvar, neka je sa srecom . Srbiji je ipak najpotrebniji jak PVO u kom pravcu se dosta radi ali nedovoljno, . Pored dobrog izbora sredstava i zemlje porekla, radi eventualne podrske u potencijalnom sukobu, a i bez politickih uslovljavanja. Mislim da je potrebno da Srbija nabavi bar 24- 32 kom, JF17 , zbog ; radara KLj7, rakete PL12, i PL15 , motora Rd 33 za koi imamo potpunu logistiku, mogucnost da se dobiju aparati, sa instalacijom postojecih ubojnih sredstava sa Migova 29, koje vec posedujemo, a i eventualne podrske u daljoj nabavcu, i sto je najvaznije ,sto JF17 je u stanju da poleti sa bilo kog auto puta, da ne kazem sa livade. Izvinjavam se za duzi tekst, ali sam prosto morao. Sve pohvale za redakciju .
Svaka čast na komentaru nemam šta da dodam sem da je kupovina ovih aviona čista ludost i budalaština!
Izvinite, ali mnogo toga ste izmešali što ne stoji …za motore RD-33 nema posebne logistike, oni se remontuju u RF ili Belorusiji – Bijeljina radi na licenciranju remonta tog tipa motora.
Ništa zajedničko nema kineska i ruska avijacija po pitanju instalacija o kojima pričate.
Nema ni posebnih infrastrukturnih zahteva za Rafale kao recimo za F-16 .. normalna PSS i normalni hangari za održavanje i eventualno kaponiri za zaštitu. Nema potreba ni za nekom posebnom opremom zemaljskom. Ima potreba za opremom za održavanje, ispitne stolove, eventualno probne stolove, trenažerom za pilote, smeštaj naoružanja i stokiranje r/d..naravno, sve to treba pripremiti i sve to ima cenu ali ne idemo od nule. Veći je problem kadar koji treba obezbediti kako za letenje, tako i za održavanje. Možda niste znali, Kina je daleko, nije jeftina u pregovorima i teško prihvata ono što ona treba odrađivati u vreme garancija…ima tu još šire priče o kinezima.
Ako Srbija uđe u proces Rafale do kraja biće to bitan kvalitativni skok u svim razmatranjima.
Svaka na mestu… Dodao bih samo da je koncept upravljanja novim avionima posebna priča te da je za obuku pilota potrebna večnost… Čist promašaj
Rafal je čista kopija NA tj novog aviona Juguslavije …zmaj i aerodinamika su čista kopija aaa kada su smrdljivi francuzi videli proekciji mogućnosi …ukinuli su nam mogućnost kupovine dasul motira.
Ova izdajnička bagra na vlasti samo računaju svoju dobit u ovoj transakciji i priči o kupovini krševa iz francuske…jedini korektan izlaz je ostato versn ruskoj tehnologi sve je ostalo pljačka i preskupa rabota za Srbiju.
Sve stoji sem motora – Rusija je zabranila izvoz sa njenim motorima, tako da ugradjuju kineske motore koji imaju velikih problema sa pouzdanoscu.
Nije naš projekat NA nadahnuo francuze da nešto kopiraju…postoji nekoliko svetskih škola aerodinamike tj.pristupa rešavanja aerodinamičkih problema saglasno TTZ …jedna je i francuska škola aerodinamike sa forsiranjem delta krila i canard shema..mi smo imali odlične inženjere, trisonični aerodinamički tunel u Žarkovu i nabavljene najsavremenije mašine za proizvodnju konstrukcije..nešto je već bilo korišćeno u razvoju J-22 i G-4 – procenjeno da sami možemo odraditi uspešno projekat i obezbediti opremu koju ne posedujemo – motore, naoružanje, delove avionike itd.
Francuzi su svoj program radili delom samostalno a delom u projektima evropskog lovca..oni su dovoljno moćni da ne moraju nikoga kopirati, naprotiv.
Ja bih sačekao da se otviri koridor sa Rusijom, ako nam se vrati more kako je planirano radi mira u svetu , tada bi se trebalo razmišljati o migu 35, a još bolja solucija je neko od novijih suhoja! Tada će se opet vratiti i međunarodna letačke škola od koje je Jugoslavija imala milionske benifite i siguran sam da će ista opet proradili! Potrebno je i da u vojsci se dozvoli napredak kvalitetnih srbskih kadrova što sada nije moguće, jer mi njom ne upravljamo!!! Ako ko i uspe, a ima ih, to je greškom i propustom!!!