Лични осврт, Пише: Данко Боројевић
У јеку надолазеће 2030. године, и тада предвиђеног опраштања нашег ваздухопловства од вишегодишњих чувара неба Србије, ловаца МиГ-29, “запатила” се прича о његовој замени. Политичари су били одлучили, да ће то бити француски ловац Rafale.
Међутим, како то бива у реалном животу, никада све што је планирано није ни спроводиво.
Како се незванично сазнаје, господа Французи траже од нас за нове авионе Rafale F4R цифру од око три милијарде евра. А ако се узме у обзир да је та цифра “шуштеће” валуте, предвиђена само за 12 авиона уз пропратне сегменте који иду уз авионе, јасно је, да је та цифра ипак тренутно превелика за нас.
И добро, што је много, много је! Јасно је и београдским џивџанима, да Србија у тренутном контексту односа снага, не може више да набавља борбена средства у Русији. Треба бити мало реалан а не искључиво тврдоглав. Јер тврдоглавост, неретко води ка глупости. И тако долазимо до оне басне о два овна, која су се нашла на брвну али са супротних страна. Желећи да пређу преко, нити један од њих, није хтео да уступи право првенства оном другом. Те су одмерили снаге. И тако због њихове тврдоглавости, брвно није издржало, те оба овна завршише у реци и утопише се.
Што би се рекло, чему тврдоглавост и инсистирање на Европи и слично. Зашто, неко од наших политичара не оде правац Вашингтон и затражи од Американаца авион F-16?
Многи ће сад да скоче уз узвике, “Издаја, НАТО плаћеник” и много других, још тежиш мрзитељских конотација. Није то сад, да се одмах мора урадити, али је само једно обично размишљање.
Па да кренемо. О “Французу” и нема потребе много да се прича, већ је увелико писано. Осим тога, за њега се одлучила и званична политика али очигледно, да због проблема у цени, треба да се погледају и алтернативе.
Прича о шведском авиону Gripen, треба да се прескочи, јер од Швеђана нема политичке користи у сваком погледу. Осим тога, авион има и доста америчких и британских делова, те због тога постоји могућност да се забрани извоз истог нама. А то не би био први пут.
Кинези, многи ће рећи, “па узмимо Кинезе”!. Добро, није лоша идеја, уз све политичке конотације, купили смо доста средстава од истих. Међутим, и кинеска прича је слична шведској. И њихови авиони користе туђе компоненте, овај пут Руске. Не треба заборавити, да су нам браћа Руси ипак замерили кад смо купили кинески FK-3, јер су они рачунали да ћемо да купимо њихов С-400.
Али, немамо само ми проблема. Па недавно су се Пакистанци нашли у проблему око својих JF-17, јер их погоне руски мотори. Обратили су се Кинезима око одржавања, али су проблем постали мотори. Ту се морало јавити Русима. И тако дође до проблема, који није мали, напротив, веома је озбиљан. Јер се може код Кинеза купити све, али кад треба да се одржава, онда се не зна ко је надлежан.
Па како данас о свему политика одлучује, зашто се не би било мало прагматичан. Зашто се не би искључила емоција и укључила мало политичко-пословна логика?Зашто све рачунати у еврима, можда се нешто може рачунати и у америчким доларима?
Добро, немамо три милијарде евра! Можда имамо, две милијарде америчких долара? Многи ће рећи, да се “фрљамо” милијардама као да ништа то није. Не, не размеђемо се, већ логички се размишља. Нема се евро, има се ипак долар. Политичка улога Француза у Европи и свету није равна америчком.
Треба узети те доларе и правац преко баре. Јер уз добро преговарање, уз авионе може да се купи и који политички уступак и не само то. За цену од 2,8 милијарди долара моће да се купи 20 авиона F-16V Block 70, односно за цену од 1,2 милијарде долара 16 истих авиона.
Уз америчке звечарке добија се и америчка политичка подршка. Ако смо способни да испреговарамо исте, а не бити искључив и тврдоглав као сад.
Претпоследња верзија ловца F-16 је једносед F-16Е и његова двоседа верзија F-16F. Верзија F-16Е/F ради се у блоку 60 (Block 60) и развијена је из верзије F-16C/D блок 50/52, а развијена је по наруџбини УАЕ. Има побољшани радар AN/APG-80, са активним електронским скенирањем, побољшану електронску опрему, спољне резервоаре прилепљене дуж бочних страна и трупа и мотор General Electric F-110-GE-132.
Тренутно последња верзија је F-16V Viper, која се ради у блоку 70 и 72. Ова верзија базирана је на F-16Е, са спољним резервоарима горива на трупу, радаром AN/APG-83 AESA, мотором F110-132A са системом управљања FADEC, системом за електронско ратовање, ИЦ (IC) претраживачем и системом за прилагођавање боја стакла кабине и визира кациге пилота. Предвиђено је да на десној страни авиона буде постављена флексибилна прикључна цев, за допуњавање са горивом у ваздуху.
Бугари су испреговарали осам авиона за 1,6 милијарди долара. Иначе цена самог авиона F-16V износи 64 милиона долара, уз оно што иде с авионом добије се цена од 1,6 милијарди долара за ескадрилу од 16 авиона.
Међутим, оно што је немерљиво, тако се купује и америчка политичка подршка!
За почетак, уместо да смо тврдоглави као овнови, зашто не би били мало прагматични и прешли преко баре. Има и тамо Срба, нису Срби само у Србији. Уместо што им узимамо само паре (као дознаке), зашто се не би они употребили и за политичку подршку матици у самом Конгресу САД. Јака, уједињена и политички активна дијаспора у САД, много више значи од “митова и гусли”. Јер живот је ралност, није мит и не може се ставити “у гусле”.
Нема ту издаје, издаја се десила 1991. године, данас треба бити прагматичан. Ако се “Французи праве паметни”, Американци сигурно неће много паметовати.
Уместо Мускетара, треба погледати и на звечарке.
Rusi nam nikada nisu nudili S-400 za prodaju…ima nekoliko razloga zašto nisu.
Avijacija – razmatrale su se varijante vazduhoplova VNBA u studijama, uključivalo je nekoliko aviona kao i TTZ koje je vazduhoplovstvo izrazilo.
Rafale je dvomotorac – pilotima to puno znači po pitanju žilavosti aviona, rezerve snage, nosivosti korisnog tereta, bezbednosti, krstarenja, radijusa aktivnog dejstva. Avion je razvijan u povoljnijim tehnološkim okolnostima.
Nije preterano zahtevan po pitanju održavanja i infrastrukture u odnosu na F-16 koji zahteva besprekornu PSS, hvatače aviona na krajevima PSS, poprilično složen sistem praćenja i održavanja, veliki stok r/d na raspolaganju i pojedina servisiranja koja samo rade američki proizvođači, ispitni i probni stolovi sa softverima koji se moraju redovno updatovati itd…tako i za naoružanje..
Kako bi se sa amerikancima sačinio ugovor, to je već stvar sposobnosti pregovarača.
Naravno, uvek ima i skrivenih problema..nije ni sa rusima i kinezima sve bajno kada se ugovara ili pojavi problem.
Videćemo kako će se situacija odvijati, vreme nije saveznik i treba odluka da bude pravovremena kako bi nosioci zadatka mogli imati dovoljno vremena da obezbede ljudstvo, pripreme, infrastrukturu i ostalo,
Koliko sam ja obavijesten, Rafale je izabrala struka a ne politika.
Tako da podrzavam tu opciju, mada bih volio da vidim bar 24 komada, sa raketama dugig dometa i krstarecim raketama Srpske proizvodnje. Koliko sam zakljucio u tehnickim pregovorima je i mogucost ugradnje UBS is domaceg razvoja.
Alternativa je svakako J-10CE i koliko se nezvanicno prica ponudjen je Srbiji. Taj avaio ima manje vise sve kineske komponente i vec uzimamo dosta opreme od Kineza, tako da ni ovo ne bi bio presedan.
Koliko sam ja obavijesten, Rafale je izabrala struka a ne politika.
Tako da podrzavam tu opciju, mada bih volio da vidim bar 24 komada, sa raketama dugig dometa i krstarecim raketama Srpske proizvodnje. Koliko sam zakljucio u tehnickim pregovorima je i mogucost ugradnje UBS is domaceg razvoja.
Alternativa je svakako J-10CE i koliko se nezvanicno prica ponudjen je Srbiji. Taj avion ima manje vise sve kineske komponente i vec uzimamo dosta opreme od Kineza, tako da ni ovo ne bi bio presedan.
Ne lupetarajte gluposti. Jedva sno od Amerikanaca dobili hamvije a sad mastate o F16. Da li je auto ovog teksta uopste upoznatvsa geopolitickom situaciom u kojoj se nalazi Srbija? Ameri nece da nam prodaju nista sto puca, a ne lovce. Uozbiljite se i ne lupetarajte gluposti. Pogotovo sto bi poceli da nas uslovljavaju sa priznanjem Kosova, pravima LGBT populacije, NVO nedodirljovosti i slicnim glupostima. Njihovo oruzje nije samo orzje vec sa sobom nosi u paketu gomila gluposti i naravno tehnolosko ropstvo po pitanju odrzavanja toga sto si kupio.