НЕПРАВЕДНО ОКЛЕВЕТАНИ СОВЈЕТСКИ БАТИНАШ: МиГ-23!

Фото: Принтскрин Јутјуб

Данко Боројевић

Половином шездесетих година XX века ОКБ МиГ добио је задатак да конструише нови
тактички ловачки авион. Приступило се изради два авиона. Једног авиона базираног на конструкцији авиона МиГ-21, са делта крилом, погоњеног са три мотора (главним
мотором Р-27Ф-300 и два помоћна мотора Д-36-35) означеног као 23-01, и другог авиона са промењивом геометријом крила погоњеног са једним мотором означеног као 23-11.

Прототип 23-01 први пут је полетео 3. априла 1967. године. Овај прототип, демонстратор концепције кратког полетања и слетања, заснивао се на шеми делта крила авиона МиГ-21, с проширеним трупом за смештај помоћних мотора и за уградњу већег главног погонског мотора. На авиону 23-01 усисници ваздуха су постављени бочно на трупу, тако да је носни део ослобођен за смештај радара. Убрзо ће овај концепт развоја авиона бити одбачен.


Совјети су овај авион користили искључиво у пропагандне сврхе.
Други прототип, означен као 23-11 постаће основа за настанак новог ловца фронтовске авијације. Први прототип означен као 23-11/1 свој први лет извешће 10. јуна 1967. године, а јавности ће бити представљен већ 9. јула 1967. године, током Дана совјетског ваздухопловства. НАТО му је по свом обичају, доделио кодну ознаку Флоџер (Flogger – батинаш). Први серијски ловац МиГ-23С понео је НАТО ознаку Flogger-A, следећи МиГ- 23М и МиГ-23 МФ постали су Flogger-B, МиГ-23МС који је био намењен извозу постао је Flogger-E, ловци МиГ-23МЛ, МЛА и П означени су заједнички као Flogger-G, најсавршенији ловац међу „двадесет тројкама“ МиГ-23МЛД означен је као Flogger-K.

Двоседи за обуку МиГ-23УБ и МиГ-23УМ означени су по НАТО класификацији као
Flogger-C, док су јуришни авиони МиГ-23Б означени као Flogger-F, а МиГ-23БН као
Flogger-H. Убрзо ће се с циљем убрзања развоја произвести још три прототипа, а укупно је произведено девет прототипова.

Фото: Принтскрин Јутјуб


Први авион из прве производне серије означен као МиГ-23С први пут је полетео 21.
маја 1969. године. Почетна производња одвијала се са доста потешкоћа. Први проблем је био тај, што у авион није био уграђен планирани радар РП-23 Сафир-23 због потешкоћа у његовом развоју. Излаз је пронађен у уградњи старијег радара РП-22СМ Сафир-22СМ, који је био саставни део опреме ловца МиГ-21. Од наоружања ловац МиГ-23С је располагао са уграђеним двоцевним топом калибра 23 мм ГШ-23Л са 200 граната и са четири вођене ракете ваздух-ваздух малог домета К-13М, Р-3С и Р-3Р (НАТО ознака AA-2 Atoll), поред тога могао је да понесе две вођене ракете ваздух-земља Х-66 и Х-23, као и различите авио-бомбе и невођена ракетна зрна С-5 и С-24. Совјетско ваздухопловство није било задовољно овим ловце, те је произведено свега 60 авиона МиГ-23С, који су били распоређени у Белоруском војном округу.
Побољшани ловац МиГ-23М први пут је полетео јуна 1972. године. Нови ловац добио
је нови радар Сафир-23Д-3 (НАТО код High Lark) и нови мотор Р-29-300. Поред топа који је саставни део наоружања свих верзија ловаца МиГ-23, ловац МиГ-23М добио је две нове вођене ракете ваздух-ваздух средњег домета Р-23Т и Р-23Р (НАТО ознака AA-7 Apex).
Ракета Р-23Т имала је ИЦ вођење и домет од 15 км, док је ракета Р-23Р била полуактивно радарски вођена ракета домета од 35 км. Осим тога авион МиГ-23М могао је да понеси од две до четири старије ракете ваздух-ваздух малог домета Р-3С, Р-3Р и К-13М (Р-13М). Као саставни део, у наоружање авиона МиГ-23М уврштене су и нове ракете ваздух-ваздух малог домета Р-60 (AA-8 Aphid). Радар Сафир-23Д-3 имао је могућност да открије циљ величине ловца на даљини од 85 км, захвати циљ који лети у горњој полусфери на даљини од 55 км и захвати циљ који лети у доњој полусфери на даљини од 35 км. Радар је омогућавао откривање, праћење и гађање нисколетећих циљева (look-down/shoot-down).

Фото: Принтскрин Јутјуб

На бази верзије МиГ-23М, за потребе чланица Варшавског уговора (ВУ) развијена је
верзија МиГ-23МФ, са нешто слабијом опремом. Радар код ове верзије био је Сафир-23Е и имао је могућност да открије циљ величине ловца на даљини од 70 км, захвати циљ који лети у горњој полусфери на даљини од 35 км и захвати циљ који лети у доњој полусфери на даљини од 25 км. Наоружање је стандардно као и код верзије М. Ова верзија је испоручена поред земаља ВУ и Куби, Индији, Анголи и другим земљама.
За потребе извоза произведена је верзија МиГ-23МС са упрошћеном авиоником чије је
срце сачињавао радар РП-22 Сафир-21. Ова верзија је наоружана слично као и верзија С, стом разликом што је опционо могла бити наоружана и са ракетама ваздух-ваздух Р-23 и Р-60. Ловци МиГ-23МС испоручени су Алжиру, Египту, Ираку и Сирији.

Резултат новог усавршавања била је верзија МиГ-23МЛ, која је добила нови мотор Р-
35-300, радар Н003 Сафир-23МЛ, уграђен је побољшани аутопилот, нови навигацијски
систем, радио и систем давача. Радар Н003 Сафир-23МЛ имао је могућност да открије
циљ величине ловца на даљини од 90-95 км, захвати циљ који лети у горњој полусфери на даљини од 55 км и захвати циљ који лети у доњој полусфери на даљини од 35 км. Ова верзија називана је и лаки МиГ-23М, а приоритет је било побољшање маневарских
способности током блиске ваздушне борбе. Извршена је реконструкција стајног трапа,
смањена је маса реконструкцијом делова структуре и интеграцијом лакше опреме. Ове
измене на авиону, првенствено смањење масе и повећање потиска мотора, заједно су
довеле до побољшања маневарских карактеристика авиона. Први авион ове верзије
полетео је фебруара 1976. године, а први серијски примерци јединицама РВ СССР почели су се испоручивати већ током 1978. године.

Даља модификација овог ловца обухвата настанак верзије МиГ-23МЛА, која је имала
исту погонску групу као и претходна верзија, уграђен радар Сафир-23МЛА сличних
карактеристика као и радар на авиону верзије МЛ, али је нови ловац добио као стандардно наоружање побољшане ракете ваздух-ваздух средњег домета са ИЦ вођењем Р-24Т домета до 15 км и са полуактивно радарским вођењем Р-24Р домета до 50 км. Поред тога ова верзија је добила и нове ракете ваздух-ваздух малог домета Р-60М домета 8 км.

Фото: Принтскрин Јутјуб


Због застарелости и потребе за хитном заменом ловаца-пресретача СУ-9, средином
седамдесетих година двадесетог века на основу ловца МиГ-23МЛ приступа се развоју
новог ловца-пресретача. Нови ловац-пресретач познат је као МиГ-23П и искључиво је био намењен пресретачким задацима у систему ПВО СССР. Уведен је у наоружање током 1978. године. Споља је МиГ-23П био сличан ловцу МиГ-23МЛ, али се разликовао у делу опреме за навођење са земље, с којом се МиГ-23П интегрисао у систем ПВО СССР. У ловац-пресретач МиГ-23П био је уграђен радар Сафир-23П, нишански систем АСП-23П, систем за аутоматско управљање САУ-23ПМ и друга опрема која је била неопходна за интеграцију у совјетски ПВО систем. Сет наоружања код верзије П био је сличан сету наоружања који користе верзије МЛ и МЛА.

Искуства института ЦАГИ, ОКБ МиГ и Сухој, стечена на решавању аеродинамике
крила на великим нападним угловима помогла су за допунско решавање аеродинамике на ловцу МиГ-23. На основу тих искустава настала је најнапреднија верзија авиона МиГ-23, означена као МиГ-23МЛД. МиГ-23МЛД је прави вишенаменски борбени авион опремљен радаром Н008 Сафир-23МЛА-11, уређајем за спречавање радарског зрачења АЦТ-15Л, побољшаним активним ометачем АТП-141, побољшаним системом за идентификацију и другом знатно модернијом опремо. Осим тога овај авион има и побољшани систем за покретање мотора током употребе у подручјим са високом температуром. С горње стране трупа уграђен је уређај за избацивање ИЦ мамаца, као пасивна заштита од ракета са ИЦ вођењем. Радар Н008 Сафир 23МЛА-11 има могућност да открије циљ величине ловца на даљини од 100 км, захвати циљ који лети у горњој полусфери на даљини од 55 км и захвати циљ који лети у доњој полусфери на даљини од 40 км. Као стандардно наоружање на авиону МиГ-23МЛД постале су ракете ваздух-ваздух средњег домета Р-24Т и Р-24Р (НАТО ознака AA-7 Apex) и ракете ваздух-ваздух малог домета Р-60М. Серијска производња авиона МиГ-23МЛД отпочела је 1984. године, а већ 1986. године појавио се изнад Авганистана. Код ловаца МиГ-23 старије генерације наоружање се поставља на пет носача на крилима и трупу (два испод ктрила и три испод трупа). Новије верзије МЛ, МЛА и МЛД имају седам носача и то четири испод крила и три испод трупа. Код ових верзија кад су у улози ловца, две позиције на крилима су предвиђене за ракете ваздух-ваздух Р-23 и Р-24 а две позиције су предвиђене за допунске спољне резервоаре, док су од позиција испод трупа две предвиђене за ракете ваздух-ваздух Р-60М, а једна за постављање допунског спољног резервоара. Сви ловачки авиони типа МиГ-23 имају могућност употребе као ловци-бомбардери, и у тој улози могу понети до 2000 кг убојног терета, док МиГ-23МЛД има могућност да понесе до 4500 кг убојног терета.

За потребе подршке трупама на земљи настала је верзија јуришног авиона МиГ-23Б. У односу на ловце јуришник је био погоњен мотором АЛ-21Ф-3 и имао је измењен носни део у који је уграђен нишански систем ЈРТ-17, као и ласерски мерач даљине. На седам носача могао је да понесе до 3000 кг убојног терета, и то вођене ракете ваздух-земља (море) Х-23М (AS-7 Kerry) укључујући ту и старију верзију те ракете Х-66, вођене ракете ваздух-земља Х-25МЛ и Х-29МЛ, невођена ракетна зрна С-5 калибра 57 мм, С-8 калибра 80 мм и С-24 калибра 240 мм, авио-бомбе од 50 кг до 500 кг, ласерски вођене бомбе КАБ- 500Л, телевизијски вођене бомбе КАБ-500КР, касетне бомбе РБК-250, напалм бомбе од 500 кг и друго. Прототип авиона МиГ-23Б полетео је 18. фебруара 1971. године. Произведена је мала серија од свега 20 авиона, који су предати јединицама на испитивање.

Ограничена производња јуришника МиГ-23Б узрокована је мањком мотора АЛ-21Ф-3, који су пре свега били намењени опремању јуришника СУ-24 који су имали приоритет у наоружавању совјетске јуришне авијације, а и сам МиГ-23Б није имао дозволу за извоз. Да би се мотор Р-29 уградио у јуришника, била је неопходна његова модификација и подешавање за употребу у јуришним мисијама. У нови јуришник МиГ-23БН уграђен је мотор Р-29Б-300 који је управо био профилисан за уградњу у јуришни авион. Серијска производња авиона МиГ-23БН отпочиње почетком 1973. године. На овом авиону је модернизован нишански систем ради употребе нуклеарне тактичке бомбе. Остали системи везани за оружје, као и само наоружање су остали исти као и код претходника МиГ-23Б. МиГ-23БН је постао потпуно комерцијализовани совјетски производ, и извежен је у више земаља.

Двоседи за обуку МиГ-23УБ били су погоњени мотором Р-27Ф2М-300 и били су способни за употребу наоружања. Служили су за преобуку и летачку и борбену преобуку.

МиГ-23УБ био је опремљен нападно-навигацијским системом Полет-1И-23, са системом аутоматског управљања САУ-23УБ, системом сигнализације у случају опасних режима лета и система ограничења и индикацијом нападног угла авиона. Управљачки и показивачки системи у обе кабине су идентични. На основу ловца МиГ-23М, развијена је двоседа верзија за обуку МиГ-23УМ. Ова верзија је погоњена мотором Р-27Ф2М-300, а будући да је развијена из ловачког авиона задржани су радар и ракете ваздух-ваздух средњег домета. На њему је извођена комплетна борбена обука, укључујући и дејство с ракетама ваздух-ваздух, уз коришћење радара.

Сирија је своје прве ловце МиГ-23МС добила већ септембра 1973. године. Немирна ситуација на Блиском истоку, била је управо иделна за проверу ових ловаца у реалним ратним условима. Већ 13. априла 1974. године изнад Голанске висоравни дошло је до окршаја између сиријских ловаца МиГ-23МС и израелских ловаца Ф-4Е. Том приликом су оборена два израелска ловца. Током априла исте године жртве сиријских „двадесет тројки“ постала су и два израелска јуришника А-4Е. Током израелске операције Мир за Галилеју јуна 1982. године, сиријски ловци МиГ-23 нису се прославили у сукобу са израелским ловцима Ф-15 и Ф-16 изнад долине Бека.

Ирачани су своје авионе МиГ-23 користили против РВ Ирана, током осмогодишње рата између Ирака и Ирана од 1980. до 1988. године. Совјети су своје ловце МиГ-23МЛД употребљавали током своје интервенције у Авганистану. Ови ловци су употребљавани изнад Авганистана почев од 1986. године па све до совјетског повлачења из те земље фебруара 1989. године. Ловачке ескадриле наоружане ловцима МиГ-23МЛД углавном су покривале Кабул и Баграм. У неколико наврата совјетски ловци МиГ-23МЛД сукобили су се са пакистанским ловцима Ф-16А. У тим дуелима Пакистанци су извукли дебљи крај. Тако је 29. априла 1988. годне капетан Сергеј Привалов у свом ловцу МиГ-23МЛД код града Хоста оборио један пакистански ловац типа Ф-16А. Мајор Владимир Астахов је својим ловцем МиГ-23МЛД изнад Авганистана 26. септембра 1988. године оборио два иранска јуришна хеликоптера типа АХ-1Ј Си Кобра.

Етиопија је ове авионе употребљавала током грађанског рата осамдесетих година XX века, као и током сукоба са Еритрејом. Куба је своје авионе МиГ-23МЛ користила против јужноафричког ваздухопловства током рата у Анголи. Приписује им се обарање неколико јужноафричких ловаца Мираж Ф-1ЦЗ.

Током Заливског рата јануара 1991. године, ирачки авиони МиГ-23 били су немоћни против америчких авиона Ф-15Ц. Део ирачких авиона МиГ-23 је успео да пребегне у Иран. Либијски ловци МиГ-23МФ били су немоћни против америчких Ф-14А током петоминутне ваздушне борбе изнад залива Сидра 4. јануара 1989. године.

Авиони МиГ-23 још се увек налазе у наоружању више ваздухопловстава света, те је због тога покренут програм модернизације овог авиона. Модернизација нуди уградњу савременог система комуникације, нови радар, интеграцију савременог наоружања и другу неопходну опрему. Још током совјетске ере, на ловце МиГ-23МЛ, МЛА и МЛД совјетског ваздухопловства интегрисане су сверакурсне ракете ваздух-ваздух Р-73. На пилотску кацигу причвршћен је нишан Шћељ-3УМ (Щель-3УМ). У Русији ловци МиГ-23 нису више у борбеној употреби, али је доста авиона верзије МиГ-23МЛД ускладиштено као ратна резерва.