ШВЕДСКИ МЛАЗНИ ПРВЕНАЦ SAAB J-21R

Foto: Svenska flygvapnet

Пише: Данко Боројевић

Први шведски млазни ловачки авион J-21R настао је на основу клипног ловца Ј-21А. Чињеница да је Ј-21А имао напредну конструкцију те да је био једини ловачки авион с потисним клипним мотором који је ушао у оперативну употребу. Ипак, и као такав био је слаба основа за развој савременог ловца са турбомлазним мотором. Пошто се показало да клипни ловац Ј-21А није дорастао најновијим немачким и савезничким ловцима сва кривња је сваљена на преслаби клипни мотор DB 605B. Већ у пролеће 1945. године SAAB је направио студију о новом млазном ловцу опремљеном мотором потиска од 14,7 килоњутна. Пројекат је означен као R 101.

Међутим, пројекат новог ловца биће заустављен и предност дата уградњи млазног мотора у конструкцију авиона Ј-21А. Разлог овој одлуци лежи у томе што је Велика Британија одлучила да Шведској прода лиценцу за турбомлазни мотор de Havilland Goblin. Пошто је решен проблем набавке млазног мотора, одлучено је да се нови мотор у што краћем року угради у неки од шведских ловаца. Избор је пао на Ј-21А, јер је студија показала да би уградња млазног мотора захтевала измену само 20 посто конструкције, те да би истовремено побољшала летне и борбене могућности авиона. Одмах је одлучено да се у четири авиона уграде мотори Goblin и самим тим да се они преуреде у прототипне авионе. Међутим, конструктори су потценили све потребне измене које су захтевале уградњу млазног мотора на место клипног мотора. Први прототип с млазним мотором полетео је тек 10. марта 1947. године. Прототип ловца J-21R имао је свега 50 посто делова оригиналног Ј-21А-1.

Foto: https://picryl.com/https://digitaltmuseum.org/

Поред измена у конструкцији авиона због уградње турбомлазног мотора Goblin, и сам мотор током оперативне употребе показаће неке своје недостатке. Највећи проблем је представљао неотпорност мотора на тешку шведску зиму. Проблем се нарочито односио на систем за подмазивање мотора који се знао замрзнути док је авион стајао на земљи. Серијска производња J-21R започиње 1949. године. Млазни ловци прве серије означени као J-21RA увођени су у наоружање РВ Шведске од 2. августа 1949. године до 21. августа 1950. године. Авиони J-21RA покретани су мотором Goblin 2 (шведска ознака RM-1). Званично авиони J-21RA уведени су у наоружање РВ Шведске почетком 1950. године.

Foto: https://picryl.com/https://digitaltmuseum.org/

Убрзо се показало да нови ловац има знатне недостатке и ограничења. Због тога се приступило побољшању авиона. Нова серија авиона означена је као Ј-21RB који су опремљени снажнијим моторима Goblin 3 (шведска ознака RМ-1А). Нови ловац испоручиван је од 1. јула 1950. године до 4. јануара 1951. године. Упркос јачем мотору летне карактеристике нису побољшане. Како су испитивања показала, обе верзије имале су добре карактеристике током лета на малим висинама, те је одлучено да се авиони преименују у јуришне верзије А-21RА и А-21RB и доделе ескадрили F-7.

Авион Ј-21Р од наоружања имао у носу монтиран један топ калибра 20 мм Bofors и четири тешка митраљеза калибра 13,2 мм М-39А. Као јуришник могао је понети до 700 кг убојног терета. Једна бомба калибра 500 кг или две бомбе калибра 250 кг или четири бомбе калибра 50 кг. Најчешће је носио до два НРЗ калибра 210 мм или пет НРЗ калибра 180 мм или десет НРЗ калибра 80 мм и 100 мм.

Појава знатно бољег ловца Ј-29B, који је у јединице почео долазити током 1954. потиснула је Ј-21R у други план, али је тек појава знатно бољег ловца Ј-32 Lansen (који је у оперативну употребу ушао 1956. године) запечатила његову судбину. Ипак је Ј-21R више него добро послужио конструкторима компаније SAAB и пилотима и техничком саставу РВ Шведске да стекну неопходно искуство у употреби турбомлазних мотора.

За израду текста коришћена је следећа литература:

Данко Боројевић, Драги Ивић, Енциклопедија млазних ловачких авиона, Ауторско издање, Пожаревац, 2012.