МЕКДОНЕЛОВИ ДЕМОНИ: “МОРНАРИЧКИ ЛОВЦИ Ф-3Х ДЕМОН (F-3H DEMON)”

Пише: Данко Боројевић

Развој ловца Демон (Demon), компанија Мекдонел (McDonnell) започела је још 1949. године конципирајући нови ловац са закошеним крилима, на бази свог палубног ловца Банше (Banshee). Прототип ловца Демон означен као XФ-3Х-1 (XF-3H-1), први пут је полетео 7. августа 1951. године. Међутим, оригинални мотор Вестингхаус Ј-40 (Westinghouse J-40) правио је доста проблема, што је довело до губитка одређеног броја авиона и погибије неколико пилота. И поред проблема с мотором, верзија Ф-3Х-1Н (F-3H-1N) је 1955. године постигла незваничан рекорд у брзини пењања, достигавши висину од 10000 метара за 71 секунду. Већ од 1953. године почиње замена непоузданог мотора Ј-40, новим бољим мотором Алисон Ј-71 (Allison J-71). Овај мотор је значајно подигао карактеристике авиона, а постао је стандарни мотор Демона од верзије Ф-3Х-2 (F-3H-2). Први Демон са новим мотором полетео је у октобру 1954. године. Поред непоузданог мотора, проблем је правило и непоуздано катапулт седиште, оно ће бити замењено катапулт седиштем компаније Мартин-Бејкер (Martin-Baker), чија седишта ће постати стандардна опрема морнаричких авиона због својих одличних карактеристика и поузданости.

Већ 1956. године, одлучено је да ловци Демон попуне борбене сквадроне на носачима авиона РМ САД. Ловци Демон имали су радар АН/АПГ-51А (AN/APG-51A), који је касније модификован у верзије АН/АПГ-51Б (AN/APG-51B) и АН/АПГ-51Ц (AN/APG-51C). Те две последње верзије радара, имале су бољу заштиту од електронског ометања и пријемник бољих карактеристика. Верзија Ф-3Х-2М (F-3H-2M) била је оспособљена за коришћење ракета ваздух-ваздух Спероу (Sparrow) и Сајдвиндер (Sidewinder). Током Кубанске ракетне кризе ова верзија представљала је основну снагу ПВО флоте носача авиона РМ САД.

Ловац F-3H-2 Demon у лету, током попуне горивом из авион AJ-2 Savage, 1958. године (United States Navy)

С овим ловцем били су попуњени сквадрони морнаричке авијације Атлантске и Пацифичке флоте РМ САД. Поред тога Демони су служили и у два сквадрона за обуку. Ловац Ф-3Х био је веома популаран међу пилотима и техничким особљем, због својих добрих карактеристика. И поред тога, у само неколико година ловци Ф-3Х Демон су замењени ловцима Војт Ф-8 Крусејдер (Vought F-8 Crusader) и Мекдонел Даглас Ф-4Б Фантом-II (McDonnell Douglas F-4B Phantom-II). Последњи оперативни морнарички сквадрон опремљен овим авионом био је ВФ-161 (VF-161). Потпуно су замењени новим ловцима у септембру 1964. године. Иако је створен за време Корејског рата, Демон није борбено ангажован и поред тога што је летео изнад Либана и архипелага Кинмен 1958. године, током друге кризе у Тајванском мореузу.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *