КАКО СМО ТЕСТИРАЛИ MIRAGE 2000 У СФРЈ: Сећање на генерала и опитног пилота Бранка Билбију

Један од пробних пилота који је летео Mirage 2000 био је и нажалост прерано преминули генерал Бранко Билбија

Прича грчких медија да је Србија заинтересована за набавку 24 борбена авиона Mirage 2000-5 Mk 2 подигла је поприличну прашину у домаћој јавности, посебно оној која дискутује на друштвеним мрежама и форумима о свему па и о овој теми.

Јавност је по обичају располућена на пола на оне који су “ЗА” и оне који су “ПРОТИВ”. Док јавност дисукутује да ли Србија треба да купи Мираже или не, ми ћемо упознати јавност са једном далеком причом о томе како је некадашња СФРЈ била на ивици да купи овај борбени авион, али онда се ипак определила за МиГ-29.

Један од пробних пилота који је летео Mirage 2000 био је и нажалост прерано преминули генерал Бранко Билбија, опитни пилот и касније команднат Ваздухопловно опитног центра који је тестирао МиГ-29 и Мираж-2000.

О неким својим искуствима део приче изнео је генерал Билбија у књизи “МиГ-29 Наша прича”, аутора Данка Боројевића, Драгог Ивића и Жељка Убовића која је доживела два издања.

“Одлука о набавци ловца нове генерације , за ловачку авијацију РВ и ПВО донесена је почетком 1985. године. У то време , пројекат НА увелико је хватао замајац, те је једна била у САД. Осим тога неки наши опитни пилоти боравили су у Француској, и том приликом испитивали вишенаменски борбени авион Mirage 2000.

У марту 1986. године сам летео на Mirage 2000.

Искуство и оцена авиона веома позитивна.

“У току обиласка опитног центра Истру-Марсеј ушли смо у објекат-хангар у коме је уз целокупну опрему и надзор за испитивање, био окачен Mirage 2000.

Питао сам: “Коју врсту испитивања сада вршите? А авион је већ био у оперативној употреби!”.

“Утицај електромагнетног зрачења на “Fly by wire”, рекоше.

Подсећам да је тада цена чистог F-16 и Mirage-2000 била преко 30 милиона долара.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *