ХАПАТАШИМ ИЗРАЕЛСКИ НАКОВАЊ ПРОТИВ ХАМАСА: ИЗРАЕЛ ПОДИГАО ЕЛИТНУ ЕСКАДРИЛУ ЗА СПЕЦИЈАЛНЕ ЗАДАТКЕ

Foto: Printskrin


Израелско ратно ваздухопловство од раног јутра у ваздух је подигао 69. ескадрилу „Хапаташим“ (Чекић) који су стационирани у бази Хацерим на југу Израела. Иначе ради се о елитној ескадрили која је ангажована у борбеним дејствима не само против Хамаса него и на небу Сирије и заслужни су за елиминацију ракетне технике и складишта наоружања Ал Кудс бригаде једнице Иранске револуционарне гарде. Ова ескадрила се зове и ударна песница у рату против Ал Касам бригаде из појаса Газе.

Главна ударна компонента за рат против Хамаса су ГПС вођене авио бомбе ГБУ 31 ЈАДАМ које су намењене за елиминацију високовредних циљева. .

Ф-15И Ра ам ( Гром)
После рата у Заливу 1991 године, када су израелски градови били засути балистичким ракетам типа Скад које су лансиране из Ирака, Израелска влада одлучила је да је потребан авион дугог долета који ће бити способан елиминсати сличну претњу.
Информације о таквом авиону послате су на адресе два произвођача Локид Мартин са својим вишенаменски авионом Ф-16 и МекДонел Даглас, сада Боинг са авионима Ф/А-18 и Ф-15. Дилеме није било за одлуку да то буде авион Ф-15 са којим је израел већ имао одлична искуства.

Израелска влада је 27. јанура 1994 године олдучила да купи 21 примерак авиона Ф-15Е намењеног за јуришне задатке, тај уговор допуњен је са још четири авиона, да би у периоду до 1998 године било испоручено 25 примерака. Каснијом додатном наруџбом тај број је повећан.

Израелска верзија авиона Ф-15Е под називом Ф-15И Ра ам (Гром) полетела је 12.септембра 1997. године, а у наоружање прве летелице уведене су 1998. године.
Авион је у односу на америчку верзију Ф-15Е напреднији и урађен је искључиво према строгим израелским захтевима. На авиону у односу на класични Ф-15 смањен је радарски одраз, а мотроима Прат енд Витни Ф100-ПW-299 повећан потисак. То су иначе данас најмоћнији мотори.

Основ овог авиона чини тактички систем за електронску борбу израелске производње СПС-2100 кога чине активни ометач, сигнализатор радарског снопа, сигнализатор долазећих пројектила и бацач мамаца. Додатну опрему авиона чине: систем ЛАТРИН, радар АН/АПГ-70, холографски ХУД, литонов ИНС са ласерским жироскопом, дата линк и контролни рачунар ВХСИЦ, четири система за планирање задатака
Од наоружања Ф-15И носи целу палету ракета ваздух ваздух израелске производње Питон 3, Питон 4, америчке АИМ-9 Сајвајндер, АИМ-7 Спаров и АИМ -120 АМРААМ. Летелице имају шетоцевни топ гетлинг конструкције калибра 20 мм. Од бомби авион је предвиђен да носи ласерске и сателитске вођене авио бомбе: ГБУ-28, ГБУ 30, 31, 32 ЈАДАМ.
Сви Ф-15И оперативни су у 69. скавдрону који је некад корстио летелице Фантом ИИ.

ТТ подаци:
Тежина. Празан : 14.379 кг празан, пун: 36.750 кг; Димензије: дужина:19,43 м, Висина: 5,63 м, а распон крила: 13,5 м. Максималана брзина: 2,5 М. Домет са додатним резервоарима за гориво и пуњењем у ваздуху 4.450 км.
Иначе ваља споменути да су пилоти ове ескадриле учестововали далеке 1981 године у нападу на ирачки нуклеарни рекатор Осирак код Багдада, затим напад на резиденцију ПЛО у Тунису у оквиру операције „Дрвена нога“, требали су бити главни носилац авио удара на иранска нукеларна постројења 2006 и 2012. године. У операцији „Воћњак“ септембра 2007 елиминисали су зграду на истоку Сирије уз саму границу са Ираком која је била повезана са сиријским нуклеарним програмом. Зграда је у овом нападу била сравњена са земљом.
Осим ловаца Ф-15И Ра ам ескадрила располаже и са ловцима Ф-16 Суфа (олуја)

Ф-16И Суфа ( Олуја)

Ф-16И Суфа представља двоседну последњу верзију авиона Ф-16 и најевећи финансијиски аранжман, јер је набвка ових летелица коштала Израел 4,5 милијарди долара за који је набављено 102 летелице најмодерније варијанте модификованог Ф-16 Блок 50/52.
У ову летелицу уграђен је јачи мотор Прат енд Витни Ф100-ПW-229, који је добио бројна унутрашња и спољашња побољшања искључиво рађена у Израелу. Када се погледа електроника у носу авиона налази се Флир сензор за осматрање предње полусфере у ИЦ спектру, као и нови вишемодни радар АН/АПГ-68 ( В)9 који у односу на првобитни ма већи домет за 30 одсто. Радар има посебан САР (Сyинтетиц Апературе Радар) који омогућава веома високу резолуцију радарске слике осматраног терена.
На авиону допунски резервоари горива су изграђени на смаом трупу летелице тј на горњем делу омогћавајући висок делет, а тиме и ослобађање подвесних тачака испод крила за монтирање додатног наоружања. Изаелци су Ф-16И прилагодили за ношење широког спектра наоружања средстава ваздух-земља: вођених авио бомби ГБУ-31 ЈАДАМ, АГМ-154 ЈОСОW, ЦБУ-103/104/105, вођене ракете ваздух- ваздух: Рафаел Питон 5 и АИМ 120АМРААМ. За дејсва по циљевима у ваздуху летелица корсити израелске ракете средњег домета РАФАЕЛ Дербy која је слична америчкој ракети в-в АИМ-120 АМРААМ .
На летелицу је уграђен и нишански контејнер Мартин Снипер XР Пантера намењен за дејства ласерским бомбама са великих висина.

ТТ Подаци:

Тежина: 12,8 тона празан. Пун: 23,5 т Димензије: дужина: 14,93 М, распон крила: 9,45 м, висина: 5,1 М Брзина:2 маха на већим висинама, на нижим 1,5 маха Домет: 2100 км.