КОПЉЕ СА БРИТАНСКОГ ОСТРВА: „ЛОВАЧКИ АВИОН GLOSTER JAVELIN“

Foto: Royal Air Force © RAF Museum 2008

Пише: Данко Боројевић

Gloster Javelin први је британски двомоторни борбени авион са делта крилом, на којем је рад започет још током 1947. године на основу две спецификације Министарства ваздухопловства. Прва спецификација носила је ознаку F.43/46 и предвиђала је производњу ловца-пресретача, док је друга означена као F.44/46 и предвиђала је производњу ноћног ловца.

На основу тих спецификација Gloster је пројектовао и произвео прототип ноћног ловца двоседа, којег су покретала два мотора и који је био опремљен радаром. Прототип је означен као Gloster GA-5 и укупно је произведено пет прототипова. Први произведени прототип WD804 извео је свој први лет 26. новембра 1951. године и био је ненаоружан и без предвиђене опреме. После испитивања пет прототипова у лету и у примени наоружања, одлучено је да се покрене серијска производња ловца-пресретача Javelin.

Први серијски ловац Javelin FAW-1 извео је свој први лет 22. јула 1954. године. Почетком 1956. године ловци-пресретачи Javelin FAW-1 попунили су два сквадрона британског ваздухопловства (RAF) који су били распоређени у Западној Немачкој. Верзију FAW-1 покретала су два турбомлазна мотора Siddeley Sapphire Sa.6. Први серијски ловци Javelin имали су катапулт седиште Martin-Baker и радар АI.17, а били су наоружани са четири топа калибра 30 мм Aden.

Foto: Royal Air Force © RAF Museum 2008

Следећа произведена верзија била је FAW-2 опремљена америчким радаром Westinghouse AN/APQ-43 (у британској служби познати као АI.22). Свој први лет FAW-2 извешће 22. октобра 1955. године.

Двосед за обуку Javelin T-3 свој први лет извешће 6. јануара 1958. године. Авион није имао радар, а задње седиште инструктора било је постављено тако да је давало бољу прегледност, труп је због тога морао бити продуже, а померање тежишта целог авиона је компензовано додавањем веће количине горива у унутрашњим резервоарима. Топовско наоружање је задржано.

На верзији FAW-4 су урађена нека аеродинамичка побољшања, укључујући уградњу и новог стабилизатора. Верзија FAW-4 користила је старији радар АI.17.

Ловац-пресретач FAW-5 имао је побољшане резервоаре за гориво, сва аеродинамичка побољшања претходне верзије и четири носача за ракете ваздух-ваздух.

Javelin FAW-6 је у основи FAW-5 али са америчким радаром AN/APG-43 (АI.22).

FAW-7 погоњен је са два турбомлазна мотора Sapphire Sa.7 имао је побољшања претходних верзија и наоружање које се састојало од два топа калибра 30 мм Aden и четири ИЦ вођене ракете ваздух-ваздух Firestreak.

Foto: Royal Air Force © RAF Museum 2008

Верзија FAW-8 покретана је снажнијим моторима Sapphire Sa.7R са комором за допунско сагоревање. Мотори Sa.7R кад нису радили на режиму допунског сагоревања давали су потисак исти као код мотора Sa.7. Међутим, кад би био укључен режим допунског сагоревања мотори би давали потисак од 59,6 килоњутна сваки. Комора за допунско сагоревање је могла бити укључена само на великим висинама, због ограниченог протока пумпе у систему горива. У случају укључења коморе за допунско сагоревање на мањим висинама могло је доћи до губитка потиска. FAW-8 имао је радар АI.22 и наоружање као код верзије FAW-7.

Најсавршенија верзија била је FAW-9 која је имала сва побољшања верзије FAW-8, али и већу количину горива као и могућност допуне горивом у лету.

Развијен као ловац-пресретач опремљен ракетама ваздух-ваздух и савременим радаром. Javelin је велики делта крилни авион са класичним, целопокретним, репним површинама у „Т“ конфигурацији, опремљен са два мотора. Намењен је за пресретање совјетских нуклеарних бомбардерана на великим висинама далеко изван територије Велике Британије. Округли велики усисници за ваздух постављени су бочно уз труп како би обезбедили потребне количине ваздуха за моторе у свим режимима лета. Велики хоризонтални стабилизатор је веома широк, да би се обезбедила стабилност у обрушавању и маневарске особине у заокрету са променом висине. У време када је уведен у оперативну употребу био је први ловац-пресретач, опремљен вођеним ракетама у свету.

Укупно је 19 сквадрона RAF било попуњено авионима Javelin који су били распоређени у базама у Великој Британији, Западној Немачкој, Кипру, Малти, Сингапуру и Замбији. Летећи изнад Кипра често су пресретали турске авионе који би ненајављено упадали у кипарски ваздушни простор. Повремено би били ангажовани у праћењу совјетских бомбардера и патролних авиона који би летели изнад источног Медитерана. Од 1963. године били су распоређени у Сингапуру, како би обављали пограничне летове током тензија између Индонезије и Малезије.

Велики успех постигли су одважни британски пилоти када су после попуне горивом у ваздуху, прелетели до Сингапура без икаквих проблема, тамо одржали вишедневне вежбе и вратили се на матични аеродром у Велику Британију.

Десет ловаца FAW-9R распоређено је у Замбији крајем 1965. године, после проглашења независности Родезије од Велике Британије. Ловци Javelin службовали су у саставу RAF до 1968. године.

За израду текста коришћена је следећа литература:

Данко Боројевић, Драги Ивић, Енциклопедија млазних ловачких авиона, Ауторско издање, Пожаревац, 2012.