Због својих особина у погледу прикривености и опремљености, F-35 ће бити главна платформа са посадом у транзицији ка здруженим ројевима дронова. Међутим, овај авион не може преузети улогу у супротстављању Кини и заштити Европе ако надоградња за управљање топлотом ускоро не буде надограђена.
F-35 Lightning II је, по монгима један од најмоћнијих борбених авиона на свету. Израелски F-35 авиони су предводили напад у октобру на иранску ПВО, а прошле године су их користили за праћење и уништавање крстареће ракете. Два F-35 из америчког ваздухопловства су слетела на ауто-пут у Финској, док је јапански F-35 пресрео руски патролни авион. Додатни амерички F-35 су распоређени на Блиском истоку, а F-35C америчких маринаца налази се на носачу авиона USS Abraham Lincoln у области одговорности Централне команде САД.
F-35 “на жару”
У наредним годинама, ваздухопловство, морнарица, маринци и 18 савезничких и партнерских земаља ослањаће се на F-35 за различите задатке, од електронског ратовања до сарадње са дроновима. Међутим, ове напредне мисије су угрожене уколико канцеларија за заједнички програм F-35 не пронађе брзо решење за систем хлађења.
„Због огромног повећања потребе за хлађењем и снагом неопходном за подршку надоградњама система после 2029. године, постојећи Power and Thermal Management System (PTMS) мораће да буде или значајно надограђен или замењен,“ наводи америчко ваздухопловство.
Наравно, ово је F-35 програм, где ништа није лако. Иако је сам авион изванредан, цео F-35 програм поново предуго чека на конкретан потез. Министарство одбране је финансирало програм надоградње у фискалној 2024. години и затражило 126,3 милиона долара за 2025. годину. План је да се прва фаза уговора додели у јесен 2024. године. Загонетка је: зашто овај програм надоградње не напредује брже?
Power and Thermal Management System на F-35 је енергетски пакет за покретање мотора, рад контроле климе и управљање топлотним оптерећењем које генеришу сложени системи авиона. Постоји широко распрострањено мишљење да се F-35 прегрева. Напредни процесори, сензорски уређаји, радарски елементи, системи за електронску борбу и друга опрема налазе се у предњем делу авиона. Све ово чини F-35 информативним центром, под условом да се системи не прегреју.
F-35 је дизајниран пре скоро 25 година, када су захтеви за управљање топлотом били много мањи. Првобитно је очекивано да ће систем произвести око 15 киловата топлотне енергије. Данас F-35 генерише око 30 киловата. Да би то надоместио, F-35 користи додатни „bleed air“ из мотора. Ово донекле функционише, али истовремено повећава хабање мотора и трошкове одржавања. Недавни извештај GAO је показао да „ограничења садашњег капацитета хлађења могу утицати на способности после Block 4 и напредне системе већ од 2029. године.“
Сада је потребан нови капацитет хлађења од 62 киловата, а влада САД жели да достигне или премаши 80 киловата. Следећи корак је да се захтеви PTMS ускладе са Block 4 како би се коначно дефинисали захтеви за систем управљања снагом и топлотом, што би омогућило даље напредовање пројекта.Сама технологија није проблем. Две компаније, Collins и Honeywell, спремне су да понуде конретна решења. (Избор победника биће на главном извођачу, компанији Lockheed Martin.) Honeywell је у програму од почетка, са интегрисаним пакетом за управљање снагом и топлотом и другим системима попут система за производњу кисеоника (OBOGS). Collins, са дугом историјом у управљању топлотом на комерцијалним авионима попут 787, нуди Enhanced Power and Cooling System (EPACS), који је већ демонстрирао капацитет хлађења од 80 киловата током индустријског тестирања у фебруару.
Рокови су прилично тесни. Влада САД је најавила да би PTMS био спреман за уградњу у F-35 у периоду 2030–2032. године. Свако кашњење могло би да додатно отежа надоградњу на нове F-35 и пролонгира њихову производњу.
Решење за хлађење је добра прилика за промену приступа у програму F-35.
„Желим да свима буде јасно да морамо променити начин на који развијамо F-35 програм и поставимо се тако да можемо истински испунити наша обећања,“ рекао је руководилац програма F-35, генерал-потпуковник Мајкл Шмит, на симпозијуму у септембру.
„Нашим припадницима хитно је потребан надограђен систем за хлађење и управљање на F-35 како бисмо пратили континуирану модернизацију способности авиона,“ изјавио је представник Џо Кортни, члан Одбора за оружане снаге Представничког дома.
Хлађење је идеалан почетак за нови приступ.
Због својих особина прикривености и информативности, F-35 ће бити главна платформа са посадом у транзицији ка тимовима сарадничких дронова. Међутим, не може преузети улогу у супротстављању Кини и заштити Европе ако надоградња за управљање топлотом не буде спроведена. Амерички и савезнички F-35 морају бити спремни за употребу комплетног пакета сензора, оружја и контрамера за будућу одбрану.