SR-71 Blackbird, чудо из ере Хладног рата, обележио је свој последњи лет 9. октобра 1999., након 25 година у служби. Са брзином од 3.32 маха и могућношћу лета на висини од 85.000 стопа, SR-71 је фасцинирао јавност и инспирисао пилоте, који су лет описивали као „религиозно искуство“.
- Иако је обарао рекорде, високи трошкови оперативног одржавања и напредак у технологији сателита довели су до његовог повлачења. На последњој мисији, SR-71 је приредио посматрачима спектакуларни надзвучни приказ, укључујући испуштање горива ради видљивости.
- Данас је неколико SR-71 изложено широм САД, као подсећање на заоставштину овог несвакидашњег авиона.
Легендарни SR-71 Blackbird: 25 година након последњег лета
Двадесет и пета годишњица последњег лета SR-71 управо је прошла. Дана 9. октобра 1999, прослављени Blackbird је имао свој последњи лет. Иако је пензионисан пре краја века, SR-71 и даље има култни статус међу љубитељима авијације који га се сећају са симпатијама због јединственог изгледа и брзине.
SR-71 Blackbird шпијунски авион, објашњење
При крају Хладног рата, SR-71 је губио на значају. Промена у ставу према авиону била је у великој мери узрокована услед слабљења Совјетског Савеза, који је био његова најважнија мета за извиђање. Овај пад популарности је такође био повезан са променом јавног мишљења након пада Совјетског Савеза.
Американци више нису били вољни да лако троше на скупе одбрамбене пројекте. Авион као што је SR-71, са екстремно високим оперативним трошковима, нашао се на супротној страни јавног мњења.
Трошкови SR-71 постали су тешки за правдање. Алтернативне извиђачке платформе као што су сателити постале су доступне као јефтиније и ефикасније решење. Иако је сателит био погодан за прикупљање обавештајних података, није подстицао машту као SR-71. Са максималном брзином од 3.32 маха (2200 миља на сат) и плафоном лета на 85.000 стопа, SR-71 је био чудо аеронаутичког инжињеринга.
С обзиром на емоције које је SR-71 будио међу пилотима и јавности, повлачење овог авиона било је посебно горко.
Последњи лет
Дана 9. октобра 1999., на Едвардс ваздухопловној бази у јужној Калифорнији, SR-71 је последњи пут узлетео са писте. Са земље, маса посматрача гледала је и слушала како SR-71 прелази у надзвучни лет.
Да би помогли посматрачима да уоче авион, који је достигао висину од 80.100 стопа и убрзао до 3.2 маха, пилоти су иницирали испуштање горива, што је било видљиво са земље. Непосредно потом, публика је могла да чује два надзвучна бубња – један са сваког краја авиона док је достигао надзвучне брзине.
Данас је много од 32 направљена SR-71 изложено у музејима. Шест их је у Калифорнији, док су остали распоређени широм земље. “Имао сам среће да видим SR-71 (и његов прототип A-12) уживо више пута. Авион је визуелно упечатљив, у облику копља кроз фузелажу и обојен у црно”, написао је Харисон Кес у свом ауторском тексту за портал Нешнал интерест.
“Лако је замислити авион како пролази кроз горње слојеве атмосфере брзином од 3 маха“.
Mig 25 iz šezdesetih godina prošlog veka, projektovn 1964, serijska proizvodnja 1967 postigao brojne rekorde koji do dan danas nisu oboreni.
Visina leta 37.650 m, brzina 3.2 Maha, (uvedeno u ginisovu knjigu rekorda) proizvedeno 1.190 komada
Mig25 je pravljen kao borbeni avion.
Sr 71 je pravljen namenski za špijuniranje.
Ja razumem da se Ameri i dalje zatucano drže pećinskog mernog sistema jedinica kao što su stope, inči, lbs i ostale nebuloze, dok je ceo svet odavno prihvatio neuporediv logičniji metrički sistem, ali mi nije jasno ako već prepisujete tekst, onda bar možete da preračunate jedinice
Visina leta Sr71 od 85.000 stopa je 26.000m.
Ne može se poreći inovativni dizajn i rešenja koja je imao ovaj avion. Pravi inženjerski poduhvat koji je za svaku pohvalu. Ne pričam i ne komentarišem njegovu vojnu upotrebu već ga doživljavam kao proboj koji je napravljen u aero dinamici i pravcu budućih projektovanja sviona
Na visinama od 30.000 m mig 31 ce uvek leteti brzinom od 3, 3 maha. I pri tom ce ispaliti kindzal koji ce leteti brzinom od 10 maha. I to je rutina za ovaj avion.
Sve bi to bilo lepo da još 1959 godine Avro Canada nije to već napravio, tzv. Avro Arrow Mach-3.
Fabrika Avro i svi primerci proizvedenih aviona su uništeni posle uspešnih probnih letova, po nalogu kanadske vlade (John Diefenbaker) i svi crteži i projektni podaci su odneseni u USA.