SR-71 Blackbird, чудо из ере Хладног рата, обележио је свој последњи лет 9. октобра 1999., након 25 година у служби. Са брзином од 3.32 маха и могућношћу лета на висини од 85.000 стопа, SR-71 је фасцинирао јавност и инспирисао пилоте, који су лет описивали као „религиозно искуство“.
- Иако је обарао рекорде, високи трошкови оперативног одржавања и напредак у технологији сателита довели су до његовог повлачења. На последњој мисији, SR-71 је приредио посматрачима спектакуларни надзвучни приказ, укључујући испуштање горива ради видљивости.
- Данас је неколико SR-71 изложено широм САД, као подсећање на заоставштину овог несвакидашњег авиона.
Легендарни SR-71 Blackbird: 25 година након последњег лета
Двадесет и пета годишњица последњег лета SR-71 управо је прошла. Дана 9. октобра 1999, прослављени Blackbird је имао свој последњи лет. Иако је пензионисан пре краја века, SR-71 и даље има култни статус међу љубитељима авијације који га се сећају са симпатијама због јединственог изгледа и брзине.
SR-71 Blackbird шпијунски авион, објашњење
При крају Хладног рата, SR-71 је губио на значају. Промена у ставу према авиону била је у великој мери узрокована услед слабљења Совјетског Савеза, који је био његова најважнија мета за извиђање. Овај пад популарности је такође био повезан са променом јавног мишљења након пада Совјетског Савеза.
Американци више нису били вољни да лако троше на скупе одбрамбене пројекте. Авион као што је SR-71, са екстремно високим оперативним трошковима, нашао се на супротној страни јавног мњења.
Трошкови SR-71 постали су тешки за правдање. Алтернативне извиђачке платформе као што су сателити постале су доступне као јефтиније и ефикасније решење. Иако је сателит био погодан за прикупљање обавештајних података, није подстицао машту као SR-71. Са максималном брзином од 3.32 маха (2200 миља на сат) и плафоном лета на 85.000 стопа, SR-71 је био чудо аеронаутичког инжињеринга.
С обзиром на емоције које је SR-71 будио међу пилотима и јавности, повлачење овог авиона било је посебно горко.
Последњи лет
Дана 9. октобра 1999., на Едвардс ваздухопловној бази у јужној Калифорнији, SR-71 је последњи пут узлетео са писте. Са земље, маса посматрача гледала је и слушала како SR-71 прелази у надзвучни лет.
Да би помогли посматрачима да уоче авион, који је достигао висину од 80.100 стопа и убрзао до 3.2 маха, пилоти су иницирали испуштање горива, што је било видљиво са земље. Непосредно потом, публика је могла да чује два надзвучна бубња – један са сваког краја авиона док је достигао надзвучне брзине.
Данас је много од 32 направљена SR-71 изложено у музејима. Шест их је у Калифорнији, док су остали распоређени широм земље. “Имао сам среће да видим SR-71 (и његов прототип A-12) уживо више пута. Авион је визуелно упечатљив, у облику копља кроз фузелажу и обојен у црно”, написао је Харисон Кес у свом ауторском тексту за портал Нешнал интерест.
“Лако је замислити авион како пролази кроз горње слојеве атмосфере брзином од 3 маха“.