Рат у Украјини који траје већ више од годину и по дана увео је мног новине у руску војску, променио структуру неких једница и војну опрему. Најиспостављеније једнице су свако Ваздушно десантне трупе ВДВ које су у борбена дејства укључена од почетка рата. На основу искуства мења се и физиономија оваквих једница.
Наиме осим тенкова, који су сада постали саставни део ВДВ бригада, а којих није било осим лаких борбених возила фамилије БМД 1, 2, 3 и 4, по први пут уводе се и хеликоптери.
Наиме припадници СПЕЦНАЗ-а и ВДВ тог 24. фебруара кренули су у операцију “Гостомељ” заузимање аеродрома Антново 40 км од центра Кијева. На том простору падобрацни и припадници СПЕЦНАЗ су се сукобљавали са припадницима украјинске војске скоро месец и по дана, када је донесена одлука о повлачењу.
Искуство рата на истоку Украјине, затим организовање службе трагања и спасавања СТС створили су предуслове да се крене у реализацију плана да хеликоптери постану део ВДВ-трупа.
Како јављају руски медији одлука о томе је већ донета у Министарству одбране Руске Федерације. Према том плану руске ваздушно десантне трупе добиће као појачање борбене хеликоптере Ка-52 и Ми-28 и вишенаменско транспортно -борбене хеликоптере Ми-8АМТШ-ВН.
Како се наводи циљ ојачавање ВДВ трупа тенковима и борбено-транспортним хеликоптерима је повећање борбених способности.
На ово су превасходно утицале ворбене способности КА-52 који се прославио у рату у Украјини и МИ-28 као ловац тенкова и борбених возила пешадије и оклопних транспортера у протеклој украјинској контраофанзиви која траје још од 4. јуна 2023.
Наиме Ваздушно десантне једнице Северног војног округа у које спада 76. ваздушно-десантна дивизија чувена Псковска је овакве амбиције имала знатно раније, много пре рата у Украјини, али су ти планови одбачени, да би поново постали актуелни и оживели.
Оживљавање новог концепта
Руске Ваздушно десантне једнице ВДВ, неки их зову и плаве бертке захваљујући рату у Украјини и искуствима у борбеним дејствима поново је почео да оживљава форман ваздушно-јуришних уместо ваздушно десантних једница.
Суштина је у томе што структура ваздушно-јуришних дивизија подразумева јачу техничку опремљеност самоходном артиљеријом, тенковима, дроновима, роботизованим платформама, али и борбеним и транспортних хеликоптерима. Заправо Русија по узору на САД ствара концепт “аеромобилних бригада”, које по пребацивању до одређене тачке могу да одмах ступе у борбу, а омогућен је захваљујући хеликоптерима препадна дјества и концентрација трупа на неочекиваним правцима.
Наиме, судећи на основу искуства рата у Украјини концепт Ваздушно-десантних дивизија какав је постојао у Совјетско време, а наслеђен посла распада СССР-а о спуштању маосвних падобранских десаната иза непријатељских линија одлази у прошлост. Ново време захетва од падобранаца изненадне нападе, препаде и удар на најважније мете, како би зауставили непријаљска појачања.
До сада снаге ВДВ нису имале тешку опрему већ искључиво лака оклопна возила БМД-3 и 4, квадове, извиђачка возила која је била лако и могуће избацити из транспортног авиона. После 1991. падобранци су углавном у Првом и Другом чеченском рату и борбама на Кавказу против исламских терориста кориштени као лака пешадија.
У интервјуу за Известију, командант Ваздушно-десантних снага, генерал-пуковник Андреј Сердјуков, рекао је да користећи хеликоптере војне авијације, јуришне јединице могу ефикасно да се супротставе високо мобилним формацијама потенцијалног непријатеља „у различитим физичко-географским условима“, а не да као у ранијем периоду зависе од мреже аеродрома.
Према његовим речима, коришћењем тактиче авијације значајно се смањује вероватноћа да десант буде погођен непријатељском ватром, повећава се брзина кретања и повећава домет пребацивања трупа до жељеног подручја.
„Током вежби које су се одвијале пре почетка специјалне операције, ваздушно-десантна бригада из Уљановска коришћена је као експеримент као нова формација“, рекао је за „Известија“ пуковник Валериј Јурјев, председник Савеза руских падобранаца.
„Тада су му дате хеликоптерске јединице, чији су аналози касније требало да буду укључени у штаб. Вежбе су показале да су ватрена моћ и маневарска способност падобранаца значајно порасли. Бригада је могла брзо да уништи непријатеља који јој је стајао на путу. Идеја је добра.
Ваздушно-десантне јединице се сада ретко користе за њихову намену – за слетање иза непријатељских линија, приметио је експерт.
„На почетку специјалне операције у Украјини , видели смо тактички десант у Гостомељу – то је наш елемент“, рекао је он. — Сада се Ваздушно-десантне снаге користе као моторизоване јединице. А тенк је за њих основа ватрене моћи која обезбеђује резултате. Немогуће је јуришати на непријатељска упоришта само митраљезом.
Дошло је време за јачање Ваздушно-десантних снага, укључујући и на основу искуства стеченог током Северног војног округа, рекао је за Известија војни експерт Виктор Мураховски.„Сада је повећана производња хеликоптера Ка-52, Ми-28 и Ми-8 различитих модификација, као и тенкова“, рекао је он.
“Хеликоптери ће омогућити Ваздушно-десантним снагама да изводе ефикасне операције слетања на малим дубинама. Тенкови остају уз артиљерију и тешка борбена возила пешадије као једна од главних ударних снага током копнених операција. Они ће помагати падобранцима при пробијању припремљене одбране и при достизању дубине тактичког слетања. Поред тога, артиљерија Ваздушно-десантних снага и Копнене војске сада добија нове аутоматизоване системе за управљање ватром. Они ће вам омогућити да још ефикасније погађате мете. Заједно, сва ова опрема ће повећати способности Ваздушно-десантних снага.
Како је све почело
Хеликоптерске једнице руске војске у претходних годину и по дана поднеле су велики терет рата у Украјини. Осим што су били коришћени за извођење хеликоптерског десанта употребљавани су и за праћење војних конвоја али и борбено деловање против оклопних једница украјинске војске, и рушење самосталних ватрених тачака.
Док су хеликоптери углавном полетали самостално кад је у питању био лов на украјинске тенкове, борбена возила пешадије, оклопне транспортере или сламање добро утврђених тачка, те летелице често су били мете напада посебно хеликоптери КА-52 и Мил Ми-28Н.
Нешто боље пролазили су хеликоптери Ми-35. Велики број летелица оборен је дејством ПВО система Игла, Стингер, Старстрик, па чак и противоклопном ракетом “Стугна” док је хеликоптер лебдео на малој висини, што је утицало на губитак пилота. Многи су страдали, неки су бивали заробљени, због тога одлучено је да борбени хеликоптери који крећу у “лов” добију пратњу, да се у случају обарања пилоти што пре спасу или им буде пружена медицинска помоћ у случају рањавања.
У овом случају комбинација хеликоптера Ка-52 и Ми-28Н или Ми-35 са Ми-28 или Ка-52 и Ми-35 добили су пратњу наоружаних транспортних хеликоптера Мил Ми-8МТШ и МТВ-5.
Затим уследили су снимци ка којима се виде различите комбинације хеликоптера на пример Ми-28Н и Ми-35 и ли Ка-52 и Ми-28 које на полетању прати транспортни Ми-8 МТВ-5 -1 или Ми-8АМТШ са само једним основним задатком мисије трагања и спасавања пилота обореног или оборнеих хеликоптера како не би пали Украјинцима у руке.
Због губитака пилота хеликоптера на почетку рата у Украјини пре годину дана многе искусне посаде одлучиле су да је време да добију пратњу која ће имати само један задатак мисије борбеног трагања и спасавања или ЦСАР.
Иначе почетком фебруара 2023. руска и белоруска армија извели су на територији Белорусије војну вежбу борбеног трагања и спасавања. Замисао вежбе предвиђао је борбено трагање и извлачење оборених пилота. Осим руских хеликоптера кориштени су и белоруску Ми-8МТВ-5-1 уз подршку борбених хеликоптера Ми-24В који су са неба пружали ваздушну подршку.
Закључак војних званичника обе земље био је да је борбена мисија трагања и спасавања прилично тешка за извођење јер је слична условима који постоје у стварној борби.
Ми-8АМТШ-ВН
Уговор о набавци првих 10 возила потписан је на Војном форуму у лето 2019. године.
То су универзални транспортно-борбени хеликоптери који могу да се комбинују за широке борбене и десантне активности, неопходне за ваздушно-десантне снаге и специјалне јединице. Опремљени су с користи у било које доба дана и по било ком времену. Носи оружје за уништавање ваздушних и копнених циљева. На његове боћне спољне носаче могу се поставити два митраљеза калибра 12,7 мм, лансери невођених ракета и ракетних зрна, противоклопне или ПВО ракете, као и топовски контејнери.
Систем осматрања и циљања омогућава употребу противтенковских пројектила Атака.
У зависности од постављених задатака и изабраног наоружања, хеликоптер је способан да се бори са оклопним возилима и другим хеликоптерима.
Хеликоптер Ка-52
Ка-52 је, као и Ми-28, способан да гађа оклопна и неоклопна возила, људство и ваздушне циљеве на бојном пољу. Оба су се добро показала у борбеним операцијама. Хеликоптер Ка-52 ужива репутацију „радног коња“ који вас никада неће изневерити. Возило је наоружано топом калибра 30 мм и може да користи невођене ваздушне ракете, противтенковске ракете Вхирл и друго оружје.
Ми-28НМ
Ми-28НМ је хеликоптер за све временске услове који може да полети у било које доба дана. Његова ефикасност је много већа од оне претходних генерација. Ако је раније при решавању неког проблема било потребно користити везу Ми-24, сада се то може постићи уз помоћ неколико летелица.
Ка-52М и Ми-28НМ опремљени су новом лаком вишенаменском вођеном ракетом, познатом као „производ 305“. Како је показао СВО, оба хеликоптера добро функционишу заједно.