Током последњих дана 2024. Кина је шокирала свет. Појава авиона 6. генерације на небу је забринула САД, али и кинеске комшије. У Њу Делхију са нелагодом гледају на чињеницу да је Кина поред другог авиона 5. генерације ушла у развој летелице шесте генерације. Да ствар буде тежа, Пакистан се наоружава кинеским авионима 5. генерације, док Индија не може да се одлучи. Сада долазе вести да ће Пакистан своју ваздушну флоту употпунити и турским авионима KAAN.
Ратно ваздухопловство Индије суочава се са значајним недостатком у својим капацитетима, без авиона пете генерације и смањењем броја оперативних ескадрила. За то време је Кина распоредила свој Chengdu J-20 у свих пет својих командних зона. Повећава се производња а стижу и прве наруџбине за извоз, и то другог авиона 5. генерације – J-35A. Да околности буду још теже, први купац ће бити Пакистан. Авион је представљен у Кини, у Џухају пре 3 месеца. Реч је о вишенаменском авиону 5. генерације.
Док је Индија још увек покушавала да прати експанзију кинеског арсенала борбених авиона коју је демонстрирало представљање J-35A, Пекинг је изненадио свет 26. децембра пробним летовима прототипа авиона шесте генерације. Ови прототипови са стелт карактеристикама, добили су називе Chengdu J-36 и Shenyang J-XX/J-50 од стране војних аналитичара, који верују да би Кина могла постати прва земља која ће увести авион шесте генерације у оперативну употребу. Да, САД јесу забринуте због оваквог технолошког пробоја Кине, али је Индија та која мора да одговори на изазов експресно.
Посматрајући дешавања у комшилуку, Индија није у могућности да чека. Разне опције су на столу. Руски Су-57 или амерички Ф-35. Ипак, земља је определила и средства за развој свог авиона 5. генерације. Ипак, и најоптимистичније прогнозе говоре да развој и производња не могу бити готови у року од 10 година.
Pa ovi Indusi nisu bili u stanju da naprave ozbiljan avion ni 4.-te generacije. Oni vec 15 godina prave svoj avion LCA – Tajes i jedva da im je u ozbiljnoj upotrebi. Oni imaju ozbiljne programere koji nazalost zavrsavaju na zapadu, a ne u Indiji.
Šta podrazumeva peta generacija aviona, osim malog odraza????? Ne može da se sklepa peta generacija ,a da nemate ni pravi4++ u svom naoružanju iz sopstvene proizvodnje pa ni kupljenu.U ovom trenutku Petu gen RV. u stanju su samostalno da razviju samo SAD ,Rusoja i Kina, na dobrom je putu Dasoo u Francuskoj , ostalo su samo pokušaji. Za Indiju bi pravo rešenje bilo da uđe sa Rusima u zajedničku proizvodnju SU 75., u količini od 150 aparata i kupi dve eskadrile SU 57 i time reši sve svoje probleme,
Turski avion koji je još u fazi razvoja i pitanje je dali je avion 5 generacije.
Ali važno je da se licitira.
Indija kao ekonomska sila nije sposobna da proizvede svoj avion.