КРАЈ ЈЕДНЕ ЕРЕ:”ЛОВЦИ МИГ-21 FISHBED ЗАВРШАВАЈУ СВОЈУ КАРИЈЕРУ У ХРВАТСКОМ ВАЗДУХОПЛОВСТВУ”

Последњи ловаца МиГ-21 Fishbed симбол Хладног рата у Европи повучен је изоперативних дужности. Додијељено НАТО, Ратно ваздухопловство Хрватске било је посљедњи европски корисник МиГ-21, типа који је првобитно ушао у службу још 1959. године и који је од тада био присутан на европском континенту, у рукама више од десет различитих држава.

Министарство одбране Хрватске саопштило је да од 1. децембра, њени ловци МиГ-21 — који опремају њену једину ловачку ескадрилу — више неће бранити ваздушни простор земље током мирнодопске дужности брзог реаговања (QRA).

Иако је Хрватска већ почела да добија далеко напредније вишенаменске ловце Dassault Rafale, они још неће почети са оперативним дужностима, јер су потребни за обуку пилота. Хрватско Министарство одбране раније је очекивало да ће Rafale достићи почетну оперативну способност до краја 2025. године, али би то могло да се деси до почетка 2026. године.

До тада ће хрватски ваздушни простор привремено чувати италијанско ваздухопловство и мађарско ратно ваздухопловство, који ће летети ловцима Eurofighter Typhoon и Saab Gripen из ваздушних база у својим земљама.

Иронично, и Typhoon и Gripen су понуђени Хрватској да замене њене МиГ-21, заједно са F-16 Block 70/72 и половни F-16, пре него што је Rafale изабран у мају 2021. године.

Коначни избор Rafale је такође био одуговлачен, тек након што је ранији уговор за 12 половних израелских F-16C/D пропао 2019. године након што је амерички Конгрес одбио да одобри трансфер ловаца.

Хрватска влада не плаћа покривање привременог QRA, јер се ловци противваздушне одбране обезбеђују у оквиру НАТО аранжмана који је у великој мери сличан мисији Baltic Air Policing, која штити балтичке државе.

Хрватско ратно ваздухопловство тренутно је добило седам авиона Rafale (пет једноседа и два двоседа), а преосталих пет једноседа требало би да стигне до краја априла 2025. године, по један авион месечно. Попут МиГ-21, ловци Rafale лете из ваздушне базе Плесо, познате и као 91. ваздушна база, која се налази заједно са међународним аеродромом у Загребу.

borbeni-avioni-hrvatske-od-arhaičnog-dvokrilca-an-2-do-savremenog-rafale-deo-iii© Dimitrije Ostojić/dimitrijeostojic.com

Као што смо раније извештавали, 12 авиона Rafale ће обезбедити огроман скок у способностима за хрватско ваздухопловство, које ће напредовати од ловца друге генерације наоружаног ракетама ваздух-ваздух кратког домета до напредног млазњака четврте генерације који нуди нови радар већег дпмета, ракете ваздух-ваздух средњег домета, могућност прецизног напада и многе друге потенцијалне нове могућности.

Једино противваздушно наоружање које је било доступно за МиГ-21 била је ракета ваздух-ваздух са инфрацрвеним навођењем Р-60МК (AA-8 Aphid), као и подвесни топ са две цеви калибра 23 мм. МиГ-21 је имао посебно важну улогу у противваздушној одбрани, с обзиром на то да је Хрватска дуги низ година иначе имала само противавионске топове, преносиве ПВО системе и ракете земља-ваздух кратког домета типа Стрела-1 и Стрела-10.

Нејасно је када ће МиГ-21 у потпуности престати да лети, са потенцијалом да ће се неке активности обуке или летови за упознавање и даље одвијати. Међутим, сада је ова легенда завршила своју оперативну службу у Европи. Последњи претходни оператер на континенту, Румунија, повукла је своју унапређену флоту МиГ-21 LanceR у мају 2023. године.

Последњих година, само неколико хрватских МиГ-21 је и даље било активно, међутим са проблемом у одржавању због све мање резервних делова.

Настала након насилног распада Југославије, Хрватска је добила свој први МиГ-21 када је пилот југословенског ратног ваздухопловства пребегао у земљу у једном од млазњака у фебруару 1992. године. Ловац је тада стављен у хрватску службу, али је оборен изнад Босне и Херцеговине у јуну исте године.

Још један пар МиГ-21 стигао је у Хрватску превегому мају 1992. године, од којих је један такође изгубљен у борби.

Како је недавно независна Хрватска изградила своје ваздухопловство, набавила је 40 МиГ-21 од Украјине између 1993. и 1994. године, а ове авионе је првобитно користила друга бивша совјетска држава, Киргистан. Они су достављени Хрватској упркос ембаргу на оружје. Од ових ловаца 26 је стављено у хрватску службу, док је осталих 14 коришћено за резервне дијелове.

borbeni-avioni-hrvatske-od-arhaičnog-dvokrilca-an-2-do-savremenog-rafale-deo-iii© Dimitrije Ostojić/dimitrijeostojic.com

Поред још једног ратног обарања, у мају 1995. године, хрватска флота ових ловаца претрпела је шест губитака након што су сукоби завршени у септембру 1995. године.

Без замене на видику, Хрватска је 2003. године одлучила да обезбеди осам својих једноседних МиГ-21 са скромном надоградњом, предузетом у Румунији, која је требала да им омогући да служе до 2024. године. Међутим, ово је првенствено био ремонт и ни на који начин се не може поредити са обимним модернизацијама предузетим на индијским или румунским МиГ-21, на пример. Истовремено, набављена су још четири двоседа МиГ-21, било из Пољске или Румуније.

Са чланством у НАТО на помолу, надоградња је додала западне системе за комуникацију, идентификацију и навигацију и авион је из ремонта изашао са новим ознакама: МиГ-21бисД за једноседе и МиГ-21УМД за двоседе.

Даљи ремонт и унапрешење за седам хрватских МиГ-21 обављен је у Украјини, између 2013. и 2015. године, а Загреб је истовремено купио још пет авиона, иако су се испоставило да су они проблематични и сви су провели приземље. У међувремену, хрватска влада је истражила њихово порекло, усред извештаја да су четири од њих имала трупове преузете из половних бугарских МиГ-21, што би прекршило услове уговора.

С обзиром да се назирало пензионисање МиГ-21, Хрватска је у мају ове године на Плесу одржала јавни испраћај од својих МиГова, који је укључивао и учешће авиона Rafale.

МиГ-21 остаће упамћен у Хрватској као окосница њеног борбеног ваздухопловства током веома турбулентних година формирања, а на крају и више од три деценије. Истовремено, Хрватска ће ући у историју као последњи корисник авиона МиГ-21 у Европи.

Овај ловац и даље служи другде у свету, међутим, посебно у Индији и Северној Кореји, док мањи број ових легендарних ловаца још увек делује у неколико других земаља.

Аутор се на делу уступљених фотографија захваљује свом пријатељу Димитрију Остојићу.

За узраду текста коришћена је следећа литература:

Данко Боројевић, Драги Ивић, Орлови са Врбаса, историја војног ваздухопловства на територији Републике Српске, Д.О.О „Штампа“, Рума, 2014,

Данко Боројевић, Драги Ивић, Жељко Убовић, Ваздухопловне снаге бивших република СФРЈ 1992-2015.

Danko Borojević, Dragi Ivić, Željko Ubović, MiG-21, legenda Hladnog rata, D.O.O „Štampa“, Ruma, 2015.

Бојан Б. Димитријевић, Ваздушни рат над Републиком Српском и Републиком Српском Крајином, Друштво историчара Србије, Београд, 2017.

6 коментара на “КРАЈ ЈЕДНЕ ЕРЕ:”ЛОВЦИ МИГ-21 FISHBED ЗАВРШАВАЈУ СВОЈУ КАРИЈЕРУ У ХРВАТСКОМ ВАЗДУХОПЛОВСТВУ”

  1. Није ми јасан овај део који се односи на патролирање небом друге државе у овом случају такођечланице НАТО-а? Држава била чланица НАТО одвоји дебеле паре за куповину авиона и пратеће опреме, наоружања, резервних делова, евентуално симулатора, унапређење и стална надоградња софтвера (на пример код F35 која ће да буде вероватно веома слана и папрена), а у оквиру свих трошкова део за обуку летачког и техничког особља. И после свих тих трошкова које државу могу да поприлично угуше, да не помињемо друге родове војске које опрему за себе добијају на кашичицу (помислим на Рафале за РВ Србије) патролира се над неком другом земљом без наплате минута лета! Због чега би онда та земља уопште и куповала папрено скупе машине, могу да купе неку јефтинију верзију, а за остало нека се побрину богатије чланице. Зар неће богатија чланица да каже, брига ме за њих нека се задуже па нека купе! Велики брат преко океана је условио да чланице морају да одвајају по 2 посто од БДП, за куповину оружја(наравно дооообар део од њихових фабрика). и по читаним текстовимау вези са том темом, нису расположене да одвајају толико пара, чак мислим да су лешинари преко океана прозивали и велику Немачку због тога. Ако у току патролирања се деси квар и мора да се принудно слети, ко ће да сноси трошкове поправке? Земља власник летилице, наравно. Домаћин? Ћути и прави се блесав

    1. naravno da ti nije jasno
      ….
      jel hoces da ti bude jasnije?

      evo

      pok. Hamzic je u memoarima ovako napisao> kad je SFRJ bila u dilemi dal da kupi americki avion ili ruski

      americki skuplji u startu ali zato sve ostalo jeftinije plus besplatna obuka za pilote

      ruski avion jeftiniji ali sve ostalo papreno skupo, cak su naplacivali i rudu kojom se ta sklopocija vuce po pisti.. a koju je mogla da napravi bilo koja ciganska kovacnica iz Lugavcine

    1. Volite njegov minimalizam pretpostavljam? Lijep je, slažem se. Ja bih tu dodao i F-5. A nema više te elegancije, jednostavnosti… Došli su avioni 5-te generacije koji liče ka jaje jajetu (znam, sve je sad podređeno zahtjevu za što manji radarski odraz aviona).

      1. Postovani gospodine druze Crnogorche, mozda ste citali letacke price Suada Hamzica
        ….
        Ima jedna epizoda kad je americki nosac usao u Jadransko more i priblizio se obali bivse Jugoslavije a da to niko pojma nije imao… sve dok nije prisao na par desetina milja… i onda je podignuta patrola od dva MiG-21 JRV koji su se ladno priblizili nosacu i bukvalno mu preletela preko palube…

        zvuci neverovatno, kao lovacka prica…

        eve ga linak… ako mi dopuste da ga objavim… https://tangosix.rs/2013/23/05/letacke-price-suada-hamzica-kako-smo-preleteli-americku-6-flotu/

        1. Pratio sam Tangosix i aktivno učestvovao u njegovom radu nekad davno (posebno sam pratio priče pokojnog gospodina Hamzića u nastavcima), ali sam otišao sa istog zbog otvoreno šovinističkog komentara jednog učesnika spram moje nacije i države. Meni moderacija nije dozvolila ni da kulturno reagujem na te bljuvotine (izvinite na izrazu). Zbog potpuno istog razloga sam napuštio i učešće na forumu Paluba (tamo je bilo više šovinista). Žao mi je zbog desetina dobrih ljudi Srba i Hrvata (čak često mojih neistomišljenika) sa Tangosix-a koji su bili veoma korektni i uljudni tokom polemika sa mnom i od kojih sam mnogo toga naučio o vazduhoplovstvu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *