УКРАЈИНСКО ВАЗДУХОПЛОВСТВО: “АВИЈАЦИЈА СЛОМЉЕНИХ КРИЛА”

Пише: Данко Боројевић

Неколико дана након почетка рата у Украјини 24. фебруара 2022. године, руско Министарство одбране је известило да је украјинска противваздушна одбрана уништена и да је руска авијација стекла превласт у ваздуху. Кремљ је 1. априла 2022. године преко секретара за штампу председника Руске Федерације изјавио: „Превласт у ваздуху током операције је апсолутна чињеница. У то време, према званичним извештајима, украјинска авијација је била уништена. Углавном на земљи, остали борбени авиони су оборени у ваздушним борбама, од руске противваздушне одбране, или су погинули од „пријатељске ватре“. Међутим, није било баш тако како је “ујка Вања” рекао.

УКРАЈИНСКО ВАЗДУХОПЛОВСТВО ОД СТИЦАЊА НЕЗАВИСНОСТИ ДО ПОЧЕТКА РАТА

У тренутку осамостаљења, Украјина је на својој територији затекла 2800 летелица од МиГ-21, МиГ-23 до СУ-27, Ми-8, Ми-17, Ан-26, ИЛ-76, Ми-24 и друге.

Украјина је по осамостаљењу затекла на својој територији око 200 ловаца МиГ-29, од тог броја до марта 2019. године, у оперативној употреби било је око 70 авиона овог типа. Током 2022. године, у оперативној употреби било је око 50 авиона овог типа у више верзија.

Од бившег ваздухопловства Украјина је наследила око 120 фронтовских бомбардера СУ-24. Марта 2019. године њих око 20 имало је оперативни статус. Током 2022. године у оперативној употреби Украјина је имала 18 СУ-24М и 12 СУ-24МР.

Міністерство оборони України

На својој територији Украјинци су у тренутку проглашења независности затекли 92 авиона СУ-25 у више верзија. Током 2022. године у оперативној употреби било је око 30 ових штурмовика.

У тренутку нестанка Совјетског Савеза, на територији Украјине затекло се око 70 ловаца СУ-27. Тренутно се у употреби налази око 30 ових ловаца.

Од транспортне авијације до 2016. године Украјина је имала три авиона АН-30. Украјинци су наследели и већи број авиона АН-26 али су до 2020. године имали у оператибној употреби њих 20. Слична је прича и са ИЛ-76, од којих је до 2021. године било у употреби њих пет.

Приличан број хеликоптера Ми-8 и Ми-17 Украјинци су наследели од бившег СССР. До избијања рата, Украјинци су имали око 40 Хеликоптера Ми-8 и око 20 Ми-17.

Од школских авиона, Украјинци су 2021. години имали око 30 авиона Л-39.

Ипак, не треба заборавити, да су Украјинци током деведесетих година прошлог века и у првој деценији овог века, део ваздухопловне технике продали. Нису продавали само старије авионе МиГ-21, МиГ-23 већ и новије попут МиГ-29, СУ-27, СУ-25 и друге које су имали у свом инвентару. Осим њих. продавали су и хеликоптере, транспортне авионе, све што ѕе могло уновчити.

РАТ ИЛИ СПЕЦИЈАЛНА ОПЕРАЦИЈА, ДВЕ ГОДИНЕ ПОСЛЕ

Према званичним руским подацима, губици Украјинаца почетком децембра 2023. године, достигли су просто астрономске вредности: 550 авиона и 257 хеликоптера. Односно, неколико пута више него што је Украјина имала пре почетка рата. Али њихови авиони настављају да узнемиравају руске трупе како на линији фронта тако иу блиској позадини. Што би се рекло, “ујка Вања” ипак нема тачне податке. Да ли је то сасвим случајно или ипак намерно.

Такође није било могуће поптпуно уништење украјинске противваздушне одбране, због чега су руски авиони принуђени да делују само на првој линији фронта, без ударања у позадину непријатеља (за то се користе друга средства за уништавање).

© Міністерство оборони України
Міністерство оборони України

И тако Руси уништише украјинско ваздухоплоивство! Међутим, није то баш тако.

ОБАВЕШТАЈЦИ СУ ЗАСПАЛИ, ПАПИР ТРПИ СВЕ

До 2013. године снага украјинског ратног ваздухопловства је неколико пута смањена – на 600 апарата. На папиру је ово изгледало импресивно, али у стварности није могло да полети више од 50–70 авиона и хеликоптера. Осим тога, сви су били безнадежно застарели, јер ниједан истински нови авион или хеликоптер није испоручен украјинском ратном ваздухопловству од 1991. године. Ниво обучености пилота је такође био катастрофално пао.

Сви ови проблеми су одмах утицали на казнену антитерористичку операцију против побуњеног Донбаса: мали број борбених летова,слаб учинак на фронту, немогућност ноћних летова. То јест, генерално, украјинска авијација се показала као слабо обучена и неспособна, не само да изолује подручје борбених дејстава, већ и да нанесе озбиљне губитке руској милицији.

Міністерство оборони України

Истовремено, током кампање 2014. године, украјинско ваздухопловство је претрпело прилично озбиљне губитке. Руски ловци су по избијању рата 2022. године, успели да оборе скоро све типове непријатељских авиона: јуришне авионе Су-25, Ан-30, Ил-76, војно-транспортне авионе Ан-26, бомбардере Су-24, ловце МиГ-29, као и хеликоптере Ми-8 и Ми-24. Али број оборених је под знаком питања.

СТАЊЕ УКРАЈИНСКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТА У ТРЕНУТКУ ИЗБИЈАЊА РАТА

Сумирањем података из страних и руских извора могуће је утврдити приближну снагу украјинског ваздухопловства на почетку рата.

Міністерство оборони України

Тешки ловци Су-27 – 34 авиона (39. и 831. бригада).
Лаки ловци МиГ-29 – 37 авиина (40., 114. и 204. бригада).
Јуришни авиони Су-25 – 31 авион (299. бригада).
Фронтовски бомбардери Су-24М – 14 авиона (7. бригада, 1. ескадрила).
Извиђачки авион Су-24МР – 9 авиоина (7. бригада, 2. ескадрила).
Борбена обука Л-39 „Албатрос” – 30 авиона (расподијељено између бригада за одржавање летачких вјештина пилота).

Војно-транспортна авијација у броју од око 55 исправних авиона била је сконцентрисана у три бригаде:

  1. бригада транспортне авијације: хеликоптери Ан-24, Ан-26, Ан-30 и Ми-8;
  2. бригада транспортне авијације: Ил-76 и Ан-26;
  3. бригада транспортне авијације: хеликоптери Ан-26 и Ми-8.
Міністерство оборони України

Број исправних хеликоптера износио је најмање 132 јединице: 79 војно-транспортних Ми-8, 35 јуришних Ми-24, три вишенаменска хеликоптера Ми-2 и шест хеликоптера иностране производње (11., 12., 16. и 18. бригаде армијске авијације). Војна морнарица Украјине имала је на располагању још девет исправних хеликоптера: четири Ка-27, један Ка-226 и четири Ми-14.

Укупно, на почетку сукоба било је 155 борбених и 55 војно-транспортних авиона, као и 132 хеликоптера. Бројеви могу незнатно да варирају, пошто је део ове флоте можда био на поправци или модернизацији у време избијања борби пуног обима.

© Міністерство оборони України
Міністерство оборони України

У сваком случају, ове бројке су блиске подацима руског Генералштаба, који је укупну снагу Ваздухопловства Оружаних снага Украјине проценио на 152 летелице. Такође је вредно напоменути да је, поред активних авиона, у складишним базама било и до 200 бомбардера, извиђачких авиона, јуришника и ловаца. После почетка рата 24. фебруара 2022. године, Украјинци су успели да врате у службу мањи део ове флоте авиона, а остатак искористили као донатори резервних делова.

Міністерство оборони України

И на крају, треба нагласити да Руси ипак нису уништили украјинско ваздухопловство, како су тврдили и јавно се хвалили из њиховог Министарства одбране. “Ујка Вања” изгледа да је заборавио, да је рат реалност сам за себе и да се његове законитости не уче ни у једној школи. А такозвана “ваздушна превласт”, како је многи тумаче или је схватају, је релативна ствар.

Руси јесу супериорни. Али су супериорни колико су били и Американци изнад Вијетнама. Све је релативно, остало се договара за зеленим столом.

0 коментара на “УКРАЈИНСКО ВАЗДУХОПЛОВСТВО: “АВИЈАЦИЈА СЛОМЉЕНИХ КРИЛА”

  1. Veoma površna, iako preopširna, procena… Nigde se ne spominju desetine ( ako ne i stotine) aviona i helikoptera koje su donirali NATO članovi koji su u svojim eskadrilama imali ruske vazduhoplove. Ukrajinsko vazduhoplovstvo je u toku specijalne vojne operacije znalo za dan izgubiti i po sedam aviona, što apsolutno dokazuje rusku totalnu dominaciju. Ne smeju “nosa pomoliti” a i kad ga pomole dobiju po njemu….

  2. Da se podsetimo Amerika je u Vjetnamu ratovala punih 8 godina i jos 2 godine mirovnih pregovora.Koliko stotina hiljada amerikanaca se za tih 8 godina vratilo u crnim kesama,pa invalida,ljudi koji imaju post traumatske posledice.I na kraju su taj rat izgubili.A sad samo pogledajte koliko ruskih vojnika ima na teritoriji Ukrajne.

  3. Ovakav teks govori da se radi p ljudi a amaterima.
    1. Analaiza satanja RVO I PVO nisu samo brojevi. Jer po broju S300 koliko je ukrajina imala Nije Dan Ruski Avion nebi smeo da Krene sa Piste.
    2. Uporedna Statistika. Sta je oerativno i na Kom nivou modernizacije.
    3. Kako je uraðena sinhronizacija rodova na bojnom polju.
    4. Dalji Kurs žurnalistike se plaća……. 1

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *