Перу изабрао шведски Грипен Е: Удар по америчком утицају у Латинској Америци

Перу је званично објавио одлуку да набави 24 модерна борбена авиона Saab JAS 39 Gripen E у вредности од 3,5 милијарде долара, одбацујући понуде за амерички F-16 Block 70 и француски Rafale F4. Овај потез представља значајан преокрет у перуанској одбрамбеној стратегији и изазов за традиционалне извознике наоружања у региону.

Кључни фактори одлуке

Перуански избор Gripen E није случајан. Авион нуди изузетну комбинацију напредне технологије, ниских оперативних трошкова и погодности за перуанске специфичне услове. Са ценом од 70 до 120 милиона долара по авиону, шведска опција знатно је јефтинија од француског Rafale који кошта 240 милиона, али и конкурентнија у односу на амерички F-16.

Посебну предност представља брзина испоруке – Saab је спреман да испоручи прве авионе већ до 2026. године, док би чекање на F-16 или Rafale трајало знатно дуже. Ова брзина је кључна за Перу, чије ваздухопловство тренутно оперативно користи застарелу флоту совјетских МиГ-29 и француских Mirage 2000.

Технолошки трансфер и локална сарадња

Један од најважнијих аспеката уговора је шведска спремност на пренос технологије и локалну производњу делова. Овај модел сарадње већ је успешно имплементиран у Бразилу, где се Gripen E производи у партнерству са локалним компанијама. Перу очекује да ће овај приступ омогућити развој домаће војне индустрије и смањење дугорочних трошкова одржавања.

Оперативне предности

Gripen E поседује напредни AESA радар Raven ES-05 са дометом од преко 160 км, што га чини изузетно ефикасним у ваздушним борбама. Његова разноврсност оружја, од Meteor ракета за дуге домете до прецизних GBU бомби, чини га идеалним за различите мисије.

Посебно је импресивна његова способност дејства са кратких полетно-слетних стаза, што је кључно за перуанске услове где су многи аеродроми лоцирани у планинским подручјима. Са трошковима одржавања од само 4.700 долара по сату лета, Gripen E нуди значајну уштеду у односу на конкурентске авионе.

Геополитичке импликације

Перуанска одлука представља значајан изазов за амерички утицај у региону. Након што су и Бразил и Колумбија такође изабрали шведске авионе, постаје јасно да земље Латинске Америке све више траже алтернативе традиционалним западним добављачима (мисли се на САД, Велику Британију и Француску).

Овај тренд може имати дугорочне последице по америчку стратегију у региону. Док САД нуде висококвалитетну опрему, њихови уговори често долазе са политичким ограничењима и високим трошковима. Saab, са својим флексибилним приступом и жељом за сарадњом, успева да се позиционира као атрактивна алтернатива.

Перспективе за перуанско ваздухопловство

Са доласком Gripen E, Перу очекује значајан скок у оперативним способностима. Нови авиони ће заменити застарелу флоту која се састоји од 11 Mirage 2000P (у служби од 1985), 8 МиГ-29 и других старијих платформи.

Ова модернизација омогућиће перуанском ваздухопловству да ефикасније одговара на савремене изазове, од ваздушне одбране до подршке копненим снагама у сложеним теренским условима. Уз то, локална индустрија ће добити прилику да се развије кроз пренос технологије и учешће у производњи.

Закључак
Перуански избор Gripen E представља више од обичне набавке наоружања. То је стратешки потез који комбинује оперативне потребе, економске интересе и жељу за већом независношћу. За Saab, ово је још једна потврда успеха њихове глобалне стратегије.

За САД и Француску, ово је јасан сигнал да морају да редефинишу своје приступе како би задржале утицај на тржишту борбених авиона. У свету где земље све више вреднују флексибилност и економски опортунитет, традиционалне силе морају да се прилагоде новој реалности.

Један коментар на “Перу изабрао шведски Грипен Е: Удар по америчком утицају у Латинској Америци

  1. Trebali su se konsultovati sa srbijanskim i hrvatskim “vazduhoplovnim stručnjacima” koji su izabrali Rafal kao najbolju opciju… Nažalost, Peru sluša struku i nauku i samostalno odlučuje o svojoj odbrani…očigledno nije na EU putu i ne čeka ga “rajska bašta EU”…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *