Кључни фактори одлуке
Перуански избор Gripen E није случајан. Авион нуди изузетну комбинацију напредне технологије, ниских оперативних трошкова и погодности за перуанске специфичне услове. Са ценом од 70 до 120 милиона долара по авиону, шведска опција знатно је јефтинија од француског Rafale који кошта 240 милиона, али и конкурентнија у односу на амерички F-16.
Посебну предност представља брзина испоруке – Saab је спреман да испоручи прве авионе већ до 2026. године, док би чекање на F-16 или Rafale трајало знатно дуже. Ова брзина је кључна за Перу, чије ваздухопловство тренутно оперативно користи застарелу флоту совјетских МиГ-29 и француских Mirage 2000.
Технолошки трансфер и локална сарадња
Један од најважнијих аспеката уговора је шведска спремност на пренос технологије и локалну производњу делова. Овај модел сарадње већ је успешно имплементиран у Бразилу, где се Gripen E производи у партнерству са локалним компанијама. Перу очекује да ће овај приступ омогућити развој домаће војне индустрије и смањење дугорочних трошкова одржавања.
Оперативне предности
Gripen E поседује напредни AESA радар Raven ES-05 са дометом од преко 160 км, што га чини изузетно ефикасним у ваздушним борбама. Његова разноврсност оружја, од Meteor ракета за дуге домете до прецизних GBU бомби, чини га идеалним за различите мисије.
Посебно је импресивна његова способност дејства са кратких полетно-слетних стаза, што је кључно за перуанске услове где су многи аеродроми лоцирани у планинским подручјима. Са трошковима одржавања од само 4.700 долара по сату лета, Gripen E нуди значајну уштеду у односу на конкурентске авионе.
Геополитичке импликације
Перуанска одлука представља значајан изазов за амерички утицај у региону. Након што су и Бразил и Колумбија такође изабрали шведске авионе, постаје јасно да земље Латинске Америке све више траже алтернативе традиционалним западним добављачима (мисли се на САД, Велику Британију и Француску).
Овај тренд може имати дугорочне последице по америчку стратегију у региону. Док САД нуде висококвалитетну опрему, њихови уговори често долазе са политичким ограничењима и високим трошковима. Saab, са својим флексибилним приступом и жељом за сарадњом, успева да се позиционира као атрактивна алтернатива.
Перспективе за перуанско ваздухопловство
Са доласком Gripen E, Перу очекује значајан скок у оперативним способностима. Нови авиони ће заменити застарелу флоту која се састоји од 11 Mirage 2000P (у служби од 1985), 8 МиГ-29 и других старијих платформи.
Ова модернизација омогућиће перуанском ваздухопловству да ефикасније одговара на савремене изазове, од ваздушне одбране до подршке копненим снагама у сложеним теренским условима. Уз то, локална индустрија ће добити прилику да се развије кроз пренос технологије и учешће у производњи.
Закључак
Перуански избор Gripen E представља више од обичне набавке наоружања. То је стратешки потез који комбинује оперативне потребе, економске интересе и жељу за већом независношћу. За Saab, ово је још једна потврда успеха њихове глобалне стратегије.
За САД и Француску, ово је јасан сигнал да морају да редефинишу своје приступе како би задржале утицај на тржишту борбених авиона. У свету где земље све више вреднују флексибилност и економски опортунитет, традиционалне силе морају да се прилагоде новој реалности.
Trebali su se konsultovati sa srbijanskim i hrvatskim “vazduhoplovnim stručnjacima” koji su izabrali Rafal kao najbolju opciju… Nažalost, Peru sluša struku i nauku i samostalno odlučuje o svojoj odbrani…očigledno nije na EU putu i ne čeka ga “rajska bašta EU”…