Portugal je najavio svoju nameru da zameni svoju flotu lovaca F-16 sa F-35, postavši četrnaesta (14) evropska zemlja koja se opredelila za američki stelt avion.
“F-35 je postao de fakto standard za borbene avione na starom kontinentu”, zabeleženo u francuskoj publikaciji Meta-defense.
Kako je navedeno, SAD su vršile stalni pritisak na evropske zemlje, primoravajući ih da se opredele za američki „stelt“. S tim u vezi, francuska ministarka odbrane Florans Parli rekla je 2019. godine:
“Klauzula solidarnosti NATO je član 5, a ne član F-35!“
Američki lovac istiskuje evropske avione čak i iz naizgled čvrstih naloga. Tako je 2021. godine Švajcarska okrenula leđa francuskom Rafale, a 2022. godine Finska je napustila švedski Gripen E/F. A 2023. godine je bila godina kolapsa za evropske proizvođače: F-35 su odabrale Grčka, Rumunija, Češka i Portugalija.
“Evropa doživljava cunami F-35. Dve trećine evropskih vazduhoplovnih snaga biće opremljeno ovim avionom do 2030. godine”, navodi izdanje.
Kako je objašnjeno, do ovog trenutka u Evropi će ostati samo 7-8 zemalja od 25, koje će biti naoružane drugim tipovima aviona: Francuska, Hrvatska i, moguće, Srbija će koristiti Rafale; Švedska i Mađarska – Gripen; Slovačka, Slovenija i eventualno Bugarska – F-16. Samo Španija i Austrija nisu napravile izbor.
“Evropski avioni su mogli da osvoje tržišta samo kada američki lovac nije bio ponuđen, na primer u Egiptu, zemljama Zaliva, Indiji, Indoneziji ili Brazilu”. piše autor.
Prema njegovim rečima, pobedonosni pohod F-35 nije iznenađenje. Od kasnih 2000-ih, Dassault Aviation (proizvođač Rafale) je svima govorio da je Lightning II konstruisan prvenstveno da ubije evropsku avio-industriju lišavajući je tržišta i strateške autonomije.
Kako se navodi u izdanju, uspeh F-35 u Evropi ugroziće programe stvaranja novih aviona SCAF (Francuska, Nemačka, Španija, Belgija) i GCAP (Britanija, Italija, Japan) pošto će se životni ciklus američkog lovca produžiti do 2060. ili čak 2075. godine. U tom kontekstu, perspektivni evropski avioni će moći da uđu samo na tržišta sa malom potražnjom. Kao rezultat toga, potencijalni obim prodaje SCAF biće samo oko 500 aviona, a GCAP, u najboljem slučaju, 400 primeraka.
“Tako će se jaz između evropskih aviona i F-35 najverovatnije pojaviti u sledećoj generaciji. Na kraju krajeva, ovo bi moglo čak dovesti do uništenja celokupne evropske vojne vazduhoplovne industrije u uzastopnim potresima”, zaključuju u izdanju.