U jeku američke blokade isporuke vojne opreme za potrebe Oružanih snaga Ukrajinu, uočava se jasna nervoza vlasti u Kijevu. Stoga ne treba da čudi pritisak Stejt departmenta na Grčku, kako bi ova isporučila bivšu rusku tehniku Ukrajini. U svetlu tog, treba posmatrati i uslovljenu američku pomoć Ekvadoru. Tako je Kito odlučio, da isporuči sovjetsku tehniku koja se trenutno nalazi u magacinima u Ekvadoru, Vojsci Ukrajine.
Ovih dana je iz hrvatskog koncerna Đuro Đaković, stigla potvrda da se očekuje prijem tenkova M-84AB iz Kuvajta na remont, kako bi isti potom otišli put Ukrajine. O tome je u dva navrata pisao i TV Front.
Stoga ne treba da čudi informacija iz Hrvatske koja se pojavila pre neki dan, da su avioni An-32B odleteli za Ukrajinu.
ANTONOVI U HRVATSKOJ AVIJACIJI
Za potrebe 27. eskadrile transportnih aviona (27. eta) RV i PVO HV početkom 1995. godine dogovorena je kupovina dva transportna aviona An-32B u Ukrajini. Prvi avion An-32B stigao je na aerodrom Pleso oktobra iste godine, da bi zatim usledela i isporuka drugog aviona.
Avioni su jedno vreme nosili civilne oznake, da bi zatim dobili vojne evidencijeske brojeve.
Avioni An-32B u Hrvatskoj nosili su sledeće brojeve:
9A-BAB je u 27. eta dobio ev. br. 707;
9A-BAC je u 27. eta dobio ev. br. 727.
Negde 2012. godine avioni An-32B su prošli kroz generalni remont. Te 2012. godine, Antonovi su imali nekoliko letova u evakuaciji povređenih i bolesnih građana. Onda su se vojni planeri u Hrvatskoj 2014. godine, nesuvislo odrekli transportnih aviona, a da za tu odluku nije bilo uporišta u Dugoročnom planu razvoja OS RH, kao što tada, a ni danas nije postojala odluka o kupovini novih transportnih aviona. Odmah po prizemljenju, avioni su ponuđeni na prodaju. Bilo je nekoliko tendera za kupovinu ta dva An-32B.
I onda se “iznenada” ovih dana na aerodromu Pleso u Zagrebu našla tehnička ekipa RV Ukrajine sa dve letačke posade. Oni su pregledali avione An-32B, prebacili preklopnike za direktno ubrizgavanje goriva u motore. Startovali iste i bez problema poleteli ka Ukrajini. Ovim su dva Antonova An-32B sa aerodroma Pleso otišli nazad kući u Ukrajinu.
Tako su posle jedne decenije stajanja na vetrometini aerodromske stajanke, samo uz jednu jednostavnu operaciju tehničkog sastava, avioni An-32B pokazali šta to znači “SDELANO V SSSR”.
Ovih dana, brojni ukrajinski trgovci naoružanjem su u masovnoj potrazi za sovjetskom tehnikom i municijom, koja je negde iz nekih razloga “zaboravljena”. Od Grčke, preko bivših članica Varšavskog Ugovora, zemalja bivše SFRJ do daleke Latinske Amerike. Jer čekajući da se “ujka Džo” smiluje, možda Kijevu pomogne “stari Ivan”.
Kad se nakupi dovoljan broj M 84, pri kraju modernizacije ili remonta. Postoji li opasnost da dolete Kalibri? Preko Rumunije ili Bugarske, Srbije, BiH pa do Djure. Ili preko Madjarske koja nebi ni reagirala.
Srbija kad vec ima pogone i gotov projekt modernizacije, mogla je uz rusku fin. pomoc kupiti odredjeni broj M 84 za sebe. Rusi bi preko posrednika uvjerili Kuvajcane kojim b.l. zabijenim u njihove rafinerije.