ПРЕ ДЕСЕТ ГОДИНА ЗАПОЧЕТА СЕРИЈСКА ПРОИЗВОДЊА КИНЕСКОГ ЛОВЦА ПЕТЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ Ј-20 MIGHTY DRAGON

Године 2025. навршава се деценија од уласка у серијску производњу ловца који данас у већем броју набавља једна служба него било која друга на свету, односно кинески J-20 Mighty Dragon који чини окосницу кинеске флоте борбених авиона.

Након првог лета првог демонстрационог примерка Ј-20 у јануару 2011. године, програм је успео да напредује до серијске производње за нешто више од четири године, што је представљало мање од половине времена у односу на било који други ловац његове генерације. Након што је први прототип извео свој први лет у октобру 2012. године, шести и последњи претпроизводни прототип Ј-20 је први пут полетео у новембру 2015. године, до када су месецима били у току радови на првим серијским производним примерцима. Пошто су се дизајни прототипова и демонстрационих примерака значајно променили између модела, што се могло приметити из изгледа њихових трупова, усисника ваздуха и других делова, модели серијске производње су били визуелно различити. Слике првог серијски произведеног авионског оквира – број 2101 – први пут су објављене у децембру 2015. године, а летелица је извела свој први лет 18. јануара 2016. године, пре него што су испоруке кинеској Народноослободилачкој армији почеле средином 2016. године.

Брзина којом је кинески одбрамбени сектор био у стању да се креће између првих прототипа и демонстрационих летова, покретања серијске производње и увођењаЈ-20 у употребу у фебруару 2017. године, била је у оштром контрасту са ривалским програмима ловаца пете генерације у Русији и Сједињеним Државама, при чему су F-22, F-35 и Су-57 видели своје прве пуне јединице формиране после 14-15 година од првих демонстрационих летова. Ова брзина је била кључна за омогућавање Кини да премости јаз са Сједињеним Државама у својим ловцима пете генерације. Обим производње Ј-20 би се значајно повећао од 2021. године, након што су инкременталне надоградње довеле ловац до задовољавајућих стандарда, док је развој домаћег мотора WS-10C окончао ослањање на зауставни дериват руског мотора АЛ-31ФМ2. Ј-20 се данас производи у више од три пута већој мери од било ког другог двомоторног ловаца са процењеним 100-120 авиона годишње, док се само много лакши F-35 производи у упоредивим размерама са отприлике 140-150 ловаца годишње. Међутим, пошто се F-35 производи за више од десет клијената, само 40-48 авиона се придружи америчком ваздухопловству сваке године, осигуравајући да кинеско ваздухопловство може знатно брже да изгради своју флоту пете генерације као једини клијент за Ј-20.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *