РАТНО ВАЗДУХОПЛОВСТВО ТАЈЛАНДА ПРЕДСТАВИЛО ЈЕ НОВУ ЛИСТУ ЖЕЉА, ОД НОВИХ АВИОНА ДО ДРОНОВА

Foto: shutterstock/Bluebearwing

Приредио: Данко Боројевић

Краљевско ваздухопловство Тајланда је изложило своје будуће аспирације у документу објављеном 29. фебруара, са системима против беспилотних летелица, новим борбеним авионима и системима противваздушне одбране средњег домета међу најхитнијим проблемима.

Бела књига од 74 странице, коју је служба представила током свог годишњег симпозијума ове недеље и која се заснива на сличном документу објављеном пре четири године, садржи детаље о планираним набавкама до 2037. године.

„Ваздухопловство је свесно (важности) дугорочног планирања развоја и трошења националног буџета како би се постигла максимална вредност“, рекао је командант службе, главни маршал ваздухопловства Панпакди Патанакул.

Заиста, део разлога постојања беле књиге је улагање потраживања за дугорочно финансирање како залихе авиона старе. На пример, издање из 2020. године наводи да је флота ловаца имала просечну старост од 26 година, што је бројка која наставља да расте.

Али владин процес набавке је неповезан, каже Грег Рејмонд, стручњак за азијско-пацифичка питања на Аустралијском националном универзитету. Он је навео факторе као што су политичка нестабилност, неадекватно стратешко планирање, годишње, а не вишегодишње мере буџетирања и слаб цивилни надзор који омогућава свакој оружаној служби да доноси сопствене одлуке.

У најновијој белој књизи, Ваздухопловство даје приоритет систему противваздушне одбране средњег домета са минималним дометом од 30 наутичких миља од фискалне 2025. до фискалне 2028. године. Након тога, од 2033. до 2037. године, служба планира да спроведе другу фазу за систем противваздушне одбране средњег или дугог домета.

Од 2028. до 2032. године, снаге планирају да купе систем противваздушне одбране кратког домета који се може похвалити оружјем базираним на топовима, пројектилима и ласерима. Веровање се даје и системима против беспилотних летелица, а деветогодишњи пројекат набавке треба да почне 2025. године.

Служба такође тражи 12-14 нових ловаца који ће заменити авионе F-16 102. ескадриле са седиштем у Корату. Планирано је да се набавка одржи од 2025. до 2034. године, две године касније него што је првобитно планирано. F-16 ескадриле из касних осамдесетих година прошлог века треба да се повуку до 2028. године.

Појавила су се два кандидата за потребе авиона: Lockheed Martin’s F-16 Block 70/72 и Saab’s Gripen.

Уверени смо да ће F-16 Block 70/72 допунити постојећу F-16 флоту краљевског ваздухопловства и испоручити напредне безбедносне способности 21. века и перформансе потребне за решавање најхитнијих одбрамбених захтева Тајланда“, рекао је портпарол Lockheed за Defense News.

Тајланд је наручио своје прве Gripen C/D ловце 2008. године. Након уговора из јануара 2021. године, авиони су надограђени на оно што произвођач назива конфигурацијом MS20.

Роберт Бјорклунд, који продаје Gripen на Тајланд за Saab, рекао је за Defense News да је постојећа флота интегрисана у систем података Link T који је испоручио Сааб и да летелица својим корисницима пружа „веома широк спектар опција оружја, укључујући и веома ефикасан Противбродска ракета RBS15.

Други пројекат замене ловаца за 12-14 авиона предвиђен је за 2031 до 2035. године како би се заменили авиони F-5E/F 211. ескадриле у Убону који ће се повући крајем деценије. Потребан је идентичан број ловаца за замену F-16A/B 403. ескадриле у Таклију од 2037. до 2046. године.

Тајланд покушава да одржи односе са неколико конкурентских земаља, укључујући Сједињене Државе, Кину, Русију и Индију, наводи се у белом документу. Тајланд је раније куповао материјале из Кине, као што су оклопна возила, системи противваздушне одбране и подморнице.

Упитан да ли би Краљевско тајландско ваздухопловство размотрило куповину кинеског ловца као што је J-10CE, Рејмонд је рекао да та служба превише цени свој однос са САД и да има истомишљенике да би то урадили. Напоменуо је да тајландско-амерички односи су се „у великој мери стабилизовали“, упркос томе што је други прошле године одбио захтев првог да купи авионе F-35A.

Они не би хтели да виде да су стављени у спољашњи (круг) у смислу да не добијају позиве за ствари попут (вежбе) Pitch Black у Аустралији. Склон сам да мислим да би били можда пажљивији око набавке кинеских авиона него што је тајландска морнарица била око набавке подморнице“, рекао је он.

Бела књига такође детаљно описује напоре који почињу ове године да се реновирају транспортни авиони C-130H Hercules. Издање из 2020. године препоручило је сервису да купи 12 замена, али је та идеја одбачена.

Што се тиче обуке пилота, прошлогодишња испорука 12 тренера T-6TH омогућила је Ваздухопловним снагама да повуку своју флоту Pilatus PC-9 прошлог месеца. Тренери CT-4E произведени на Новом Зеланду ће се пензионисати 2031. године, тако да ће основни тренажери бити потребни од 2033. године. Нови почетни борбени тренажери се такође траже из 2025. године, а Тајланд већ користи јужнокорејски T-50TH у овој улози.

Нова бела књига је такође нагласила беспилотне технологије. Један од напора који је у току је дрон M Solar X на соларни погон који је развио Тајланд. Муниција за лутање је такође планирана за куповину до 2026. године, као и средње борбене беспилотне летелице од 2026. до 2029. године и псеудо-сателити на великим висинама од 2024. до 2035. године.

Ваздухопловство је такође помињало програме набавке микро – и нано-дронова за 2026. фискалну годину и истраживачко-развојне напоре за наоружане тактичке дронове за 2029. фискалну годину.

И два авиона за рано упозорење Saab 340B Erieye треба да добију побољшане способности командовања и контроле, са њиховим дорзалним радарима који ће бити замењени. То би се одвијало од 2026. до 2029. фискалне године.

Владин закон о буџету за одбрану за 2024. годину предвиђа фонд од 198 милијарди бата (5,5 милијарди долара), од чега је милијарда долара намењена ваздухопловству. Служба је већ поднела захтев за доделу приближно 530 милиона долара за прву серију од четири ловца.