РАТНО ВАЗДУХОПЛОВСТВО ПЕРУА У БОРБИ С НАРКО МАФИЈОМ

Стајанка авиона А-37Б драгонфлај (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

После нешто више од две деценије, Перу и Сједињене Државе, постигли су споразум о сарадњи како би укинули блокаду наметнуту око забране летења које користе трговци дрогом који свакодневно улазе у земљу, посебно у Долини река Апуримак, Ене и Мантаро и области Путумајо, на граници са Колумбијом.

А искуство авијације Перуа у борби с трговцима наркотика није мало.

Операције RV Перуа у борби против трговаца дрогом датирају још из 1985. године, када су покренуте операције Кондор I, II, III и IV. У овим операцијама, које су укључивале бомбардовање на малим висинама, уништено је неколико тајних писта и лабораторија, што је приморало трговце дрогом у Алто Хуалаги да промене свој начин рада.

Авион за обуку АТ-27 тукано пред полетање (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

У априлу 1990. године, авиони А-37Б драгонфлај и Ембраер Т-27, као и хеликоптери Бел 212 који су били распоређени на аеродрому Санта Луциа, ангажовани су у операцијама Чубаско I, II и III. Касније је изведена операција Халкон, са само 16,5 ефективних сати лета, која је укључивала ескадрилу авиона А-37Б драгонфлај базираних на аеродрому Андоас од стране Перуа и са стране РВ САД авион Боинг Е-3Б АВАКС, док је Локид П- 3 АЕВ Орион коришћен од стране царинске службе САД. Амерички авиони су полетали из тадашње ваздухопловне базе Хауард (Панама). Резултати су били скромни: један авион је оборен, а два уништена на земљи. Током извођења ових операција коришћен је радар П-37Ф у Икотосу.

Током 1991. године изведена је операција Драгон, која је после 128 оперативних сати постигла добар резултат, пресрели су 11 малих авиона, од којих су четири принудно слетела, шест оборено и један уништен на земљи. До тада је РВ САД већ поставило радаре Вестингхаус АН/ТПС-43 у Икитосу и Андоасу како би се оптимизовало откривање циљева и контрола ваздушног простора. Дана 10. априла 1992. године РВ Перуа је преузело контролу над шверцерским аеродромима Ајакучо, Хуанхуи, Пукалпа, Санта Лусија, Сан Рамон, Тарапото, Тинго Марија, Токаче, Учиза и Јуримагуас.

Сухој СУ-22М на стајанци (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

Крајем априла месеца, тачније 24. априла 1992. године, два авиона Сухој Су-22М пресрела су и пуцала на амерички Ц-130Х херкул, који је ангажован у операцији за откривање и лоцирање тајних трагова, познатој као Фарти Бер. Херкул је летео неовлашћено и игнорисао сва упозорење, налог за идентификацију и слетање.

Као последица инцидента, у којем је погинуо члан посаде авиона Ц-130Х, а повређено троје, комбиноване операције са РВ САД су привремено прекинуте, а радари АН/ТПС-43 су повучени. Упркос томе, РВ Перуа је извело операције Чубаско IV и V, користећи авионе Аермаки МБ-339А. Заустављено је 11 авиона: четири принуђена да слете, шест оборених и један уништен на земљи.

Авион за обуку МБ-339АП (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

Почевши од 1993. године, комбиноване операције са РВ САД су настављене. Постављени су радари АН/ТПС-43 у Икитосу и Јуримагуасу, и поново коришћени авиони Е-3Б АВАКС – повећавајући број пресретања на 25.

На крају Комбиноване операције, придружили су им се авиони из Управа за борбу против дроге (ДЕА) и Централна обавештајна агенција (ЦИА). Број пресретања износио је 15 у 1994. години, 20 1995. године, три 1996. године и десет 1997. године.

Између 1998-2000. године, летови трговаца дрогом, због ефикасности дејстава Ратног ваздухопловства Перуа у Алто Хуалаги, драстично су смањени. Пресретена су само два авиона: један оборен, а други уништен на земљи од стране посаде. Уопштено говорећи, током периода 1985-2000. године, пресретнут је 101 авион, додајући још 223 која су одвраћана од уласка у национални ваздушни простор.

У то време набављени су из Белорусије авиони Сухој СУ-25, који су постали познати као „убице кокаина“.

Јуришни авиони СУ-25К у лету (Fuerza Aérea del Perú, FAP)

У априлу 2001. године, догодио се озбиљан инцидент који је покренуо отказивање Комбинованих операција са Сједињеним Државама. Два авиона А-37Б оборена су, због низа процедуралних грешака, неидентификације циља, неразумевања језика и засићености комуникационих система. Обарање авиона Цесна А-185Е скајвагон (регистрација ОБ -1408) проузроковало је смрт мисионарке и њене седмомесечне ћерке и повреде још три особе.

Упркос чињеници да је инцидент прописно разјашњен, Сједињене Државе су задржале суспензију, због чега је РВ Перуа било озбиљно ограничено, осим за прикупљање обавештајних информација, за спровођење операција забране лета. Ситуација је потврђена обавештајним извештајима, коју су искористили трговци дрогом, који су изградили непознат број тајних аеродрома, посебно у долини река Ене, Апуримак и Мантаро и у зони Путумајо, одакле је месечно вршено најмање 60 тајних летова – углавном авионима Цесна 206 – од којих је сваки превозио између 400 и 500 кг дроге за Бразил, Боливију и Колумбију.

Тако је неспоразум између САД и Перуа, потрајао више од две деценије, који су искористили нарко трговци, да би несметано пребацивали кокаин у суседне државе и даље пут САД.

Међутим, неспоразум је недавно успешно „изглађен“ и САД и Перу, поново крећу заједно у борбу против нарко картела.