Како је Руска ПВО успешно користила ракете С-400 у комбинацији са летећом радарском станицом А-50У је било речи, али државна руска агенција ТАСС изнела је још поједине нове детаље и занимњивости о новој тактици руске ПВО у одбрани од украјинске авијације и крстарећих ракета.
Руска противваздушна одбрана (ПВО) користила је противваздушни ракетни систем С-400 у комбинацији са „летећим радаром“ А-50 да уништи авионе украјинског ратног ваздухопловства на максималном домету. Ово мишљење су изнели извори ТАСС блиски војном ресору.
ПВО је прикупила информације о непријатељским авионима радаром великог домета из система AWACS, радарима из системима противваздушне одбране великог домета у раду руске ПВО.
Крајем октобра, према речима саговорника ТАСС-а , ПВО у зони специјалне војне операције (источна Украјина) користила је ПВО систем С-400 и авион А-50 AWACS „што је обезбедило употребу система против непријатељске авијације“. Касније су разјаснили да су коришћене противваздушне вођене ракете са активном главом за навођење.
О употреби другог метода руских Ваздушно-космичких снага за уништавање украјинских авиона на великој удаљености од линије борбеног контакта говорило се у документу „ Руске војне операције у ваздуху и украјински захтеви за противваздушну одбрану“ британског Краљевског уједињеног института за Студије одбране, објављене у новембру 2022.
Стручњаци су сугерисали да су прошле јесени (2022) руски пилоти усвојили тактику патролирања ловцима-пресретачима МиГ-31 са моћним радарским станицама и ракетама ваздух-ваздух Р-37М великог домета.
„Руске Ваздушно-космичке снаге користиле су до шест Р-37М дневно током октобра 2022, а изузетно велика брзина ове ракете, у комбинацији са веома великим ефективним дометом и главом за навођење конструисаном за гађање циљева на малим висинама, посебно отежава контрамера“, написали су британски аналитичари.
Како је саопштило руско Министарство одбране у јануару 2023. године, већина украјинских ловаца оборених у зони специјалне операције откривена је помоћу радарских авиона породице А-50.
Војни стручњак, директор Музеја противваздушних снага Јуриј Кнутов, у интервјуу за ТАСС, сугерисао је да би авијација украјинског ратног ваздухопловства могла да се заснива на импровизованим аеродромима – делови брзих путева који се користе као писте, а батаљони за подршку аеродрома се налазе у суседним селима. Након полетања, авиони лете на висини од 1-2 км, тако да постоји проблем у откривању таквих циљева земаљским радарима.
„Чак и најсавременија радарска станица са антеном која се уздиже на посебном јарболу, чак и ако је поставимо на брдо, може да примети мету на малој висини на удаљености од 15–20 км, то је максимум“, рекао је Кнутов, објашњавајући да су радари на земљи за откривање циљева великог домета отежани закривљеношћу површине планете. „Иако, на пример, радар може да посматра мете на удаљености од 600 км, то ће бити циљеви који су на веома великој надморској висини.”
Радар дугог долета монтиран на авиону нема овај недостатак: са своје висине лета може да гледа далеко изван хоризонта својих колега на земљи. На пример, совјетски авион Ту-126 са радио-техничким комплексом Лиана, који је пуштен у употребу још 1965. године, могао је да открије велике површинске циљеве на удаљености од 400 км. Летелица, која је постала први домаћи „летећи радар“, дизајнирана је да обезбеди радарско покривање северних граница СССР-а, где је изградња земаљских радара на крајњем северу била дуга и скупа. Министарство одбране Русије напомиње да је летелица са ротирајућом радарском антеном у карактеристичном оплатом у облику печурке била прва у свету, а потом су идеју преузели амерички инжењери.
Тренутно само две земље развијају такве системе – Русија и САД. Данас се у Ваздушно-космичким снагама Русије налазе авиони А-50У AWACS створени на бази транспортног авиона Ил-76. Развили су их заједнички радио-технички концерн Вега (део холдинга Руселецтроницс) и ТАНТК им. Г.М. Бериев (као део Уједињене авио корпорације). Њихови претходници, А-50, способни су да детектују ваздушне циљеве на удаљености већој од 350 км и истовремено прате до 300 откривених објеката.
А-50 је успешно коришћен у Сирији. На пример, учествовао је у праћењу лета најновијих крстарећих ракета које је лансирала коалиција САД, Велике Британије и Француске на војну и цивилну инфраструктуру Сирије као одговор на наводну употребу хемијског оружја у сиријском граду Думи.
Нова модернизовна верзија са ознаком „У“ могу да „гледају“ још даље, да раде са још више циљева истовремено, а пренос информација до корисника се одвија аутоматски. На сајту државне корпорације Ростек се наводи да су побољшани услови рада оператера – на пример, све информације се приказују на дисплејима и индикаторима од течних кристала, појавила се соба за одмор посаде, па чак и бифе.
Како су у концерну навели, као резултат модернизације, авион је добио нову техничку опрему, која повећава брзину и домет откривања ваздушних, копнених и морских циљева, као и ефикасност супротстављања непријатељу. Према речима програмера, ове машине су летећи радари са функционалношћу командног контролног места.
Сада, у оквиру реализације програма ажурирања флоте авиона АВАЦС, предвиђеног државним одбрамбеним налогом, настављају се радови на модернизацији војног А-50 до нивоа А-50У.
Концерн Вега је развио још напреднију летелицу, која се тренутно тестира – А-100 Premier. За основу узета је летелица модернизовани транспортни авион Ил-76МД-90А са снажнијим, економичнијим и тишим моторима. Опрема на летелицу, чија је укупна тежина око 20 тона, омогућава да се одмах идентификују откривени циљеви и муњевитом брзином пренесу информације о њима на контролне тачке или директно на противваздушне системе. Приликом израде радио опреме за А-100 коришћена су техничка решења заснована на савременој бази електронских компоненти, рачунарским алатима високих перформанси и најновијим достигнућима домаће радио електронике. Ово се односи и на средства за добијање информација и на рачунарски комплекс за њихову обраду, као и на аутоматизоване радне станице оператера. Детаљне техничке карактеристике новог производа нису откривене, али стручњаци верују да су његове могућности знатно веће од постојећих .
“Тријумфа”.
Мобилни вишеканални систем ПВО дугог и средњег домета С-400 „Тријумф“, који се користи у северозападној војној зони, појавио се у служби руске војске 2007. године. Настао је на основу свог претходника, С-300, који има бројне модификације, међутим, према мишљењу стручњака , његови параметри су дупло бољи од оних претходних генерација. Може укључивати вођене ракете и радарске станице различитих типова.
Важна карактеристика С-400 је његова „комуникација“ – способност да се делује у борби када подаци о мети долазе не са сопственог радара, већ из другог извора.
Триумф је 2018. године био наоружан противваздушном вођеном ракетом дугог домета 40Н6, која је успешно прошла државна тестирања. Способан је да обара авионе на домету до 380 км. Ракета, лансирна тежине од скоро две тоне, опремљена је главом за навођење, што јој омогућава да погађа циљеве изван радио хоризонта земаљских система.
„Сада модернизовани А-50, могу јасно да виде авионе МиГ-29, Су-27 и, друге авионе сличног типа које Украјина користи“, каже Кнутов. „А када такви авиони полете , ознака циља се даје противваздушним ракетним системима “. По мом мишљењу користе се системи дугог домета, као што су С-400, С-300В4. То су савремени дигитални комплекси, добијају екстерну циљну ознаку. Сходно томе, ракета се лансира. Прво ради инерцијални систем навођења ракета затим се укључује мултифункционални радар који пројектил води у одређени квадрат. Када пројектил уђе у дату област, укључује се њена активна глава за самонавођење – сопствени мали радар. „То јест, сама ракета види циљ, хвата га и погађа са великом прецизношћу“, рекао је Кнутов. Према његовом мишљењу, таква шема обезбеђује највећу ефикасност и велики домет – 300–400 км. Истовремено, руски системи противваздушне одбране остају ван домета непријатељског ватреног оружја.