F-16 ZA UKRAJINU: Analiziramo da li Kijev ima pilote i sa kojih aerodroma će letelice poletati?

Priča oko predaje lovačkih aviona F-16 Ukrajini se sve više zahuktava kako dani odmiču od kada je “Koalicija F-16” dobila zeleno svetlo od američkog predsednika Džo Bajdena da SAD nemaju ništa protiv da evrpske zemlje koje poseduju taj čuveni lovac NATO pakta ga ustupe Kijevu.

Odmah se krenulo sa pričom o obuci pilota, pa se tako moglo saznati da neki izvori iz američke bezbednosne zajednice na osnovu obuke dva pilota kako se ispostavilo na simulatorima u Tusonu u Arizoni, a ne na pravim avionima, ukazuje da su samo 4 meseca dovoljna za preobuku pilota, koji su do juče leteli na lovcima ruske proizvodnje Su-27 i MIG-29, a možda i na jurišnicima SU-24 i Su-25.

Međutim, već se ponovo aktivirala i teorija o tome da bi se za potrebe Ukrajine, mogli regrutovati penzionisani piloti sa Zapada koji su leteli na lovcima F-16, s čime zapravo oni poseduju teorijsko, ali i praktično znanje, vreme obuke je znatno skraćeno, poznaju oružane sisteme, efikasnu eksploataciju letelice. U prevodu samo im je potrebna rutina i mogli bi reći kompjuterskim rečnikom “ap grejd” da krenu u okršaj sa ruskim pilotima, a sudeći po društvenim mrežama neke već svrbe prsti da se uključe u borbu.

Isto važi i za mehaničare, s obzirom da ukrajinski nisu do sad nikada imali isukustva sa zapadnim lovcima, koje i nisu imali u svom naoružanju. Održavanje motora, radara, elektornike sve to iziskuje vreme, trud i znanje, a s obzirom da je u Ukrajini rat utoliko je teže posade obučiti da na efikasni način vrše opravku i održavanje.

Foto Andrej Mlakar

Još jedna bitna stavka je infrastruktura na samim ukrajinskim aerodromima, koja ni pre rata nije bila sjajna, a s obziroma da su neki aerodromi raketirani i to je upitno postalo. Za sada nije poznato da li Ukrajina već radi na prilagođavanju poletno sletnih staza i smeštajnih kapaciteta za prihvat i smeštaj F-16.

O tome kolike su ukrajinske potrebe cifre su različite. Jurij Ignat portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva navodi da je u pitanju 12- 18 borbenih aviona. U pitanju je zapravo jedan eksadrila lovaca, što je zanemarljivo s obzirom da se spekulisalo od 48 do preko 70 letelica.

Ignjat inače smatra da će F-16 omogućiti pobedu Kijeva u ratu, jer bi ove letelice prema njemu mogle da obezbede pokrivanje oblasti koje su van dometa protivvazdušnih raketa.

Foto: Andrej Mlakar

“Potrebni su nam F-16 da postanu sastavni deo protivvazdušne odbrane. Ovi lovci mogu da gađaju ciljeve u vazduhu kako sa velikih tako i malih visina”, dodao je Ignjat, dodajući da ovi avioni mogu da budu i nosači savremenog naoružanja.

Inače Ignjat se dotakao i angažovanja stranih pilota za upravljanje ukrajinskim F-16.

Prema njegovim rečima, strani državljani mogu da postanu piloti ili zaposleni u vazduhoplovnom inženjerskom štabu, ako imaju odgovarajuće vojno zanimanje.

On je takođe primetio da je od početka ruske invazije na hiljade ljudi kontaktiralo ukrajinsko vazduhoplovstvo.

„Bilo je mnogo ljudi povezanih sa avijacijom. Reč je o Ukrajincima koji rade u inostranstvu na raznim vrstama vazduhoplovne opreme. Svi su ponudili svoju pomoć za odbranu Ukrajine. Među njima je bilo i državljana drugih država“, rekao je Ignjat.

Portparol je dodao da u ovom trenutku ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo koristi avione iz sovjetske ere, pa stoga nije nedostajalo pilota. Međutim, prema njegovim rečima, potreba za takvim specijalistima može da se poveća kada ukrajinska vojska dobije zapadne borbene avione.

„Ako imamo F-16 ili neku drugu opremu, možda će se stranci pojaviti. Jer će iskustvo ljudi koji već dugo rade sa ovom opremom biti potrebno, rekao je Jurij Ignjat.

Kao što je ranije objavljeno, general Serhi Holubcov, načelnik avijacije ukrajinskog vazduhoplovstva, rekao je za Tajms da je američka procena ukrajinskih pilota lovaca u SAD otkrila da će biti spremni da lete na avionima F-16 nakon manje od šest meseci obuke.

Jedan od čitalaca sajta Front TV postavio je pitanje sa kojih aerodroma će poletati F-16 sa ukrajinskih ili aerodroma u komšiluku miusli se na Poljsku, Slovačku i Rumniju, koje imakju jaku aerodromsku infrastrukturu prilagođenu za korištenje, smeštaj i opravku letelica poput F-16.

Odgovor na ovo pitanje je vrlo prost, pa sa Ukrajinskih i to onih pre svega u zapadnoj Ukrajini. To su: Luck, Rivno, Dubno, Ivano Frankovsk, Hmeljnicki, Starokonstrantni, Vasilijevki, Uman, Čekas, Odesa koji su najbliži liniji fronta, dok su prvo pobrojani u zapadnoj i svernoj Ukrajini. Na većini ovih aerodroma nalaze se lovci MiG-29, dok se na samo tri nalaze lovci SU-27, a to su Uman, Ozerna i Mirohod.

U svakom slučaju teško je da će ukrajinski F-16 poletati sa nekih od NATO aerodroma, jer to nije rađeno ni do sad kada su donirani bilo lovci MiG-29 od strane Poljske i Slovačke.

Evidentno je da će u svakom slučaju rat eskalirati, ali takođe evidento je da NATO članice neće baš otovoreno da idu u konflikt sa Rusijom. U kom smeru će kompletna eksalacija ići i kada će prvi lovci F-16 stići u Ukrajini i uključiti se u sukob će vreme pokazati jako brzo, već na jesen u septembru ili oktobru mesecu, a možda i znatno ranije.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *