Француски и кинески вишенаменски ловаци Rafale и Chengdu J-10C су постале кључне речи које се претражују након почетка сукоба између Индије и Пакистана. Након спекулација о броју оборених авиону током прве ноћи сукоба, и наводном обарању француског Dassault Rafale у служби Индијског ваздухопловства, чији је џелат наводно био пакистански J-10C, правимо упоређивање ова два апарата.
Рафал (Dassault Rafale) и кинески J-10C су вишенаменски ловци 4.5 генерације, али имају значајне разлике у перформансама, технологији и оперативној употреби. Пре свега, француски авион има два мотора што је велики плус. Ипак, кинески ловац је бржи и има виши плафон лета. Ту се сучељавамо са правим наменама ових апарата. J-10C би могао да се посматра као идеални пресретач. Његове ракете PL-15 (уколико је истина да их је Пакистан употребио) имају већи домет од чувених француских Meteor. Rafale има знатно већи радијус кретања 3,700 км (наспрам 2,500 км код J-10C).
Француски авион је хваљен због своје авионике, радара, мотора. Он има и битно већу носивост терата скоро 9.5 тона у поређењу са J-10C који носи 6 тона. Треба рећи да се код кинеских авиона често наилази на непознанице. Западни критичари ће увек подвлачити да спецификације апарата и ракета нису у сагласју са чињеницама, хвалећи проверену западну технологију. Овакви догађаји су управо начин да се разоткрију неки митови, па је толика пажања света управо и усмерена на овај дуел. Све те хваљене карактеристике француског авиона долазе и са ценом. Рафал је два или три пута скупљи.
Обарање Rafale потрес за цео свет
Без сумње, ови авиони се не морају нужно посматрати као такмаци, они немају исте намене. Хипотетичко обарање Рафал је свакако значајно, још ако му је пресудио кинески авион и ракета. Ипак, то не значи да је Рафал лошији авион. Али, ако се потврди да је обарање тачно (имамо слику стабилизатора и мотора, није познат датум настанка), онда је то озбиљан ударац и за Французе и Индију, али и друге кинеске ривале. Француски произвођач ће да трпи. Можда је најбољи репер за илустрацију овог окршаја увек неумољива берза. Након дешавања претходних дана, акције компаније Rafal су пале, а Chengdu Aircraft Industry Group скочиле.
Што се тиче Индије, њено ваздухопловство се “мучи” са бројем савремених авиона 4+ генерације, док њени ривали (невероватно брзо се то и потврдило) већ иду далеко напред. Кина развија авионе 6. генерације. Овакав губитак би био тежак и из тог разлога, јер је то редак ресурс за Индију. Све кинеске конкуренте би требао да забрине овакав развој кинеских ваздухопловних технологија. Кинеска авио-индустрија је често била предмет подсмеха, а њени авиони су називани “макетама”. Овакав развој догађаја ће приморати кинеске противнике да ставе прст на чело.
1. Основне карактеристике
Параметар | Dassault Rafale (Француска) | Chengdu J-10C (Кина) |
---|---|---|
Тип | Вишенаменски ловац (4.5 генерација) | Вишенаменски ловац (4+ генерација) |
Макс. брзина | ~1.8 Маха | ~2.2 Маха |
Домет | ~3,700 км (са допунским резервоарима) | ~2,500 км (са допунским резервоарима) |
Погон | 2 × Snecma M88-4e (турбо-млазни) | 1 × WS-10B (турбо-млазни) |
Радар | RBE2-AA (AESA) | KLJ-10 (AESA) |
Наоружање | MICA, Meteor, SCALP, Hammer | PL-15, PL-10, YJ-91 |