ОКЛОПНА БОРБЕНА ВОЗИЛА ТОЧКАШИ У НАОРУЖАЊУ ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

Војска Србије је један од држава Западног Балкана која у свом наоружању има велики број оклопних возила точкаша разних верзија у својим једницицама.

У питању су возила која су наслеђена из ЈНА породица оклопних возила БОВ М86 и ПОЛО М83, БРДМ-2, затим модификованих БОВ ОТ, БОВ КИВ, из увоза БРДМ-2МС, БТР-80А, HAMMW и домаће производње БОВТ Лазар 3, Лазар 3М, БОВ Милош М-16.

У бројкама то изгледа овако: 46 BRDM-2; 30 BRDM-2MS, 20 BOV-KIV, 9 BOV-OT M-21, 39
BOV-VP M-86, 38 Lazar-3, 10 M-20 MRAP, 40+ BOV M-16 Miloš, 48 BOV-1 (M-83), HMMWV 96

Wikimedia© Wikimedia
Foto: Wikimedia

BOV-VP M-86

БОВ М-86ВП данас у оквиру снага безбeдности налази се у Војсци Србије и Министарству унутрашњих послова.

Сама ознака ВП – војна полиција означава да се ово возило користи како за војно-полицијске, тако и полицијске задатке у урбаним и неурбаним подручјима. најважнији задаци су борба против диверзантско -терористичких група, заштита лица и објеката и сузбијање демонстрација, очување јавног реда и мира-

БОВ М-86 спада у лаки оклопни аутомобил. Возило је у односу на остала оклопна возила покретљивији на путевима и земљишту. Главни недостатак овог возила је слабо наоружање и оклопна заштита.

Оклопна заштита је састављена од антибалистичких прича које су међусобно спојене заваривањем. Дебљина плоча износи 8 мм на челу и 4мм на боковима, што пружа добру заштитут од стрељачког оружја, парчади граната на већим удаљеностима, али не и од противоклопног оружја. Конструкција возила је херметична и обликована у виду пловног тела. БОВ може да савлада водену препреку дубине 1,1 м.

нутрашњост возила подељено је управљачки, командно-борбени и моторни део.

Командно-борбени простор служи за смештај и заштитут пешадијског одељења и опреме. Захвата предњи и задњи део возила. У предњем делу смештени су возач и командир. Поред места командира налази се уређај за осматрање, средства везеи носач наоружања. Поред возача се налази уређај за осматрање, уређај за управљање, мерни иниструменти, носачи личног наоружања и борбени комплет митраљеза. Изнад командира и возача се наалзи отовор за осматрање, проветравање.

Основно наоружање БОВ М-86 је митраљез М 86 калибра 7,62 мм или тешки митраљез калибра 12,7 мм. Купола је израђена од панцирног лима и пружа нишанџији заштиту од стрељачких пројектила до висине главе да предњих страна, док по боку заштита иде до сектора од 270 степени. На обе стране постављени су бацачи димних кутија БДК М-79. Бацачи имају елевацију 45 степени. калибар димних кутија је 82 мм. Димна завеса формира се на даљини од 150 м од самог возила, а формира се 10-12 секунди после лансирања.

Возило је снабдевебо са две преносне радио станице РУП-33 које су смештене у задњем десном делу возила.

Возило се иначе користи у складу са Правилом борбеног возила полиције. Основно правило је да војно или полицијско одељење садејствује у њему или ван њега у покрету и са ватром. Возила могу да садејствују са другим возилима.

БОВ 1 ПОЛО М83

Настао је на основу потребе за постојањем мобилне верзије за лансирање противоклопне ракете 9М14М Маљутка коју је некадашња СФРЈ лиценцно производила. Постојање оклопног возила точкаша високе проходности домаће производње омогућила је да конструше ово возило које је добило ознаку ПОЛО М83 (противоклопно лансирно возило) инспирисано на домаћем оклопном возилу БОВ -1. По својој намени ПОЛО М83 намењено је за лансирање и полуаутоматско или ручно вођење ракете 9М14П1 и ВР 9М14М1 на покретне циљеве у условима видљивости на даљинама од 400 до 3000 метара. Сам систем монтиран је на куполу која је постављена на кров возила. ПОЛО М 83 налази се у оперативној употреби од 1986 године.

На крову возила монтиране су две кошаре са по три лансера за противоклопне ракете 9М14М Маљутка. Између кошара налази се митраљез ПКТ калибра 7,62 мм који је секундарно наоружање, затим четири бацача димних кутија за маскирање и два рчуна противоклопна бацача за једнокаратну употребу М-80 Зоља за борбу против блиских циљева на даљинама до 250 м. Борбени комплет је 6 ракета и 8 унутар возила, затим 1.500 метака калибра 7,62 мм у три муницијске кутије, 2 ракете “зоља” и 8 димних кутија. Посаду ПОЛО М-83 сачињавају оператер који је уједно командир и возач.

БРДМ-2

У наоружање Југословенске народне армије ЈНА оклопно возило БРДМ-2 ушло је одлуком генералштаба од 25.априла 1968. године заједно са лаким пливајућим тенком ПТ-76Б. Оба оклопњака су распоређена у извиђачке чете ( вод од 3 возила) оклопних пукова и бригада, извиђачких чета пешадијских дивизија. Са овим возилима били су опремљене јединице других родова копнене војске и наставни центри. Изузетак је био извиђачки батаљон 7. оклопне дивизије који је имао по седам ПТ 76Б и БРДМ-2. ЈНА је за своје потребе од Совјетског Савеза возила БРДМ набављала до средине 1980 тих година прошлог века.

ЈНА је према непотпуним подацима набавила од 1967. до 1985. око 240 возила типа БРДМ-2. ЈНА је у свом саставу имала све верзије БРДМ-2 од извиђаког, командног, до верзије за АБХО, противоклопну и противавионску борбу.

Возила су активно учестововала у грађанском рату на тлу Југославије. Користиле су их осим ЈНА и све паравојне формације, а касније и војске новонасталих република. Данас овим возилима располажу само Оружане снаге БиХ, Војске Србије и Македоније. Ратове, санкције и распад Државне заједнице Србије и Црне Горе преживело је укупно 76 комада у извиђачкој и верзији за ПВО Стрела -1.

Оклопно тело БРДМ-2 састављено је од заварених челичних плоча које штите посаду од муниције испаљеног из лаког пешадијског наоружања. Дебљина оклопа на предњој страни је 14 мм, а на боковима и дну 3 мм. Тежина возила је 7,6 тона, а посада је четворочлана, која у возило може да улази преко крова. Возило има четворотактни водом хлађени осмоцилиндрични мотор ГАЗ-41 јачине 103кW. Мењач је механички са 4+1 степеном преноса, а кочиони систем је хидраулични. Оно по чему је ово возило карактеристично је поседовање додатних точкова који су смештени у боковима трупа, а намењени су за савладавање успона и ровова.

Највећа брзина возила на асфалтном путу је 100 километара на час, крајњи радијус кретања је 700 км. Пнеуматици су димензија 13,00×18 са централном регулацијом притиска. Возило има амфибијска својства.

Основно наоружање возила чини митраљез КПВТ калибра 14,5мм са спрегнуто уграђеним митраљезом ПКТ калибра 7,62мм. Иначе купола са наоружањем идентична је као на оклопним возилима БТР-60 погона 8×8. Нишанџија има дневно/ноћну нишанску справу ПП-61А са повећањем до два пута. Командир има дневно/ноћни ИЦ перископ, као и возач, који има перископ за осматрање и ИЦ уређај за ноћну вожњу. Возило је опремљено за АБХО опремом, системом за орјентацију, унутрашњим хлађењем, системима за унутрашњу комуникацију, радио уређајем и противпожарну заштиту.

Оклопни транспортер БОВ ОТ

Српској јавности први пут приказано је званично приказу технички способности “Гранит 2023” на Батајници, а затим на Сајму наоружања “Партнер 2023”. Оклопни транспортер БОВ ОТ који се води под ознаком М 21 настао је модификацијом БОВ М-86 у ФАП Прибој где су уграђене нове компоненте и додатни оклоп са чиме је класични БОВ М86 ВП претворен у оклопни транспортер који служи за безбедан транспорт пешадије и то до 10 војника и то возач и командир који уједно користи митраљез М 02 Којојт калибра 7,62 мм и транспортује пешадијско одељење од 8 војника под пуном опремом.
Возило је базирано на челичној монокуварној каросерији са двоје бочних врата. Горња конструкција је опремљена великим предњим непробојним стаклима и шест заштићених отвора за оружје који дају посади одличну видљивост и могућност прецизног отварања ватре из унутрашњости возила.

ОТ М-21 има основни челични оклоп у комбинацији са додатним композитним оклопом који омогућава заштиту од пешадијске муниције великих калибара до 12,7 мм (све стране). Такође
возило је опремљено противминском заштитом.
БОВ ОТ је окарактерисано као лако, вишенаменско возило са погоном на сва четири точка са високом покретљивошћу захваљујући снажном дизел мотору CUMMINS ISB 6 7 EU3, аутоматском мењачу, ЦИТС, погон
пробушене гуме и бруто масе до 15 тона.
Опремљен је стабилизованом оружаном станицом РЦВС 12,7 мм на даљинско управљање са дан/ноћном ФЦС.
Возило је опремљено системом ноћне вожње/визуелизације као и ФВЦ (филтер вентилациони климатски) систем и напредни систем за гашење пожара.
Такође може бити опремљен за различите командне и борбене мисије.

Тактичко технички подаци

Тежина: 14.500 кг

Максимална брзина 110 км/х

Клиренс 360 мм
Максимални успон 60 посто

Аутономија вожње 1.100 км

Балистичка заштита од метака калибра 12,7 мм, а предњи део од калибра 20 мм

MRAP M-20

Према опису МРАП М20 конгигурације 6х6 намењен је за безбедно превожење јединица.  Возило поседује високи ниво противминске и противбалистичке заштите.  Возило за ову конфигурацију има ниску силуету, што га сврстава у врх возила која имају такво решење. Како се наводи  возило поседује поуздан система зависног вешања мостова.

Возило има како је наведено у производним каталозима високи степен модуларности, што му омогућава да се пруреди за различите намене, не само за борбу него и за превоз терета, медицинску евакуацију и оружја.

Возило на крову може да носи различите конфигурације наоружања.

Осим основног за МРАП М-20 развијен је и модуларни оклоп, који се користи у зависности од захтева које се пред  возило постављају.

Када је балистичка заштита у питању, возило је са свих страна: спреда, позади и на оба бока заштићено од погодака панцирно -запаљивог зрна калибра 14,5 мм испаљених из тешког митраљеза КПВТ ниво заштите по НАТО – STANAG IV. Ниво противминске заштите одговара степену заштите 2a/2b (до 6 кг експлозива).

ОТ М20 МРАП

Ово  возило представљено је крајем септембра 2023. на Сајму наоружања “Парнтер 2023” у конфигурацији оклопног транспортера.  Возило као и претходник је модуларне конструкције и омогућава прилагођавање  возила за различите намене као и монтирање на оклопни кров различитих носача, укључујући и оне за противоклопне ракете: Кад је у питању балистичка заштита она је идентична као и код претходника ниво заштите STANAG IV до калибра 14,5 мм. Ниво противминске заштите одговара степену заштите 2a/2b (до 6 кг експлозива).

Тактичко технички подаци:

Димензије: дужина 8578 мм, ширина 2509 мм, висина 2643 мм

Максимална брзина: 100 км/х

Максимална тежина: 19 тона

Број чланова посаде 15 (3+12)

Додатна опрема: визелизација, димне кутије, витло БСТ 22000

Наоружање: модуларна турела за митраљез калибра 12,7 мм напред, модуларна турела за бацач граната, модуларна турела за противоклопну ракету типа фагот, туреле за пушкомитраље калибра 7,62 мм.

BOV KIV

БОВ КИВ М-16 је напредна породица лаких борбених оклопних возила. То је лагано возило са, независним погоном на сва четири точка високих перформанси, који има свестрану
и прилагодљиву платформу.

Командно-извиђачко возило артиљеријског дивизиона ( КИВ -АД) намењено је за
извиђање положаја и обезбешење радио комуникације командната артиљеријског дивизиона са потчињеним јединицама из места и у покрету. Возило је опремљено Мултисензорско опто електронским системом -стационарни ( жиростабилисани) МОЕС-С, мултисензорски опто-електорнски систем-преносни МОЕС -П, Даљински управљива борбена станица ( жиростабилисана са митраљезом 7,62мм).

Верзије БОВ КИВ

БОВ КИВ М-16 тренутно се нуди у четири варијанте: артиљеријски дивизион Ц2, артиљеријска батерија Ц2, пешадијски батаљон Ц2 и возило вође извиђачког тима.
Возило има основни и додатни оклоп са балистичком заштитом: предњи бочни ниво
4 СТАНАГ 4569, бочни ниво 3 СТАНАГ 4569. Возило има и противминску заштиту.
Артиљеријски дивизион БОВ КИВ и верзије артиљеријске батерије Ц2 делују заједно
са командним местом на нивоу батерије/батаљона (УПАОС) и обезбеђују пуну мету
осматрање, корекција ватре и потпуна контрола ватре на нивоу батерије/батаљона.
БОВ КИВ пешадијски батаљон Ц2 је опремљен уграђеним системом везе
омогућавајући шифровану размену гласа и података у реалном времену. Возило вође екипе БОВ КИВ је напредна интелигенција, надзор, мета средство за стицање и извиђање (ИСТАР) опремљено извиђачком платформом са више сензора МИП-3 која ради дању и ноћу до домета од 20 км.
Породица возила БОВ КИВ М-16 се лако прилагођава широком спектру борбених дејстава захваљујући стандардном комплету опреме који се састоји од:

  • РЦВС 7,62/40 мм (алтернативно 12,7 мм) са бацачем граната
  • Балистичка заштита и заштита од мина
  • Ц2 компјутери и радио апарати (2 × ВХФ и 1 к ХФ)
  • Аутоматски систем за гашење пожара и клима уређај
  • Систем ноћне вожње са термалним и ЦЦД ТВ камерама
    Помоћни дизел генератор обезбеђује напајање електричном енергијом за интегрисане системе са угашеним главним мотором возила

ВИШЕНАМЕНСКО ОКЛОПНО ВОЗИЛО МИЛОШ М-16

Вишенаменско оклопно возило Милош М-16, конфигурације 4×4, наоружано даљински управљивом борбеном станицом калибра 12,7 мм.

Компанија „Југоимпорт-СДПР“ је на сајму ИДЕX-2017 први пут представила вишенаменско
оклопно возило „ Милош“ које је произведено у Великој Плани у склопу фабрике БСС (
Борбени сложени системи). Према опису у каталогу СДПР Милош припада категорији савремених оклопних возила намењених обављању шираког дијапазона мисија и домена делокруга јединица
полиције и оружаних снага. Основни концепт возила базира се на самоносећем оклопном телу, савременим склоповима погона и преноса снаге и независним системом ослањања, који омогућава висок степен покретљивости у свим теренским и временским условима уз максималну борбену масу од преко 14 тона.
Дизајн возила „Милош“ подразумева В-облик платформе и покретне подне оплате.
Возило има 8 седишта која умањују ефекат експлозије импровизованих експлозивних
направа, према неким проценама до 6 кг ТНТ.
Возило користи модуларне склопове попут точкова,чворишта и диференцијала развијених
од стране компаније Теxелис и круту осовину у спрези са независном суспензијом
(добијеном од компаније Тимонеy“) која му омогућава висок ниво проходности
по лошем терену. Управљачки систем возила је такође развила компанија „Тимонеy“.
Комплетан дизајн точкова одрадила је компанија „Тyрон“ што ће омогућити возилу
да чак и у случају оштећења пређе додатних 50 км пута.

Тактичко технички подаци:

Димензија Дужина 5.42 м, ширина 2.48 м и висина 2.3 м. Максимална
тежина 14 тона. У каталогу се наводи да је максимална брзина возила 110 км/х
што су потврдили и возачи овог возила. Максимални радијус кретања Милоша износи 600
км, а радијус заокретања износи 8 м Такође се наводи да Милош може да савлада нагиб од 60 %, бочни од 30%, вертикалну препреку од 0,6м, савладавање рова од 0,9м . Милош може да савлада
и водену препреку од 1 м.

Возило покреће дизел мотор Цумминс ИСБ 300 од 300КС. Милош поседује
аутоматску трансмисију Аллисон 3500СП са 6 брзина.

Возило поседује СТАНАГ 4569 3 ниво заштите (Штити од панцирног метка 7,62×51
мм са зрном од волфрам-карбида са даљине од 30 м при брзини (зрна) од 930
м/с). Запремина дела за превоз војника износи 9 м3.
Платформа 4×4 га чини идеалним за различите улоге: командно возило, командно
возило артиљерије, возило за лансирање противоклопних ракета, артиљеријско извиђачко и
осматрачко возило са осматрачким и командним системима и санитетско.
За сада Милош М -16 опремљен је само даљински управљивом борбеном станицом
ДУБС М-15 са митраљезом калибра 12.7 мм. Мада је у понуди неколико опција са различитим куполним наоружањем. Возило покреће дизел мотор Цумминс ИСБ 300 од 300КС. Милош поседује
аутоматску трансмисију Аллисон 3500СП са 6 брзина.

БРДМ-2МС

Модификација и унапређење извиђачког возила БРДМ-2 развијена компанији Арзмас али се склапање врши у 61. фабрици за оправку оклопних возила „Стрелни” код Санкт Петербурга. Ову врсту возила Русија више нема у опретивној употреби из које су повучени пре седам година, али се нуде за извоз или као донација државама које имају одличне политичке и војне односе са Москвом.

Према постојећем опису возило БРДМ-2М намењени су за извиђање у свим условима на копну и приликом преласка река

Према опису БРДМ-2М је модернизовану верзија лаког извиђачког оклопног возила БРДМ-2. У односу на стару верзију БРДМ на самој конструкцији возила извршене су одређене промене. Са оклопног возила фамилије БТР -80 узето је ослањање. Такође бензински мотор ГАЗ-41 замењен је дизел мотором ГАЗ-562 од 175КС, а опционо корисницима се нуди и дизел мотор Штајер Д 245-9 од 136 КС.

Возило је према опису произвођача потпуно аутоматизовано и опремљено квалитетном комуникационом опремом руске производње са криптозаштиом. Опрему чине радио станице Р-163 Арбалет“ и Р-173 „Абзац“. Такође возило има уграђен и ГПС.

Такође промене су извршене и на само телу возила. Тако врата за улазак и излазак посаде су повећана и налазе се на десној страни. Уклоњени су бочни точкови, а на горњем телу возила монтирани су бацачи димних кутија.

Купола је жиростабилисана и омогућава за разлику од старијих верзија гађање тешким митраљезом КПВТ из покрета. Основно наоружање модернизоване верзије БРДМ-2М остао је тешки митраљез КПВТ калибра 14,5 мм који је стабилисан и интегрисан у састав куполе БПУ-1. Елевација топа је повећана на +60. Спрегнути митраљез калибра 7,62 мм је остао непромењен осим што је и управљање с њим аутоматизовано.

БРДМ-2М има уграђен систем за управљање ватром. Основу њега чини стабилизација наоружања и нишанских справа приликом гађања и аутоматско праћење осе наоружања са осом нишанске справе. Могућност блокирања електро-прекидача када се наоружање налази у положају небезбедном за отварање ватре.

Нишанске справе на БРДМ-2М је троканална и њоме управља командир. Она омогућава детекцију циља на даљини од 5 километара дању и 3,5 км ноћу, а распознавање циља по дању до 2,7 км и ноћу до 1,5 км. Справа нишанџије спрегнута је са митраљезима КПВЗ калибра 14,5 и ПКТ калибра 7,62 мм

Модернизована верзија БРДМ-2М добила је додатну балистичку заштиту, која се састоји од 20 плоча дебљине 6 мм што омогућава заштиту возила од клаибра 7,62 мм и 12,7 мм са свих страна. Предња страна возила такође има монтиране балистичке плоче и омогућава заштиту посаде од калибра 14,5 мм на удаљености 300 метара од возила

ТЕХНИЧКИ ПОДАЦИ ЗА МОДЕРНИЗОВАНИ БРДМ-2М

Број чланова посаде 5 командир, возач, нишанџија и два извиђача

Борбена маса 6.000 кг

Димензије возила: дужина/ширина/ висина 6,20м/2,43/2,58м

Мотор са турбо компресором 150КС

Максимална брзина на асфалту 96-100 км/х

Максимална брзина по земљаном путу 40-50 км/х

Брзина пловљења 5км/х

Радијус кретања 1.500 км

Запремина резервоара 320 л

МОГУЋНОСТ САВЛАЂИВАЊА ПРЕПРЕКА

Вертикални нагиб 30 степени

Бочни нагиб 25 степени

УГАО ПРИЛАЗА

Са предње стране 43 степена

Са задње стране 33 степена

ЛАКО ОКЛОПНО ВОЗИЛО ХАМВИ 

У Војску Србије стигла су прва возила 2012 из америчких вишкова. Године 2023 испоручено је 66 од укупно 118 новонаручених оклопних возила. У саставу Војске Србије биће 158 ових лаких оклопних возила.

Прича о Хамвију почела је 1979, када је Копнена војска САД најавила конкурс за ново војно  возило. Први Хамви направљен је 1980-те, који је тестиран 1980 у пустињи Неваде.  Возило је именовано: “High Mobility Multipurose Wheeld Vehicle” HMMWV ( Hamvi).

Компаније AM General, Chrysler Defense и Teledyne су 1979 показале интересовање за производње. Прототипи су достављени КОВ САД на тестирање, а онда враћени на дораду. Циљ пројект Хамви био је замена целе флоте лаких теренских  возила у саставу копмене војске САД. Дана 22. марта 1983. копнена војска САД наручила је 55.000  возила у вредности 1,2 милијарде долара. Сва ваозила су била израђена до 1989. године и то чак у 15 верзија. Своју славу  возило је прво стекло у интервенцији “Жестоки бес” инвазија на Панаму 1989. године, а светску славу у Пустињској олуји после чега је  возило прослављено, да је почела његова цивилна производња. Производња се није зауставило на 55.000 примерака возила, па је наручено још 33.000 примерака.

Каросерија возила израђена је од легуре алуминијума, која је причвршћена на челичне носаче оквира шасије. Подвозје је израђено од композитних материјала са стакленим влакнима. Каросерија је израђена од алуминијума 6061Т6. возило покреће осмоцилиндрични, 6,5 литарски дизел  мотор, јачине 120kW.

На Сајму наоружања “Партнер 2023” приказане су три верзије ового лаког оклопног возила. Два као ловца тенкова са протиоклопним ракетама “Корнет- Е” и “Фагот” и у једној извиђачкој верзији са даљински управљивом борбеном станицом “ДУБС” калибра 12,7 мм и осматрачком станицом.

Пројекат је развио војнотехнички институт и како је наведено возило је намењено за превоз и лансирање противоклопне ракете “Корнет ЕМ или Фагот, као примарног наоружања, а на само возило могуће је поставити и митраљез ПКТ калибра 7,62 мм као секундарно наоружање.

Платформа за ланисрање противоклопне ракете је обртна и покрива зону 360 степени око самог возила.

По први пут иначе извршена је интеграција на лако оклопно возило. ПРОС малог домета гађао је циљеве на даљинама до 2.000 м, а ПОРС великог домета гађао је циљеве на даљинама до 4.600 м .

Посаду у једном возилу чине четири војника . Иначе борбени комплет у сваком возилу износи 4 ракете. Време преласка из маршевског у борбени положај износи 5 минута. У задњем делу Хамвија који је лако оклопљен налази се посебан простор за смештај херменитички затвореног контејнера са ракетом “Корнет” и то три комамада, ако је једна постављена на лансер.

Противоклопне ракете Корнет-Е

Корнет Е 9М133

Корнет Е 9М133 је знатно већи и тежи од раних верзија овог противоклопног система, али има и боље борбене могућности.

Минимални домет је 5.000, а максимални 8.000 м. Овај руски противоклопни систем се често упоређује са америчким ПО системом ТОW.

Највећа разлика је у начину навођења пројектила на циљ. Амерички систем користи жицу (SACLOS), руски се ослања на ласерски сноп који води пројектил. Произвођач (КБП) тврди да овај начин вођења има одличну отпорност на ометање с обзиром на то да је сам ласерски скривен иза пројектила током његова лета према циљу.

Корнет Е има тандем кумулативну бојну главу кaлибра 120 мм и масе 10 килограма, што је довољно да пробије 1.200 мм челичног оклопа заштићеног експлозивним реактивним оклопом (ЕРА).

Корнет Е није погодан за употребу у пешадији.

Наиме, укупна маса троношца, система за нишањење и навођење пројектила, и пројектила у лансирном контејнеру је 60 килограма.

Због тога корисници радије употребљавају Корнет Е на лаким теренским возилима или на куполама борбених возила, отуда и монтирање лансера на кров лаког оклопног возила Хамви.

Извиђачки Хамви

Лако оклопно возило Хамви осим у транспортној и противоклопној верзији уведено је и као лако извиђачко возило. Такође се ради о пројекту Војнотехничког инцтитута и за разлику од противоклопне верзије има уграђену даљински управљиву борбену станицу ДУБС са калибром 12,7 мм.

Возило као опцију има и могућност уградње “Мултисензорске извиђачке платофрме” која се налази на телескопском стубу који се подиже из возила са задње стране.

Број чанова посаде извиђачке верзије Хамвија је исто као и код противоклопне четири члана.

Возило је опремљено радио везом ВФ и ВВФ. Време превођења из мапшевског у борбени положај је 5 минута.

Техничке карактеристике мултисензорске платформе, као опционо може да се угради заједно са телескопским стубом на задњој страни возила.

Од електрооптичких сензора у Хамви је уграђена је хлађена термовизијска камера ТМВ, телевизијска камера повећане осетљивости и ласерски даљиномер.

Домет хлађене термовизијске камере је 2,4 м, дневне 13 км, док ласерског даљиномера 20 км. Висина извученог антенског стуба је 4 м.

Лазар 3

Лазар 3 је заправо оклопно борбено возило точкаш ( ОБВТ) настало модификацијом и унапређењем верзије “Лазар 2″ формуле погона 8×8. ОБВТ “ Лазар 3″ припада категорији вишенаменских оклопних возила MRAV (Multi Purpose Armored Vehicile).

Лазар 3 наоружање

Је даљински управљива борбена станица са митраљезом 12,7 x 108 Застава М 87 (систем НСВ модел 07 за турелну уградњу) и упрошћеним системом за управљање ватром СУВ. Намењен је за гађање циљева на земљи као што су лака оклопна возила, транспортна возила, командна места и жива сила непријатеља на даљинама до 2.000 метара и циљева у ваздуху (нисколетећих) подзвучне брзине на даљинама до 1.500 метара. Поље дејства ДУБС М 15 остварује кружно по правцу 360 степени, а по елевацији од -7 до +60 степени. Основни начин управљања и гађања јер даљински преко командног блока и џојстика, а помоћни начин управљања је ручно. ДУБС М -15 је тежине 310 кб без борбеног комплета, а са њим 340 кг.

Прво је настала верзија Лазар 3 са ДУБС-ом 30/2 калибра 30 мм. Упитању је двоцевни топ калибра 30х210 мм. Лазар 3 са овом куполом има оптоелекторнски СУВ са термовизијском камером,  ТВ камером и ласерским даљиномером. Овај топ намењен је првенствено за гађање циљева на земљи и на води на даљинама до 2.000 м. Покретање топа је електрично. Поље дејства по правцу је 360 степени по висини елевације од -7 до +50 степени. Калибар топа је 30 мм, који се пуни преко аутоматског пуњача. Број граната у пуњачу је 220 и то по 110 у сваком. Почетна брзина зрна је 1.000 метара у секунди.

Лазар 3М

Лазар 3М модификован је у односу на претходну верзију Лазара значајно, приближивши српско борбено возило пешадије неким западним конкурентима на пример немачко-холандском Боксеру. Са бокова у односу на Лазар-3 склоњене су пушкарнице и стакла, постављена је нова заштита. Возило има ново вешање, нову унутрашњу ергономију и топ калибра 30 мм. По први пут саопштено је и да цена једног оваквог возила износи 1,2 милиона долара. Купола је главни оружани систем.

Лазар 3М пешадијско борбено возило опремљено је беспосадном куполом 30мм 32В01. Намењена је за дејствовање по непријатељској живој сили, ватреним средствима и неоклопљеној/лако оклопљеној опреми; извиђање и препознавање циљева, осматрање околине.

Главно наоружање Лазара 3 је аутоматски топ 2А42 калибра 30 мм. На куполи осим топа постоји и спрегнут митраљез калибра 7,62 мм.

Максимални домет топа 2А42 је 4 км, а митраљеза 1,5 км.

Топ дејствује под угловима по елевацији од -10 до +60 и по правцу кружно 360 степени.

Погон

Лазара 3 покреће савремени дизел –мото Cummins ISM 500 јачине 500 кс. Маса мотора износи 1000 кг. У питању је четвортактни, шестоцилндрични мотор запремине 11 литара, са турбопрехрањивачем расхлађеног ваздуха, диркетним убризгавањем горива са електорнском контролом пумпе. Аутоматска трансмисија са мењачем Аллисон 4500 има 6+1 степен преноса са чиме се олакшава економисање вучном снагом.

БТР-80

На Сајму наоружања Партнер 2023. већ тада се говорило да ће Србија од Мађарске купити оклопна БТР-80, односно борбена возила пешадије.

Прича о томе да ће Србија добити БТР-80А који ће постати вишак у Мађарској војсци када борбена возила пешадије Линукс почну да излазе из Мађарског погона Рајанметал почела је на Сајму наоружања “Партнер 2023” на Београдском сајму. Информације које се појављују наводе да је на композцији било 50 БТР-80А а тој цифри прикључиће се у јулу месецу наводно јо 16 с тим да ће бројка БТР 80А у Војсци Србије бити укупно 66 комада од чега 30 оперативно док остали ће бити искриштени за резервне делове.

Наводно план је како се спомиње да 30 ремонтованих и модернизованих БТР-80А буде распоређено у извиђачком оклопном батаљону у Нишу, као и допуна пешадијској једини у једном граду у западној Србији на граници са БИХ. Ово последње је само претпоставка с тим да можда у коначној фази буде 60 оперативних а остатак од 16 искориштено за резервне делове. Истина је како се у српским медијам наводи да би затим иформација извиђачки оклопни батаљон порасла на бригаду. Један батаљон са 30 БРДМ-2МС и један батаљон са 30 БТР-80А формацијски би јединицу повећао на ранг бригаде.

Иначе Војска Србије је почела да напушта батаљонско-бригадну формацију и поново би требало да формира веће формације.

Иначе прва информација која се појавила била је да је Србија набавила 26 возила, међутим бројка је знатно већа. У поређењу са раном серијом, возило је добило топ од 30 мм и чврсту оклопну заштиту. Мађарима у пракси није много сметало то што су возила имала слабу ноћну оптику, комуникациони систем. Возило је брзо усвојено и коришћено у бројним мировним мисијама.

2 коментара на “ОКЛОПНА БОРБЕНА ВОЗИЛА ТОЧКАШИ У НАОРУЖАЊУ ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

  1. БОВ ОТ није 9 комада већ 18+,на Граниту прошле године је било 10 комада а негде крајем августа је тадашњи министар Вучевић био у Никинцима на пријему још 8 комада

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *