FRANCUSKI PLANINSKI LAVOVI: “EUROCOPTER AS-532 COUGAR (AIRBUS HELICOPTERS H-215M COUGAR)”

Sinoć je predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, potvrdio da mi kupujemo višenamenske borbene avione Rafale F-4R. Jasno je ko dan, da se mi moramo rešiti ruske tehnike iz više razloga a jedan od osnovnih jeste što je ne možemo nabaviti niti održavati,zbog sankcija koje su “zapadne” zemlje uvele Rusiji. Jedan od sada sigurno najvećih problema jeste, transportna helikopterska flota i šta će kod nas zameniti provereni svestrani ruski helikopter Mi-17V5?
PROBLEMI SA TRANSPORTNIM HELIKOPTERIMA

Od 2016. godine traje intenzivno opremanje Vojske Srbije novim naoružanjem i opremom. Posebna pažnja je posvećena jedinicama RV i PVO. Nabavljeno je oko 30 novih helikoptera ne računajući Mi-17.

Osnovu helikopterskih transportnih eskadrila od nestanka SFRJ, kako u VJ tako i danas U VS činili su helikopter Mil Mi-8T. Te helikoptere nabavila je bivša JNA u broju od 93 primerka još daleke 1968. godine. Najveći deo je od nestanka nam zajedničke države, završio na prostoru Srbije. Danas u sastavu RV i PVO lete još dva ova helikoptera, ali je vreme da i oni “idu u penziju”. Kod nas su ovi helikopteri označeni kao HT-40.

Mi-17 Batajnica 2012© ТВ Фронт/фото: Данко Боројевић

Normalno, robustnim i izdržljivim svetski priznatim helikopterima bez premca na smenu su stigla mlađa braća, helikopteri Mi-17. O njihovom kvalitetu nema potrebe raspravljati, svet im je mera.

Helikoptere Mi-17 (Mi-17V5) pokreću dva turboosna motora TV-3-117VM snage 2000 konjskih snaga ili 1493 kilovata. Posadu čine tri člana, helikopter ima maksimalnu brzinu od 259 kilometara na čas, operativni radijus dejstva 590 kilometara. U trupu nosi do 28 vojnika ili 4000 kg tereta a spolja na dizalici do 3000 kg tereta.

Mi-17 Batajnica 2012 2© ТВ Фронт/фото: Данко Боројевић

Prva dva helikoptera Mi-17 u Srbiji stigla su još tokom devedesetih godina prošlog veka. Oba helikoptera su završila u sastavu Jedinice za specijalne operacije republičke državne bezbednosti (JSO RDB). U sastav RV i PVO ovi helikopteri su iz JSO prebačeni tokom 2003. godine. Jedan od ovih helikoptera imao je katastrofu 2015. godine, dok je drugi prestao da leti 2017. godine. Kod nas su ovi helikopteri označeni kao HT-48.

francuski_planinski_lavovi_eurocopter_as_532_cougar_airbus_h_215m_cougar_mi_17-v__2© ТВ Фронт/Данко Боројевић

Tako se situacija sa transportnim helikopterima kod nas mnogo zakomplikovala. Prva dva Mi-17V5 kod nas su stigla 2016. godine, tako da kako situacija stoji, 2025. godine moraju na remont, iako bi to određenjem radnjama u jedinici moglo biti odloženo za koju godinu. Dodatna tri helikoptera Mi-17V5 isporučena su nam 2019. godine, tako da oni moraju na remont 2028. godine. Ukoliko u narednih par godina iz Rusije ne budu stigla tri nova naručena primerka njihova zamena bi možda mogla biti obezbeđena nabavkom polovnih letelica, što bi bila neka vrsta privremenog rešenja. Međutim, sve je to pod znakom pitanja. Mi možemo da remontujemo helikoptere kod nas u Momi i u Utvi.

Ali, kako se problemi na relaciji Brisel-Vašington-Moskva budu gomilali, jasno je da ćemo morati da u jednom trenutku počnemo da razmišljamo o zameni ovih odličnih ruskih helikoptera. Kako stvari stoje, o tome već moramo da počnemo da razmišljamo i to ubrzano, ne sutra već sad.

FRANCUSKA SUPER PUMA ILI KUGUAR

Saradnja nas sa kompanijom Airbus je uveliko ostvarena, pa je logično da zamena za Mi-17 bude helikopter iz familije Super Puma/Cougar/Caracal koji spada u istu klasu letelica. Jedan od argumenta u prilog takve potencijalne nabavke jeste i činjenica da Helikopterska jedinica naše policije koristi tri helikoptera H-215 Super Puma (AS-332L1, EC-225).

francuski-planinski-lavovi-eurocopter-as-532-cougar-airbus-h-215m-cougar© ТВ Фронт/Данко Боројевић

Aerospatiale je u radikalnu modernizaciju transportnog helikoptera Puma ušao bez Westlanda, partnera sa kojim je stvorio tu letelicu sredinom šezdesetih godina prošlog veka. Super Puma je dobila efikasnije motore Turbomeca Makila 1A snage 1327 kilovata ili 1778 konjskih snaga ojačana konstrukcija izrađena je znatnim delom od kompozitnih materijala i osavremenjena je avionika. U nove detalje spadaju filteri ispred usisnika vazduha, koji sprečavaju ulazak stranih tela i zaleđivanje. Prvi helikopteri AS-332B i AS-332C isporučeni su kupcima 1981. godine. Naredne godine dovršene su varijante AS-332M i AS-332L sa trupom produženim za 76 cm. Naoružanje i oprema prilagođeni su kupcima. AS-332F je mornarička verzija koja može biti naoružana sa dve protivbrodske rakete AM-39 “Exocet”” ili sa šest raketa AS-15TT, a moguća je varijanta sa kombinacijom. Kada je naoružana raketama AM-39 Super Puma se oprema radarom OMERA ORB-32, a kada nosi AS-15TT ili kombinaciju sa AM-39, oprema se radarom Thomson-CSF “Agrion”.

Sistemom označavanja, koji je u Aerospatiale stupio na snagu januara 1990. godine, vojne varijante su preimenovane u Cougar sa pratećom oznakom AS-532. U ponudi su bili AS-532AC i UC sa kratkim trupom za transport 21 vojnika, AS-532AL i UL sa dužim trupom za 25 vojnika, helikopter za traganje i spasavanje nad morem AS-532MC i protivpodmornički protivbrodski AS-532SC naoružan parom raketa AM-39 “Exocet”, ili vođenim torpedima. Sa motorima Makila 1A1 snage 1357 kilovata ili 1820 konjskih snaga, odnosno 1400 kilovata ili 1877 konjskih snaga. Helikopter prevozi 25 vojnika ili 4500 kg tereta unutar trupa.

Sledeći korak je bio razvoj još duže varijante Cougar Mk-II sa motorima Makila 1A2 snage 1569 kilovata (2102 konjske snage) sa prostorom za 28 vojnika sa opremom. Avijacija francuske kopnene vojske je tada naručila 20 helikoptera Cougar Mk-II koji služe kao platforma za radar za osmatranje bojišta HORIZON. Radar otkriva oklopna vozila, kamione, helikoptere i druge ciljeve sličnih dimenzija na udaljenosti od 150 km. Prikupljeni podaci se prenose vezom do komandnog mesta. Radarska antena na helikopterima opremljenim sistemom HORIZON, smeštena je ispod zadnjeg dela trupa. Pre uključivanja radara spušta se pomoću preklopnog nosača na poziciju za osmatranje.

Kako se nazivo kompanije menjao i ona prelazila u evropski konzorcijum, tako su se i oznake helikoptera menjale. Od AS-332 Super Puma, preko AS-532 Cougar do H-215M Cougar a postoji i unapređeni helikopter Eurocopter EC725 Caracal sada Airbus Helicopters H225M Super Cougar. Za koji ćemo se mi helikopter od ovih brojnih verzija “francuskog planinskog lava” odlučiti, ostaje da se vidi.

Od bivših jugoslovenskih republika ove helikoptere u verziji AS-532AL Cougar koristi Slovenija i zadovoljna je istim.

REZIME

Transportna helikopterska flota od svega pet helikoptera Mi-17V5 za državu veličine Srbije je premala. Još čekamo na ona tri naručena Mi-17V5 iz Rusije. A oni su već odavno trebala biti kod nas. Za sad ništa od tog. Stoga je za Srbiju trenutno razumno potražiti zamenu za Mi-17V5 ukoliko do kraja decenije ne bude bilo moguće nabaviti vazduhoplovnu tehniku iz Rusije, kao ni odraditi remonte i nabaviti rezervne delove. A po svemu sudeći, neće biti moguće.

Jasno je, da se mnogima u Srbiji neće svideti ovo sad iznenadno forsiranje priče o Francuzima. Međutim, to uopšte više nije bitno. Odlučeno je , hteli mi to ili ne, da se prostor SFRJ pacifikuje. Uradiće se to pomoću NATO, a nije isključeno da je Srbija za taj put za mentora izabrala upravo Francusku.

Sigurno je, da ćemo zbog brojnih pritisaka kako spolja tako i iznutra, da se odreknemo ruskog naoružanja i ne samo njega.

Za izradu teksta korišćena je knjiga u rukopisu: Danko Borojević, Leksikon avijacije.

Poreklo fotografija u tekstu: autor Danko Borojević

0 komentara na “FRANCUSKI PLANINSKI LAVOVI: “EUROCOPTER AS-532 COUGAR (AIRBUS HELICOPTERS H-215M COUGAR)”

  1. Nije baš sve tako, nema potrebe dramiti…VZ MoSt i UTVA ne mogu remontovati helikoptere Mi-17V5 u celini, motore i opremu, avioniku moraju slati u Rusiju…konstrukcija se može remontovati kao i krakovi..oni i dalje ostaju u VS, može im se kumulativno produžavati resurs 30 godina.
    Francuski transportni helikopteri su reda veličine 25 mil dolara, desetak miliona skuplji od ruskih koje imamo…njihovom kupovinom bilo bi problematično sve ono što ide uz njih, morala bi se prilagoditi logistika, a to nije jeftino..uzgred, francuzi ne daju nikome licence za više stepene održavanja, posebno nama jer smo Gazele radili na svoj način a bez njihove saglasnosti u teškim vremenima…ako se napravi neki ugovor o strateškoj saradnji onda se mogu profilisati aranžmani i standardizacija. Lično mislim da bi bilo bolje ostati u okvirima ruskih helikoptera za transport, rat neće večno trajati i bila bi moguća saradnja sa RF…ono što nedostaje francuskim helikopterima je pouzdanost u terenskim uslovima, ruski su se pokazali izdržljivim i sa manje kvarova.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *