УБИТАЧАН КАД ЗАТРЕБА: “ШКОЛСКО-БОРБЕНИ ТУРБОЕЛИСНИ АВИОН EMBRAER А-29 SUPER TUCANO”

Embraer ЕMB 314 Super Tucano познат и као АlX, односно А-29 вероватно је комерцијално најуспешнији представник данашњих школско-борбених турбоелисних авиона.

Описују га идеалним авионом за основну и напредну обуку пилота, извиђачке и борбене задатке као подршка копненим снагама.

Super Tucano је напреднији наследник  тренажера EMB 312 Тucano, који је постигао велики успех на светском тржишту.

Али док су борбене мисије играле секундарну улогу у претходном “Тукану”, оне су биле примарне у “Супер Тукану” од самог почетка развоја.

Први пут је полетео 2 јуна 1999. године.

У августу 2001. године, Министарство одбране Бразила је са компанијом Embraer договорило набавку 76 авиона са опцијом додатна 23 “Супер Тукана”.

На крају је цена за флоту од 99 авиона износила 214, 1 милион евра , и то 66 двоседа А-29B, 33 једноседа А-29 АLX

Први авион је примљен у децембру 2003. године. До данашњег дана произведено је близу 300 летелица.

ЛИЧНА КАРТА

Једна од одлика авиона је робуснија конструкција у односу на старијег брата EMB 312 Тucano.

Авион је изграђен са ојачаном структуром и оклопом за заштиту пилота и критичних компоненти, што је повећало издржљивост у борбеним условима.

Super Tucano А-29 се одликује  јачим стајним трапом, а док је авион ознаке 312 погонио Pratt & Whitney мотор од 740 кс, мотор новог авиона  PТ6А-68C има 1604 кс, дакле дупло већу снагу и самим тим боље перформансе.

А-29 је опремљен савременим електронским системима, а може носити широк спектар наоружања, укључујући и ласерски навођене пројектиле.

Опремљен је напредним авионичким системима укључујући HUD (head-up display), HOTAS (hands on throttle and stick) контролама и интегрисаним системима за контролу ватре.

Мотор омогућава максималну брзину од око 590 километара на час и оперативну максималну висину лета од 10,670 метара.

Авион је опремљен са два уграђена митраљеза калибра 12.7 мм у крилима, и може носити до 1550 кг терета, различите врсте спољног наоружања укључујући бомбе, ракете, и вођене пројектиле на својих пет подвесних тачака.

Super Tucano поседује системе за електронско ратовање, GPS навигацију, инфрацрвене сензоре и могућност ношења опреме за извиђање.

ФОРМУЛА 3 У 1

 Показао се као изузетно добар за основну и напредну обуку. Може да изводи задатке надзора, извиђања, обавештавања као и нападе ваздух-земља због чега се увелико користи за противтерористичка дејства.

Свестран и моћан турбоелисни авион, Super Tucano је конструисан да издржи и неадекватне услове, са могућношћу полетања и слетања на неприпремљене писте.

Током година се показао као лак и јефтин за одржавање.

БОРБЕНА УПОТРЕБА

Захваљујући својој робусности, свестраности и ниским оперативним трошковима, Super Tucano је постао популаран избор за ваздухопловне снаге широм света.

Лети на небу близу 20 земаља, на 5 континената.

Бразилско ратно ваздухопловство је, као први корисник, користило Super Tucano контролу граница, борбу са нарко паравојском и надзор Амазоније.

Иако није видео прави рат, показао је вредност у борби против нарко -картела, побуњеничких група и противтерористичким операцијама.

У више операција кодног назива “Агата”, Бразилци су авионе успешно користили у граничном појасу са суседима Колумбијом, Венецуелом, Боливијом, Перуом, Парагвајем, Уругвајем.

Увек су на мети били кријумчари дроге, илегалне писте које су авиони Super Tucano “тукли” дању и ноћу са високим степеном прецизности.

Илустративан је септембар 2011. године, када је, током операције “Агата 2” захваљујући ангажовању лаких јуришника А-29, пресретнуто 33 авиона кријумчара, уништене три илегалне писте, а бразилске снаге су заплениле 62 тоне наркотика и преко 650 тона наоружања и експлозива.

Логично је било да ће и Колумбија набавити Super Tucano.

Укупно 25 авиона у варијанти AT-29B пристигло је између 2006. и 2008. године.

Први борбени задатак су имали у јануару 2007. године када су, бомбама МК 82,  напали положаје побуњеника, левичарске фракције ФАРК.

Током година, у више операција владиних снага против герилаца, Super Tucano је успешно извршавао борбене мисије.

Super Tucano је стигао чак до Авганистана.

 26 авиона А-29, које су заједнички у фaбрици у Џексонвилу, на Флориди, произвели Sierra Nevada Corporation и Embraer, стигли су између 2016. и 2020. године.

Током талибанске офанзиве, у августу 2021. године, пилоти регуларне војске су са непознатим бројем авиона напустили земљу.

Након пада Кабула у руке Талибана, непозната је и судбина преосталих авиона.

САМБА НА НЕБУ

Осим Бразила, Колумбије, Авганистана, Super Tucano је стигао и у Анголу,  Буркину Фасо, Гану, Мали, Мауританију, Нигерију која је авионе користила у борбама против Боко Харама.

Са афричког, прелазимо на азијски континент, где авион, познат и под ознаком А-29, користе и ваздухопловства Либана, Туркменистана, Филипина, Индонезије.

Супер Тукано је привукао пажњу и Американаца, приватне војске Блеквотера (Blackwater), али и Команде за специјалне операције америчке морнарице.

Бразилски школско – борбени авион  је, без сумње, звезда на тржишту Средње и Јужне Америке.

Говори томе у прилог што га поседује  Доминиканска Република, Хондурас, Еквадор, Чиле, однедавно и Парагвај и Уругвај, а 2. априла је и Панама одлучила да Супер Тукано буде чувар неба ове земље.

ПЕРСПЕКТИВА

Дуга је листа земаља које су показале интерес за Ембраеров турбо-елисни авион.

Нећемо их све набрајати, али вам може бити интересантно, да је  у августу 2019. године, војна делегација из Украјине, стигла у Сао Паоло, да тестира Super Tucano.

И Владимир Зеленски је у октобру, исте године, приликом сусрета са тадашњим председником Бразила Жаиром Болсонаром, показао интересовање за авион.

Са почетком рата, Украјинци су више пута помињали Super Tucano, ако ништа друго, бар за “скидање” руских дронова. Међутим, Жаир Болсонаро је ставио вето на продају.

У нашем најближем окружењу, Super Tucano се два пута представио Црногорцима.

Најпре у октобру 2020, а затим се у фебруару 2022. године, на писти аеродрома “Књаз Данило”, А-29 Super Tucano, по други пут нашао међу Црногорцима.

Али “ђетићи” и даље немају школско – борбене авионе.

На иницијативу Бразилаца, у октобру 2020. године, А-29 Super Tucano је презентован и Хрватима, у касарни у Земунику.

Домаћини су нахвалили авион, али су остали на летелицама  Pilatus PC-9.

А-29 Super Tucano jе ипак нашао купца у Европи.

Португал је, у децембру прошле године, постао прва европска земља која је одлучила да набави авионе А-29 Super Tucano компаније Embraer.

Лисабон ће за 12  авиона, који ће заменити Dassault/Dornier Alpha Jet, платити 200 милиона евра.

Купљени авиони ће бити произведени у посебној конфигурацији А-29N, прилагођеној НАТО стандардима. Ова верзија укључује напредне дата-линкове, навигационе системе, појачану радио-комуникацију и системе за идентификацију „пријатељ или непријатељ“.

МАШИНА ОД ПОВЕРЕЊА

Бразилци су одлучили да  модернизују А-29 Super Tucano како би могли да се умреже са борбеним авионима шведске производње у бразилском ваздухопловству SAAB Gripen Е.

Одлука је донета у децембру 2024. године.

Према плану,  68 авиона А-29 А/В Super Tucano бразилских ваздухопловних снага (Força Aérea Brasileira) биће унапређено на стандард А-29М, што укључује уградњу електро-оптичких сензора и нову пилотску кабину са широкоугаоним екраном, сличним оном на Грипену.

Умрежавање са Грипеном омогућава Туканима, да користећи напредни радар шведског авиона, прате претње у ваздуху.

Систем ће омогућити лаким борбеним авионима бразилског ваздухопловства да се повежу и са E-99 AEW&C (авиони за рано упозоравање и контролу)

Бразилци верују у своје авионе. Super Tucano је као тренажер и лаки јуришник стекао глобално поверење.

Сакупио је близу 600 000 часова лета, од чега 60 000 часова борбеног рада.

Поред борбених и извиђачких задатака, авион се широко користи за напредну обуку.

Имајући у виду вишенаменску улогу, цену, ниске оперативне трошкове, хардвер и софтвер летелице и прилагодљивост свим теренима , не може се рећи да није захвалан авион.

У потрази за новим школско – борбеним авионом, можда и предмет жеља српског  војног ваздухопловства.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *