Embraer EMB 314 Super Tucano poznat i kao AlX, odnosno A-29 verovatno je komercijalno najuspešniji predstavnik današnjih školsko-borbenih turboelisnih aviona.
Opisuju ga idealnim avionom za osnovnu i naprednu obuku pilota, izviđačke i borbene zadatke kao podrška kopnenim snagama.Super Tucano je napredniji naslednik trenažera EMB 312 Tucano, koji je postigao veliki uspeh na svetskom tržištu.
Ali dok su borbene misije igrale sekundarnu ulogu u prethodnom “Tukanu”, one su bile primarne u “Super Tukanu” od samog početka razvoja.
Prvi put je poleteo 2 juna 1999. godine.
U avgustu 2001. godine, Ministarstvo odbrane Brazila je sa kompanijom Embraer dogovorilo nabavku 76 aviona sa opcijom dodatna 23 “Super Tukana”.
Na kraju je cena za flotu od 99 aviona iznosila 214, 1 milion evra , i to 66 dvoseda A-29B, 33 jednoseda A-29 ALX
Prvi avion je primljen u decembru 2003. godine. Do današnjeg dana proizvedeno je blizu 300 letelica.
LIČNA KARTA
Jedna od odlika aviona je robusnija konstrukcija u odnosu na starijeg brata EMB 312 Tucano.
Avion je izgrađen sa ojačanom strukturom i oklopom za zaštitu pilota i kritičnih komponenti, što je povećalo izdržljivost u borbenim uslovima.
Super Tucano A-29 se odlikuje jačim stajnim trapom, a dok je avion oznake 312 pogonio Pratt & Whitney motor od 740 ks, motor novog aviona PT6A-68C ima 1604 ks, dakle duplo veću snagu i samim tim bolje performanse.
A-29 je opremljen savremenim elektronskim sistemima, a može nositi širok spektar naoružanja, uključujući i laserski navođene projektile.
Opremljen je naprednim avioničkim sistemima uključujući HUD (head-up display), HOTAS (hands on throttle and stick) kontrolama i integrisanim sistemima za kontrolu vatre.
Motor omogućava maksimalnu brzinu od oko 590 kilometara na čas i operativnu maksimalnu visinu leta od 10,670 metara.
Avion je opremljen sa dva ugrađena mitraljeza kalibra 12.7 mm u krilima, i može nositi do 1550 kg tereta, različite vrste spoljnog naoružanja uključujući bombe, rakete, i vođene projektile na svojih pet podvesnih tačaka.
Super Tucano poseduje sisteme za elektronsko ratovanje, GPS navigaciju, infracrvene senzore i mogućnost nošenja opreme za izviđanje.
FORMULA 3 U 1
Pokazao se kao izuzetno dobar za osnovnu i naprednu obuku. Može da izvodi zadatke nadzora, izviđanja, obaveštavanja kao i napade vazduh-zemlja zbog čega se uveliko koristi za protivteroristička dejstva.
Svestran i moćan turboelisni avion, Super Tucano je konstruisan da izdrži i neadekvatne uslove, sa mogućnošću poletanja i sletanja na nepripremljene piste.
Tokom godina se pokazao kao lak i jeftin za održavanje.
BORBENA UPOTREBA
Zahvaljujući svojoj robusnosti, svestranosti i niskim operativnim troškovima, Super Tucano je postao popularan izbor za vazduhoplovne snage širom sveta.
Leti na nebu blizu 20 zemalja, na 5 kontinenata.
Brazilsko ratno vazduhoplovstvo je, kao prvi korisnik, koristilo Super Tucano kontrolu granica, borbu sa narko paravojskom i nadzor Amazonije.
Iako nije video pravi rat, pokazao je vrednost u borbi protiv narko -kartela, pobunjeničkih grupa i protivterorističkim operacijama.
U više operacija kodnog naziva “Agata”, Brazilci su avione uspešno koristili u graničnom pojasu sa susedima Kolumbijom, Venecuelom, Bolivijom, Peruom, Paragvajem, Urugvajem.
Uvek su na meti bili krijumčari droge, ilegalne piste koje su avioni Super Tucano “tukli” danju i noću sa visokim stepenom preciznosti.
Ilustrativan je septembar 2011. godine, kada je, tokom operacije “Agata 2” zahvaljujući angažovanju lakih jurišnika A-29, presretnuto 33 aviona krijumčara, uništene tri ilegalne piste, a brazilske snage su zaplenile 62 tone narkotika i preko 650 tona naoružanja i eksploziva.
Logično je bilo da će i Kolumbija nabaviti Super Tucano.
Ukupno 25 aviona u varijanti AT-29B pristiglo je između 2006. i 2008. godine.
Prvi borbeni zadatak su imali u januaru 2007. godine kada su, bombama MK 82, napali položaje pobunjenika, levičarske frakcije FARK.
Tokom godina, u više operacija vladinih snaga protiv gerilaca, Super Tucano je uspešno izvršavao borbene misije.
Super Tucano je stigao čak do Avganistana.
26 aviona A-29, koje su zajednički u fabrici u Džeksonvilu, na Floridi, proizveli Sierra Nevada Corporation i Embraer, stigli su između 2016. i 2020. godine.
Tokom talibanske ofanzive, u avgustu 2021. godine, piloti regularne vojske su sa nepoznatim brojem aviona napustili zemlju.
Nakon pada Kabula u ruke Talibana, nepoznata je i sudbina preostalih aviona.
SAMBA NA NEBU
Osim Brazila, Kolumbije, Avganistana, Super Tucano je stigao i u Angolu, Burkinu Faso, Ganu, Mali, Mauritaniju, Nigeriju koja je avione koristila u borbama protiv Boko Harama.
Sa afričkog, prelazimo na azijski kontinent, gde avion, poznat i pod oznakom A-29, koriste i vazduhoplovstva Libana, Turkmenistana, Filipina, Indonezije.
Super Tukano je privukao pažnju i Amerikanaca, privatne vojske Blekvotera (Blackwater), ali i Komande za specijalne operacije američke mornarice.
Brazilski školsko – borbeni avion je, bez sumnje, zvezda na tržištu Srednje i Južne Amerike.
Govori tome u prilog što ga poseduje Dominikanska Republika, Honduras, Ekvador, Čile, odnedavno i Paragvaj i Urugvaj, a 2. aprila je i Panama odlučila da Super Tukano bude čuvar neba ove zemlje.
PERSPEKTIVA
Duga je lista zemalja koje su pokazale interes za Embraerov turbo-elisni avion.
Nećemo ih sve nabrajati, ali vam može biti interesantno, da je u avgustu 2019. godine, vojna delegacija iz Ukrajine, stigla u Sao Paolo, da testira Super Tucano.
I Vladimir Zelenski je u oktobru, iste godine, prilikom susreta sa tadašnjim predsednikom Brazila Žairom Bolsonarom, pokazao interesovanje za avion.
Sa početkom rata, Ukrajinci su više puta pominjali Super Tucano, ako ništa drugo, bar za “skidanje” ruskih dronova. Međutim, Žair Bolsonaro je stavio veto na prodaju.
U našem najbližem okruženju, Super Tucano se dva puta predstavio Crnogorcima.
Najpre u oktobru 2020, a zatim se u februaru 2022. godine, na pisti aerodroma “Knjaz Danilo”, A-29 Super Tucano, po drugi put našao među Crnogorcima.
Ali “đetići” i dalje nemaju školsko – borbene avione.
Na inicijativu Brazilaca, u oktobru 2020. godine, A-29 Super Tucano je prezentovan i Hrvatima, u kasarni u Zemuniku.
Domaćini su nahvalili avion, ali su ostali na letelicama Pilatus PC-9.
A-29 Super Tucano je ipak našao kupca u Evropi.
Portugal je, u decembru prošle godine, postao prva evropska zemlja koja je odlučila da nabavi avione A-29 Super Tucano kompanije Embraer.
Lisabon će za 12 aviona, koji će zameniti Dassault/Dornier Alpha Jet, platiti 200 miliona evra.
Kupljeni avioni će biti proizvedeni u posebnoj konfiguraciji A-29N, prilagođenoj NATO standardima. Ova verzija uključuje napredne data-linkove, navigacione sisteme, pojačanu radio-komunikaciju i sisteme za identifikaciju „prijatelj ili neprijatelj“.
MAŠINA OD POVERENJA
Brazilci su odlučili da modernizuju A-29 Super Tucano kako bi mogli da se umreže sa borbenim avionima švedske proizvodnje u brazilskom vazduhoplovstvu SAAB Gripen E.
Odluka je doneta u decembru 2024. godine.
Prema planu, 68 aviona A-29 A/V Super Tucano brazilskih vazduhoplovnih snaga (Força Aérea Brasileira) biće unapređeno na standard A-29M, što uključuje ugradnju elektro-optičkih senzora i novu pilotsku kabinu sa širokougaonim ekranom, sličnim onom na Gripenu.
Umrežavanje sa Gripenom omogućava Tukanima, da koristeći napredni radar švedskog aviona, prate pretnje u vazduhu.
Sistem će omogućiti lakim borbenim avionima brazilskog vazduhoplovstva da se povežu i sa E-99 AEW&C (avioni za rano upozoravanje i kontrolu)
Brazilci veruju u svoje avione. Super Tucano je kao trenažer i laki jurišnik stekao globalno poverenje.
Sakupio je blizu 600 000 časova leta, od čega 60 000 časova borbenog rada.
Pored borbenih i izviđačkih zadataka, avion se široko koristi za naprednu obuku.
Imajući u vidu višenamensku ulogu, cenu, niske operativne troškove, hardver i softver letelice i prilagodljivost svim terenima , ne može se reći da nije zahvalan avion.
U potrazi za novim školsko – borbenim avionom, možda i predmet želja srpskog vojnog vazduhoplovstva.
Avion je dobar za nadzor duge granice i suzbijanja šverca i nelegalnih prelazaka ,
zbog ekonomičnosti pre svega .
Za ozbiljnu naprednu školsko – trenažnu i borbenu namenu postoje višestruko bolja rešenja za približno isti novac oko 20-tak milona $ ,kao što je recimo Jak130 ili još bolji L15 unapređena Kineska varijanta istog ,koji je za deset kopalja ispred Super- Tucana, po svim parametrima. Čak nije ni za uporedbu.
Vrhunski avion za veliki broj zadataka …
ajd da kupimo jedno 1500 komada …
…
ako moze polovni i rashodovani pa da posle placamo popravak
..
hahahaha
Imamo i mi avione po muzejima travnjacima koje mozemo unaprediti kao sto su Galebovi G-2 i G-3 i mnogi drugi u muzejima i helikoptere ali nemamo fabrike koje nam je zatvorila NATO alijansa i glupi Vucic i ovi pre njega i nasa zlatna i lazna izdajnicka vlada skupa sa svima njima.Gde su fabrike koje smo imali EI NIS Cine su kamere i televizore i druge uredjaje kupovali ceo svet i koji su radili i za vojnu industriju Gde su Vojne fabrike sada e moji ljudi samo lupetate a NEVIDITE sta vam rade unistavaju sve vise Srbiju u nasu Avijaciju Lazu vas obmanjuje i vi se primate na sve to.Mnogi trebaju u Lazu Lazarević stici jer ovo nije pamet Srpska vec zapadna ali zbog toga ce veliki broj nas Srba ili vas srba naivnih stradati,ali zivi bili pa videli!!!!