Индијски МиГ-21 отишао у пензију, преко 55% авиона изгубљено у несрећама

Индија је у петак коначно повукла из употребе свој последњи МиГ-21, легендарни совјетски авион који је пуних 62 године био у служби њене авијације.

За једне симбол победе и снаге, а за друге „летећи ковчег“, МиГ-21 је оставио дубок траг у историји индијског ваздухопловства. Подаци показују и зашто носи такву репутацију – од 872 авиона колико их је укупно било у индијском наоружању, чак 482 су изгубљена у катастрофама, што представља више од 55% флоте. У тим удесима живот је изгубило најмање 171 пилот, али и 39 цивила и осам припадника оружаних снага.

МиГ-21 је ушао у службу почетком шездесетих година и одмах постао кичма индијског ратног ваздухопловства. Свој пуни значај доказао је у ратовима против Пакистана 1971. и 1999. године, где је одиграо кључну улогу у успостављању доминације у ваздушном простору. Временом је Индија увела више од 850 примерака у различитим варијантама, од којих је велики број произведен у домаћим фабрикама Hindustan Aeronautics Limited. Последња верзија – МиГ-21 „Bison“ – остала је у употреби све до овог септембра.

Ипак, како су године пролазиле, авион је постао симбол трагичних несрећа. Стари трупови, механички кварови и ограничене могућности модернизације довели су до тога да су губици постали учестали. Од седамдесетих па све до последњих година, парламент у Њу Делхију више пута је био приморан да расправља о страшним бројкама удеса.

Будућност

Повлачењем последње две ескадриле МиГ-21, Индија је пала на свега 29 оперативних борбених ескадрила, док је предвиђени минимум 42. Замена стиже у виду домаћег лаких борбених авиона Tejas и његове новије верзије Mk1A. Ипак, поставља се питање будућности – јер, иако су многе државе већ прешле на летелице пете генерације, Индија још увек није решила питање набавке или развоја таквог авиона, што оставља празнину у њеној стратешкој авијацији. Видели смо у кратком рату са Пакистаном колико је занемаривање тог питања опасно.

5 коментара на “Индијски МиГ-21 отишао у пензију, преко 55% авиона изгубљено у несрећама

  1. “..преко 55% авиона изгубљено у несрећама..”
    – Po onome što se može naći u stranoj literaturi i medijima, najveći uzrok su motori Tumanski R-25 koje je Indija pravila po licenci SSSR. Da li je u pitanju loše održavanje, loša lokalna proizvodnja ili im Rusi uz planove nisu prodali i “know-how” verovatno će jednom biti publikovano. Wikipedija (kompletan citat):
    **Safety record
    The plane has been plagued by safety problems. Since 1970 more than 170 Indian pilots and 40 civilians have been killed in MiG-21 accidents, thus the unofficial nickname “flying coffin”. Over half of the 840 aircraft built between 1966 and 1984 were lost to crashes. At least 14 MiG-21s crashed between 2010 and 2013. Poor maintenance and quality of replacement parts has been considered to be a factor in this phenomenon. When in afterburner, the engine operates very close to its surge line and the ingestion of even a small bird can lead to an engine surge/seizure and flame out.**

    1. “lep avion ali najgori”
      – Na prvi pogled. Na drugi pogled treba da se zna da su Sovjeti 60-ih, 70-ih i 80-ih svo kompleksno i/ili tehnološki osetljivo naoružanje i elektronsku opremu proizvodili “u dve ruke” odn. u dva standarda. Po jednom, višem standardu za njih a po drugom, nižem (oprema, uredjaji, elektronika starije generacije) za izvoz. To su radili iz straha da neko, recimo za avione, ne prebegne na Zapad i time Zapadu omogući da napravi “protivotrov”. Zbog takve proizvodnje ali i sopstvenih slabosti, je dosta zemalja imalo ozbiljne probleme u borbenoj upotrebi sovjetskih aviona, radara, PA i protivbrodskih raketa i sl.
      – Što se tiče aviona MiG-21, ispod su 2 linka na Vikipediju, prvi za sam avion uopšte a drugi za njegove verzije. Na drugom linku imaš tabelu šta je od opreme i elektronike ugradjivano u sovjetske a šta u izvozne verzije…
      (1) https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21
      (2) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_variants

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *