Индијски МиГ-21 отишао у пензију, преко 55% авиона изгубљено у несрећама

Индија је у петак коначно повукла из употребе свој последњи МиГ-21, легендарни совјетски авион који је пуних 62 године био у служби њене авијације.

За једне симбол победе и снаге, а за друге „летећи ковчег“, МиГ-21 је оставио дубок траг у историји индијског ваздухопловства. Подаци показују и зашто носи такву репутацију – од 872 авиона колико их је укупно било у индијском наоружању, чак 482 су изгубљена у катастрофама, што представља више од 55% флоте. У тим удесима живот је изгубило најмање 171 пилот, али и 39 цивила и осам припадника оружаних снага.

МиГ-21 је ушао у службу почетком шездесетих година и одмах постао кичма индијског ратног ваздухопловства. Свој пуни значај доказао је у ратовима против Пакистана 1971. и 1999. године, где је одиграо кључну улогу у успостављању доминације у ваздушном простору. Временом је Индија увела више од 850 примерака у различитим варијантама, од којих је велики број произведен у домаћим фабрикама Hindustan Aeronautics Limited. Последња верзија – МиГ-21 „Bison“ – остала је у употреби све до овог септембра.

Ипак, како су године пролазиле, авион је постао симбол трагичних несрећа. Стари трупови, механички кварови и ограничене могућности модернизације довели су до тога да су губици постали учестали. Од седамдесетих па све до последњих година, парламент у Њу Делхију више пута је био приморан да расправља о страшним бројкама удеса.

Будућност

Повлачењем последње две ескадриле МиГ-21, Индија је пала на свега 29 оперативних борбених ескадрила, док је предвиђени минимум 42. Замена стиже у виду домаћег лаких борбених авиона Tejas и његове новије верзије Mk1A. Ипак, поставља се питање будућности – јер, иако су многе државе већ прешле на летелице пете генерације, Индија још увек није решила питање набавке или развоја таквог авиона, што оставља празнину у њеној стратешкој авијацији. Видели смо у кратком рату са Пакистаном колико је занемаривање тог питања опасно.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *