ДРАМА НАД ЦРНИМ МОРЕМ: РУСИ ПРЕТИЛИ ОБАРАЊЕМ ФРАНЦУСКОГ АВАКСА

Shutterstock/Mike Mareen

Француски министар одбране Себастијен Лекорну открио је данас инцидент који се догодио у новембру 2023. године изнад Црног мора, у којем је руска станица контроле летења на Криму запретила да ће оборити један од четири E-3F “Sentry” Airborne-Early Warning and Control Aircraft (AWACS) француског ратног ваздухопловства.

Авион је вероватно спроводио мисију НАТО-а за надзор над руским снагама у источној Украјини и на Криму када се инцидент догодио.

Други детаљи нису за сад саопштени

Е-3А

Летећа радарска осматрачка станица Е-3А Сентри у преводу стражар првобитно су биле намењене за ПВО систем Северне Америке NORAD, са којима је требало обезбедити ефикасну контролу ваздушног простора као истурени систем раног откривања и упозорења. Као платформа за електронику изабран је путнички авион Боинг 707-320. Ратно ваздухопловоство САД користи укупно 31 летелицу, за потребе НАТО набављено је 18 авиона.

Постоје летелице које имају радар AN/APY-1 i AN/APY-2 у питању су летелице E-3B blok 30 i E-3B којих има 10 у верзији blok 35. Када се погледају летелице споља међу њима нема никакве разлике, али су перформансе радара различите посебно у домену откривања авиона на даљинама од 370 км док патролирају на висинама од 9.000 м. Искуства из употребе ових летелица над истоком Европе пре свега уз руску и белоруску границу осматрање се изводило на удаљеностима од 100 до 200 км

Углавном били ангажовани су амерички из базе Тинкер у Оклахоми, који су летели из Велике Британије, али и летелице које се налазе у Европи и који су регистроване у Луксембургу.

Њихов век употребе процењен је до 2025 године. На овим летелицама изведен је програм унапређења електронике, посебно радара који сад има могућност откривања летелица малог радарског одраза или попречног пресека.

За радарским конзолама и системима за откривање, праћење и навођење ловачке авијације ради у зависности од мисије од 13 до 19 оператера. Рачунар  IBM CC-2E омогућава праћење до 600 летелица на различитим местима. Осим летећег радарског места овај авион захваљујући линку JTIDSС омогућава да Е-3 буде летеће командно место не само за ПВО већ и за све интегрисане летелице.

Е-3 нема одбрамбени систем због тога мора да лети далеко од зоне одакле би их противник могао да их угрози. Зато се и задаци обављају до 200 км од границе државе која је предмет оспервације или зоне борбеног додира. За примарну заштиту користе се и ловци који се придодају овом летећем радарском месту.

Сви авиони који лете над Европом, а у питању је 18 летелица имају вишенационалну посаду. Авиони су регистровани у Луксембургу.

Тактичко технички подаци

Произвођач: Боинг

Намена: AWACS

Посада 4+19

Погонска група_ Четири турбовентилатроска мотора Pratt and Whitney TF33-P-100A

Димензије: Дужина 44,17м, размах крила 44,42 м, висина 12,73 м

Маса: нормална у полетању 77.996 кг, максимална у полетању 156.150 кг

Оперативни врхунац лета: 8.840 м.

Трајање лета са допуном горива у ваздуху 18 часова.