Иако је замишљено да F-35 уништава непријатељске циљеве на великој удаљености користећи свој арсенал ракета, постоји објективна могућност да ће се наћи у ситуацији блиске ваздушне борбе.
У таквом сценарију, пилоти овог авиона ће свакако ценити присуство спрегнутог топа на својој летелици.
F-35 Lightning II представља у неку руку врхунац модерне авијације, развијен и опремљен најсавременијом технологијом смањења радарског одраза (RCS), напредним системима за електронско ратовање и интегрисаним сензорским могућностима. Захваљујући овим особинама, F-35 се сврстава међу најнапредније тактичке авионе данашњице.
Једна од специфичности овог авиона је постојање више варијанти, прилагођених потребама различитих родова америчке војске. Тако је F-35A, који користи Ратно ваздухопловство, опремљен унутрашњим топом калибра 25 мм, што га разликује од морнаричких и маринских верзија.
Кључне карактеристике F-35 и његове мисије
Главна предност F-35 у односу на четврту генерацију ловаца је интеграција технологије невидљивости. Ово омогућава авиону да извршава мисије ваздушне супериорности уништавајући непријатељске ловце на великој удаљености (BVR), као и да продире у зоне са јаким противваздушним одбранама ради напада на радарске системе и батерије ракета земља-ваздух.
Историјски гледано, топови-митраљези су најстарије оружје инсталирано на борбеним авионима. Првобитно су служили за обарање других летелица, што је и даље један од главних разлога због којих ловци на располагању имају и ову врсту наоружања. Поред тога, они се користе за нападе на земаљске и морнаричке циљеве, као што је случај са авионом A-10 Thunderbolt II, који носи велики топ намењен искључиво овој сврси.
F-35 и топ
Коришћење топова за мисије блиског домета донекле је у супротности са потребом да авион остане невидљив, јер те мисије захтевају визуелни контакт са метом. Па зашто је Ратно ваздухопловство ипак одлучило да F-35A буде опремљен и топом?Одговор лежи у лекцијама наученим још током Вијетнамског рата. У том периоду, амерички пилоти су летели авионима F-4 Phantom II, који су у то време били врхунско технолошко достигнуће, опремљен радарима и ракетама са навођењем. Ипак, ти авиони нису имали спрегнут топ, јер се сматрало да за њим више нема потребе.
Међутим, током борби, брзи и окретни ловци МиГ-21, опремљени митраљезима, често су успевали да обарају авионе F-4 тако што су се приближавали на дистанцу испод минималног домета њихових ракета. Ове ситуације су натерале војне стратеге да преиспитају концепт ваздушне борбе. Као резултат, митраљези су враћени на F-4 за оне ситуације у којима би пилоти били принуђени на блиску борбу.
Иако је примарна тактика F-35 уништавање противника на даљини, постоји могућност да се потенцијално нађе и у визуелном сукобу. У таквим случајевима, пилоти F-35A ће бити захвални што имају топ, који им пружа додатну сигурност и могућност успешног одговора у блиској борби.
Setimo se da na prvim modelima MiG-21 nije bio ugradjen top.
….
tek kasnije su mo dodali resetaljku
Ma tada ni MiG 21 nije imao top.
Tek kasnije je dodata jedna ružna gondola kao “podbradak” negde ispod nosa aviona topom GŠL-23.