КРЕТАЊЕ КИНЕСКЕ МОРНАРИЦЕ КА ЈУЖНОЈ АМЕРИЦИ: “ПОЗИВ ЗА БУЂЕЊЕ ЗА АМЕРИЧКО РУКОВОДСТВО”

Латинска Америка сама по себи заслужује пажњу, али такође представља јужни вектор у стратешком надметању САД против Кине.

Доналд Трамп би требао да гледа на југ да би се такмичио са Кином: Кина је и даље предмет Маханове доктрине. Радови Алфреда Тајера Махана, америчког историчара и теоретичара поморства, предвидели су Кину која је бацила поглед ка мору у потрази за економским просперитетом и ратним утицајем. Баш као што је Махан обликовао геополитичку мисао у Кајзеровој Немачкој током свог живота – могао је то да уради у Кини за један век касније.

Као што и јесте. Маханове идеје зраче привлачношћу за поморска друштва изван његовог живота и времена – и изван Северне Америке.

šef-pentagona-naredio-zamenu-udarne-grupe-nosača-aviona-na-bliskom-istoku© U.S. Department of Defense/dvidsservicedesk@dvidshub.net

Доказ А: прошлог четвртка генерални секретар Комунистичке партије Кине (КПК), Си Ђинпинг, отишао је у Лиму, у Перу, да би започео недељну дипломатску турнеју по Јужној Америци. Си ће заокружити своја путовања посетом Рио де Жанеиру у Бразилу, како би учествовао на самиту Групе 20. У његовом itinerarium постоји Маханова нијанса. Супремо КПК придружио се перуанском председнику Дини Болуартеу на виртуелној церемонији пресецања врпце за нову перуанску луку Чанчај, неких четрдесет осам миља северно од Лиме. Пекинг је финансирао пројекат у износу од 1,3 милијарде долара.

И стекао станиште за кинеску поморску моћ на тој страни Пацифика. Добро потрошен новац.

По правилу, Морнарица Народноослободилачке армије Кине доминира у дискурсима о тежњи Кине према мору. То је разумљиво. У морнарици је гламур. Огроман носач авиона кинеске морнарице или разарач са ракетама одише драмом коју теретни брод који превози сировине или готову робу преко мора једноставно нема. Али овде је проблем. Тај скромни трговац је исто тако важан део кинеске поморске моћи као и ратни брод – вероватно и више. Тако каже Алфред Тајер Махан. Проглашава краља трговине у наутичким подухватима.

У ствари, Махан најављује да је склоност друштва да тргује главно мерило његове способности за коришћење поморских путева. Трговина и трговци обогаћују нацију, дајући поморско оријентисаној влади средства за финансирање поморске заштите за трговину. Снажно праћен, врли циклус између трговине и војних подухвата оживљава.

Kineski nosač aviona© eng.chinamil.com.cn/Photo by Zhang Lei

Поморске нације коридстебоно што Махан упоређује са „ланцем“ поморске моћи. Они прикупљају домаћу индустријску моћ да производе робу за продају иностраним трговинским партнерима. То је повратна карика у ланцу. Они граде флоте трговачких бродова за транспорт те робе и ратне бродове да делују као чувари трговачких бродова који прелазе море. То је централна веза. И траже комерцијални, дипломатски и војни приступ страним лукама – повезујући домаћу индустрију са страним купцима. То је трећа, удаљена веза. Поморска снага је наоружана верзија ланца снабдевања коју воле економски географи. Маханов ланац повезује продавце код куће са купцима у иностранству, истовремено осигуравајући да комерцијална путовања тамо-амо остану неометана.

Си Ђинпинг је управо поставио још једну карику у кинеском ланцу поморских снага на обали Перуа. Махан би одмах схватио такво поморско предузетништво.

Да ли ће кинеска морнарица покушати да базира ратне бродове у Чанчају? Није јасно, иако је перспектива противничког поморског бастиона у Јужној Америци неопходна. Међутим, радови другог угледног геополитичког мислиоца, професора са Јејла Николаса Спајкмена, вредни су размишљања док амерички лидери гледају ка југу. Пишући током Другог светског рата, Спајкман је упозорио Американце да не претпостављају да је Латинска Америка њихов природни резерват само зато што су Сједињене Државе биле најважнија економска и војна сила западне хемисфере. Пола глобуса је велико место, а утицај САД се смањивао са физичком дистанцом. Осовина би могла да направи несташлук за Сједињене Државе у њеном суседству.

На пример, бразилска престоница Бразилија налази се на једнакој удаљености од Њујорка, још увек културне и економске престонице америчке источне обале, и од Лисабона у Португалу, главног града бившег португалског царства чији је Бразил чинио велики део. Другим речима, амерички лидери немају посебан утицај у Латинској Америци јужно од континенталне избочине где Бразил стрши у јужни Атлантик. Сада, као у Спајкмановим данима, ванрегионални кандидати су могли да се удварају Јужноамериканцима у сопствене комерцијалне, дипломатске и војне сврхе. Сједињене Државе су имале — и морају — да раде на здравим односима са својим јужним суседима. Ако занемари Јужну Америку, ослобађа маневарски простор Кини у Америци.

Физичка близина и пажња политике су сада важни — као и увек.

Kineski brodovi u plovidbi© eng.chinamil.com.cn/Photo by Liu Ruiyan

Занемаривање САД је, дакле, предност Кине. Како Пекинг финансира пројекте који подстичу економски развој у земљама примаоцима – имајте на уму да је развој посао један за сваку земљу у развоју – он купује дипломатску полугу у односу на владе Латинске Америке. Лидери КПК би могли да запрете да ће ускратити средства за будуће инфраструктурне напоре или умањити постојеће ако влада донесе политичку одлуку која им се не свиђа. Политике као што је усклађивање са Сједињеним Државама о питањима везаним за безбедност. Партијски лидери би могли да натерају Латиноамериканце да бирају између просперитета и хемисферске солидарности.

Нема гаранције да ће под присилом нагнути пут Сједињених Држава. Ово је паметна стратегија са стране Си Ђинпинга.

Што се тиче САД, оне требају да се надају, да ће предстојећа председничка администрација и Конгрес имати на уму изазове хемисфере попут ових. Латинска Америка сама по себи заслужује пажњу, али такође представља јужни вектор у стратешком надметању САД против Кине. Ово више није директно такмичење исток-запад преко Пацифика, ако је то икада и било. Свуда је око САД. Амерички званичници морају да науче да мисли и вертикално и хоризонтално.

Духови Махана и Спајкмена не захтевају ништа мање.

Један коментар на “КРЕТАЊЕ КИНЕСКЕ МОРНАРИЦЕ КА ЈУЖНОЈ АМЕРИЦИ: “ПОЗИВ ЗА БУЂЕЊЕ ЗА АМЕРИЧКО РУКОВОДСТВО”

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *