F-14 Tomcat, легендарни борбени авион америчке морнарице, остаје у служби Ирана деценијама након његовог представљања. Првобитно набављен током седамдесетих година прошлог века за време владавине Шаха Пахлавија у Ирану да би се супротставио совјетским упадима са авионима МиГ-25, иранска флота “мачора” преживела је Исламску револуцију.
F-14 Tomcat је први пут ушао у службу пре више од пет деценија. Иако је ова борбена платформа, постала позната по својој улози у филском хиту Top Gun, замењена наследницима следеће генерације у САД, она остаје у служби Исламске Републике Иран. Сада највећи противник Вашингтона, Техеран је прво стекао ову тада жељену платформу пре пада шаха и почетка Исламске револуције. Флота “мачора” којима још увек лете пилоти Ирана је модификована током година како би остала релевантна у модерном добу авијације.
Поглед на F-14 Tomcat
Tomcat (мачор) је развијен касних педесетих година прошлог века као нуспроизвод експерименталног програма за тактичке ловце. Под овим упутствима, Морнарица и Ваздухопловство су добиле задатак да одаберу јединствену платформу која би могла да постигне сетове мисија које захтевају обе службе.
Другим речима, нова платформа је морала да функционише као борбени бомбардер и као пресретач. Произвођач Grumman је на крају добио уговор за израду резултирајућег прототипа F-14, који је постао ловац за превласт у ваздушном простору који је могао достићи брзину већу од 2,4 маха.
Што се тиче снаге односно наоружања, Tomcat је конструисан да буде смртоносан. Сваки од ових ловаца је био наоружан топом General Electric Vulcan M-61A1 калибра 20 мм са 675 метака. Ловац је такође био опремљен са осам носача за ношење убојних средстава, укључујући ракете ваздух-ваздух кратког, средњег и дугог домета AIM-9, AIM-54 и AIM-7. Поред тога, ловац може да носи убојна средства ваздух-земља као што су CBU касетне бомбе и Rockeye бомбе.
Како је Иран набавио ловце F-14?
На основу својих невероватних могућности, Tomcat је одмах постао пожељан авион када је представљен. Ловац је био посебно идеалан за иранске пилоте јер је могао ефикасно да прати ловце МиГ-25 Foxbat из совјетске ере који су летели изнад иранске територије почетком седамдесетих година прошлог века.Тадашњи председник САД Ричард Никсон је такође тражио савезнике током овог периода у региону Блиског истока и на крају је одлучио да испоручи седамдесет девет ових ловаца Империјалном Ирану.
Након пада шаха, САД су увеле санкције Ирану. Током година, Иран је био успешан у могућности да заобиђе ове санкције нарочито путем реверзног инжењеринга делова за труп авиона и кријумчарења других компоненти. Године 1988, федерални агенти су у Њујорку ухапсили једног Американца иранског порекла након што је оптужен да је покушао да купи делове за мотор авиона.
Прошле године, „Министарство правде САД оптужило је америчко-иранског држављанина за покушај илегалног извоза „четири врсте ваздухопловних компоненти“ у Иран“, наводи Aviationist. Ова особа је наводно покушавала да прокријумчари скоро тридесет таквих компоненти авиона од почетка 2023. године.
Како тензије између Вашингтона и Техерана настављају да ескалирају у светлу текућег рата на Блиском истоку, преостали авиону у Ирану постају само проблематичнији у одржавању.
Za vreme Iračko-Iranskoga rata . Slovenija avto LJ. je snabdevao Irance sa disk pločicama kočnica za sve Iranske avione . Govorili su , da za svako sletanje potroše jedan komlet .