104-0: KAKO F-15 IMA TAKO IMPRESIVAN BORBENI REZULTAT?

Sposobnosti Eagle-a i njegov razvoj vode poreklo još od ranih dana Vijetnamskog rata, kada su mornarica i vazduhoplovstvo razmatrali detalje za zajednički taktički avion budućnosti. U to vreme, tadašnji državni sekretar Robert MekNamara zadao je obe službe zadatkom da kreiraju platformu koja bi mogla ispuniti misije obe službe.

Šta treba znati: Sa impresivnim borbenim rezultatom 104-0, američki F-15 Eagle je poznat po brzini, manevarskim sposobnostima i razornoj vatrenoj moći. Originalno napravljen tokom ere Vijetnamskog rata, F-15 je razvijen kao rival sovjetskim MiG lovcima i dokazao je svoju nadmoć u vazdušnim borbama.

  • Najnovija iteracija, F-15EX, dodatno unapređuje njegove sposobnosti, noseći preko 13,5 tona naoružanja i mogućnost lansiranja do 12 raketa vazduh-vazduh.
  • Nazvan “bomb truck,” F-15EX kombinuje nasleđe Eagle-a sa naprednim tehnologijama, obezbeđujući da ova platforma ostane moćan resurs za američko vazduhoplovstvo u narednim godinama.
Zašto rezultat 104-0 F-15 Eagle-a i dalje stoji čvrsto

Poznat po svom borbenom rezultatu od 104-0 bez gubitka, američki F-15 Eagle ostaje omiljen među ljubiteljima avijacije i vojnim stručnjacima. Četvrta generacija ove platforme tehnički je u zaostatku u odnosu na novije avione poput F-22 Raptor i F-35 Joint Strike Fighter, ali Eagle i dalje pokazuje svoju vrednost u brzini i snazi naoružanja.

f-15© Umer Sayyam/Shutterstock
F-15

F-15 je zapravo najbrži lovac za vazdušnu borbu u bilo kojoj američkoj vojnoj službi. Njegova nadmoć u vazduhu postignuta je kombinacijom manevarske sposobnosti, dometa, naoružanja, avionike i ubrzanja. Ove zavidne sposobnosti doprinose njegovom odličnom borbenom rezultatu.

Pregled platforme

Moć i razvoj Eagle-a vode poreklo od ranih dana Vijetnamskog rata, kada su mornarica i vazduhoplovstvo razmatrali zajednički taktički avion budućnosti. Tadašnji državni sekretar Robert MekNamara zadao je obema službama zadatkak da stvore jedinstvenu platformu koja bi ispunila misije obe strane. Sovjeti su u to vreme leteli sa MiG-23 i MiG-25, koji su se smatrali izuzetnim lovcima. Velike kompanije kao što su North American Rockwell, Fairchild Republic, McDonnell Douglas i General Dynamics iznele su svoje predloge, a vazduhoplovstvo je na kraju izabralo plan McDonnell Douglas-a i F-15 je rođen.

Shutterstock / NYC Russ
F-15 probija zvučni zid

Kada je prototip Eagle-a prvi put poleteo, ostvario je brojne „prve“ uspehe. Bio je to prvi avion ove vrste koji je mogao da napadne više neprijateljskih meta istovremeno sa razdaljina do 100 milja, zahvaljujući raketama vođenim radarom i naprednom radarskom sistemu. Značajno je i to što je ovaj avion bio prvi koji je mogao da ubrza pravo u nebo odmah nakon poletanja zbog neverovatne brzine ubrzanja.

F-15 u akciji

Potpukovnik vazduhoplovstva SAD-a, Cezar Rodrigez, oborio je više sovjetskih MiG letelica nego bilo koji drugi pilot od vremena Vijetnamskog rata. Prve dve pobede postigao je tokom Prvog zalivskog rata protiv MiG-23 i MiG-29, koje su upravljali irački piloti.

Predstavljamo F-15EX

Izvanredan borbeni rezultat F-15 doprineo je njegovoj kontinuiranoj službi u vazduhoplovstvu SAD-a. F-15EX je najnovija varijanta koja je uvedena, opremljena najsavremenijim sposobnostima koje prevazilaze prethodne verzije Eagle-a. Stručnjaci nazivaju ovog novog Eagle-a “bomb truck” jer može da nosi više od 13,5 tona naoružanja. Ranije ove godine objavljeno je da ova platforma može da ponese i lansira do dvanaest raketa vazduh-vazduh. Ostvarivanje rekorda u količini i težini nosivog naoružanja je ono što čini Eagle II tako smrtonosnom varijantom.

Iako je F-15 starija varijanta, uključivanje tehnologija nove generacije u najnoviju varijantu pomoći će da zadovolji potrebe vazduhoplovstva u godinama koje dolaze.

20 komentara na “104-0: KAKO F-15 IMA TAKO IMPRESIVAN BORBENI REZULTAT?

  1. Avion je odličan! Tako dobre rezultate je postigao zahvaljujući tome što je dejstvovao protiv daleko slabijih država od SAD-a, kada su pre njega dejstvovali i drugi avioni, i to u velikom broju! Nikada se nije sukobio sa valjanim avionom, niti dejstvovao po teritorijama snabdevenim dobrim PVO sistemima! Dovoljno je pogledati verodostojni snimak sa YouTube-a od pre par godina, kada ga ruski SU27 bukvalno gura nosom svog aviona, pri čemu pilot F15 puni gaće, i prati ga dva tri minuta, dok ovaj bezuspešno pokušava da izvede manevre izbegavanja, dok ga Rus drži zaključanog, može da da ga obori u svakom trenutku, i umire od smeha u svom Suhoju!🧐😀☝☝☝

    1. Jedan su skembali libijci 2011 i to je bio prvi gubitak nato koalicije u agresiji na libiju te godine a da nepominjem jemenske hute sto su skinuli najmanje dva saudijska f15 lovca.

  2. Čista Gebelština i jako su dosadni sa tom 104:0 statistikom. Jako. A znamo da vešt (jako pokvaren) manipulator može montirati statistiku kako mu odgovara i dokaže bukvalno biiiiilo šta. Tako u slučaju F-15, ne kažu da je ulazio u borbe samo tamo gde ima sigurnu prednost naprimer protiv neispravnih YU 29ki 1999. Dalje, ta obaranja je obavio AMRAAM i radar iz tog aviona iz daljine gde UOPŠTE nije bitno koji je to avion, F-15 ili bilo koji drugi. Tako su Iračani na biznis-džet Falkon nabudžili radom (nos) od Miraža F1, radar u njega i Egsoset rakete, protivbrodske. Tako da bi F-15, u ravnopravnoj bliskoj borbi, topovima, protiv jednako obučenih pilota u Su-27, MiG 29, Tajfuna, Rafala, F18….prošao bos po trnju. A statistika 104:0 je za slabo informisane najšire narodne mase

    1. po tebi, treba uci u borbu ako sigurno znas da nemas sanse

      ko ona dva nasa jadnika – pokoj im dushi – , koji su MiG-ovima poleteli pa ih onaj srusio oba izna Bosne…

    2. Baš tako! Ta cifra dolazi od samih Amerikanaca, tačnije proizvođača, a istoriju pišu pobednici…
      Ljudi olako prelaze preko toga da je sam Irak priznao gubitak 23-24 svojih aviona, što je za 33% manje od američkih tvrdnji (36); čak je i onaj austrijski “ekspert”, Tom Kuper, od koga je potekla još luđa brojka o 160 pobeda F-14 Tomket, čak je i on potvrdio da su iračke brojke tačne… takođe je potvrdio da su mnoge izraelske tvrdnje o pobedama nad sirijskim MiGovima nepotvrđene… Tako da tvrdnja o 104 pobeda otpada najlaganije… može se samo debatovati da li je istina da nikada nije bio oboren…
      Što se tiče američkog pilota koji je pomenut u tekstu, Cezara “Rika” Rodrigeza, potvrđeno je i od strane Iračana a i Toma Kupera da nije oborio irački MiG-29, a pitanje je da li je oborio MiG-23 (Ameri su tvrdili da su uništene tri ‘23ke a Iračani priznali gubitak dve…)
      Takođe, “Riko” je navodno oborio naš MiG-29 kojim je upravljao Iljo Arizanov; sam Arizanov je u dokumentarcu “Niko nije rekao neću” izjavio da su ga pripadnici PVO obavestili da su mislili da su pogodili nemački “Tornado” na visini 3.000 metara… a na toj visini je bio i Iljo kada je pogođen… još kada se uzme u obzir da je “Riko” pružao zaštitu upravo nemačkim bombarderima koji su leteli ka Prištini (a ceo događaj se odigrao iznad Kosova), kao i da su mnogi drugi srpski piloti bivali ozračeni od PVO (Predrag Milutinović i Milenko Pavlović su čak bili i pogođeni sa zemlje), onda možemo biti sigurni da dokazani prevarant “Riko” LAŽE!
      Da se razumemo, F-15 je zaista moćan avion ali svoju reputaciju je stekao obarajući daleko inferiornije avione, većinski druge i treće generacije poput MiG-21/23/25 i Miraža F-1… ono par MiGova 29 oborio je uglavnom zahvaljujući brojčanoj nadmoći i podršci AVAKS-a… a o stanju naših MiGova, modelima koje smo i mi i Iračani imali (izvozne sa osiromašenom opremom) da ne govorim… Iračani čak nisu ni imali R-73 raketu koja je bila daleko nadmoćnija od bilo čega što je zapad tada imao…

  3. jel vozio neko ovaj avion, u video sigrarijama, naravno
    ..
    bilo pre skoro trideset godina, mozda i vise…

    f-16 multirole fighter

    i danas moze da se nadje na netu … stare igre…

    grafika nije neka, ali… za to vreme …
    ….

  4. Zašto “najuspešniji” avion ne daju Ukrajini? Možda zbog činjenice da mig 31 obara na preko 200 km. Potvrđeno i od strane Ukrajinaca.

  5. Iznad Bejruta je oboren F15a,1982 od strane Mig25,koji je koristio R40 i taj događaj je čak i snimljen kamerom koja jasno nije bila digitalnog tipa,no američka propaganda je učinila svoje snimak koji sam lično vidio nikada više nije emitovan u medijskom prostoru koji je tada bio lišen blaga kakav je internet

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *