ЗВЕЗДЕ КОЈЕ ПУЦАЈУ: „ЛОКИД Ф-80Ц ШУТИНГ СТАР, ОД ПРОСЕЧНОГ ЛОВЦА ДО СОЛИДНОГ ЛОВЦА-БОМБАРДЕРА“

USAF Lockheed F-80C Shooting Stars of the 8th Fighter Bomber Wing with 2x 500lb en route to target in Korea, August 1952 (USAF)

Пише Данко Боројевић

Развој ловца Шутинг Стар (Shooting Star) започет је у време док је Други светски рат још трајао, а његов крај се није наслућивао. Због те чињенице, од ловца Шутинг Стар очекивало се да се успешно носи са најновијим немачким и јапанским борбеним авионима. Пошто је постало јасно да ловац П-59 Ајракомет (P-59 Airacomet) није постао успешан борбени авион, одлучено је да се крене у развој напредног млазног ловачког авиона. Од компаније Локид (Lockheed Aircraft Corporation) очекивало се да што у краћем времену конструише нови млазни ловац, како би се он могао употребити у ратним операцијама у Европи и на Пацифику. За саму компанију развој новог ловца је био од великог значаја, јер се у производним погонима налазио само један ловац – П-38 Латнинг (P-38 Lightning).

Нови авион требао je добити британски млазни мотор де Хевиланд Х-1 (de Havilland H-1), што је значило да је требао имати велики труп како би било довољно места за овај мотор. Одлучено је да се мотор смести у труп одмах иза пилотске кабине. Компанија Лоцкхеед је обећала да ће прототип завршити за само 180 дана, након што је добила службену потврду од америчког ваздухопловства за три прототипа и 12 предсеријских авиона. Израда првог прототипа почела је већ у августу 1943. године и текла је за данас незамисливим темпом. Први прототип који је тада означен као XП-80, полетео је већ 8. јануара 1944. године, само 140 дана након почетка рада. Планирана производња мотора де Хевиланд Х-1 у САД није била могућа. Тако да се морало одлучити за набавку новог мотора Џенерал Илектрик И-40 (General Electric I-40), који је био знатно веће снаге и већих димензија. Због тога се морала извршити комплетна измена конструкције авиона. Тај посао је однео доста времена, тако да је следећи прототип XП-80А (XP-80) полетео тек 10. јуна 1944. године. Наставак развоја авиона текао је убрзаним темпом, што је довело до одређених проблема. Да са авионом нешто није у реду могло се наслутити након што су погинула два пробна пилота у удесима. Међутим, на то се није обраћала пажња тако да су први примерци предсеријских авиона YП-80А (YP-80A) који су били намењени обуци земаљског особља, у јединице почели пристизати октобра 1944. године. Ти авиони су добили нове моторе Џенерал Илектрик Ј-33 (General Electric J-33), који су се незнатно разликовали у односу на И-40 (I-40), што није успорило производњу. После завршетка рата Пентагон је масовно почео да отказује уговоре о набавци наоружања. Како су већ прототипи ловца Шутинг Стар (Shoting Star) постизали брзину већу од 800 км/х, одлучено је да се у што краћем року опреми овим ловцем што више сквадрона америчког ваздухопловства.

Иако је у Кореју стигао као ловачки авион, Ф-80Ц Шотинг Стар ће врло брзо своју улогу препустити бољем Ф-86 Сабре, а своје даље ангажовање у рату базираће на подршци трупама на земљи као ловац-бомбардер (USAF)

Одлука се чинила исправном јер је већ 19. јуна 1947. године један Шутинг Стар оборио светски рекорд у брзини постигавши 1003,91 км/час. Већ 1948. године ознака П (P, Pursuit) биће замењена ознаком Ф (F, Fighter), тако да Шутинг Стар постаје Ф-80.

Своје прве борбене мисије Ф-80 обавио је на почетку Корејског рата. Почетак је био веома успешан, јер је 8. новембра 1950. године поручник Расел Бровн (Russell J. Brown) са својим Ф-80Ц у првој ваздушној борби два млазна ловца оборио један кинески МиГ-15. Међутим, ово је био изузетак јер се врло брзо показало да су ловци МиГ-15 супериорни у односу на Ф-80Ц и борбу против њих морали су преузети ловци Ф-86 Сабре. Врло брзо авиони Ф-80Ц ће преузети задатке уништавања циљева на земљи и ватрене подршке копненим снагама.
Иако се верзија Ф-80Ц у основи мало разликовала у односу на верзију Ф-80Б, сплетом историјских околности ово ће постати најпознатија верзија Шутинг Стара. Захваљујући Корејском рату који је избио 25. јуна 1950. године, најбоље што су Американци у то време имали у довољним количинама били су баш авиони Ф-80Ц Шутинг Стар. Ни један од 365 Ф-80Ц у том тренутку није имао могућност ношења бомби. То у почетку рата и није био велики проблем, јер су први задаци Ф-80Ц били ескорт бомбардера Б-29 и задаци пресретања севернокорејских клипних ловаца и бомбардера. Појавом кинеских ловаца МиГ-15 изнад Кореје, све је већи број Ф-80Ц опреман носачима бомби и пребациван на задатке подршке копненим снагама. Наиме, показало се да су ловци МиГ-15 способни напасти бомбардере и пре него што би ловци Ф-80Ц из пратње успели деловати. Каснијом анализом откривено је да су при лету на висини од 8000 метара Ф-80Ц били чак 160 км/час спорији од МиГ-15. Због тога су на задацима ескорта замењени бољим ловцима Ф-86 Сејбр.

USAF Lockheed F-80C Shooting Star banks left after attacking a target in Korea in June 1951 (USAF)

Како би могли обављати мисије јуришника Ф-80Ц опремани су поткрилним носачима који су им омогућили ношење четири бомбе масе 115 кг, или две масе 227 кг. Могли су понети и две бомбе масе 453 кг али им је тада борбени радијус дејства био врло мали. Током рата авиони Ф-80Ц добили су могућност ношења и напалм бомби.
Борбени радијус дејства остаће велики недостатак за Шутинг Стар све до краја његове оперативне службе. Само с горивом у унутрашњим резервоарима Ф-80Ц је могао достићи циљеве на удаљености од 160 километара. С два допунска резервоара испод врхова крила капацитета 624 литре борбени радијус дејства повећан је на 360 километара, што у условима ратовања у Кореји често није било довољно. Због тога су током рата све „корејске“ Ф-80Ц опремили Мисава (Misava) допунским резервоарима капацитета 1000 литара, упркос опасности да дође до преоптерећења крила. Резултат је био повећање борбеног радијуса дејства на 550 километара, али и немогућности употребе Ф-80Ц у ловачким задацима, чак и у условима самоодбране.
У директним ваздушним борбама севернокорејски и кинески ловци успели су оборити само 14 ловаца Шутинг Стар, али је зато додатних 113 оборено због ватре ПВО. Укупно је у Корејском рату изгубљено чак 277 Ф-80Ц од произведених 798.
Задњи Ф-80 је повучен из борбених јединица већ 1954. године, ни десет година од уласка у оперативну службу. Упркос томе Локид је успео произвести 1731 Ф-80, од тог броја 798 у верзији Ф-80Ц.
Авион Ф-80 ипак је био врло добар авион, с неким оригиналним решењима (бочни усисници ваздуха, катапулт седиште за пилота итд.) која су одредила развој борбених авиона. Доказ томе је успех школског авиона Т-33А који је настао 1949. године, незнатном модификацијом Ф-80. Укупно је произведено 5691 Т-33А у погонима компаније Локид и био је окосница школског ваздухопловства у бројним ратним ваздухопловствима у свету.