ЗАШТО СЕ ЕТИОПИЈА КУПУЈУЋИ РУСКЕ СУ-30 ПРИДРУЖИЛА АЛЖИРУ И КАЗАХСТАНУ ОДБИЈАЈУЋИ ФРАНЦУСКЕ ЛОВЦЕ RAFALE?

Foto X, የኢትዮጵያ አየር ኃይል Ye-Ītyōṗṗyā āyer ḫayili

Приредио: Данко Боројевић

Дана 16. јануара потврђено је да је Етиопија постала петнаеста земља која је добила руске тешке ловце двоседе Су-30, а државна Етиопска радиодифузна корпорација је известила да је примљен неоткривен број авиона.

Најмање два авиона се тренутно налазе у земљи. Дуго се шпекулисало коју би класу ловаца Етиопија набавила да би заменила своје старе ловце МиГ-23 које је набавила 1980-их, а потенцијално чак и неке од њених Су-27 који су набављени касних 1990-их и вероватно ће такође бити у последњем деценију у служби. Етиопија је потврђена као клијент за кинески лаки ловац Л-15 почетком 2022. године, што указује да ће ови лакши авиони заменити МиГ-23, док ће Су-30 заменити Су-27 као део комбинације „високо-ниско“. Али како пише Military Watch Magazine: „Иако је варијанта набављеног Су-30 и даље непозната, вероватно ће то бити или Су-30СМ или Су-30СМ2, последњи који је побољшана варијанта са моторима АЛ-41Ф-1С из ловаца Су-35 који имају смањене потребе за одржавањем и побољшање домета ловца и перформанси лета“.

Али ту се аутор мало занео у својој процени. „Етиопија је добила Су-30К индијског ратног ваздухопловства. Индија је 2007. године вратила Русији свих 18 авиона Су-30К у замену за “чистокрвне” ловце Су-30МКИ. У 2011. години сви авиони су превезени из Индије у Белорусију у 558. фабрику за ремонт авиона у Барановичима, где су ускладиштени ради даље препродаје. Ангола је 2013. године купила 12 бивших индијских ловаца Су-30К са испоруком 2017. године након модификација и поправки које су извршене у Белорусији. Пропао је покушај да се преосталих шест авиона прода истој Анголи. Али, судећи по информацијама које су се појавиле, ипак их је купила Етиопија. За сада нема информација о овом уговору, па се не може рећи када ће Ваздухопловство ове земље добити преостала четири авиона“.

Foto X, የኢትዮጵያ አየር ኃይል Ye-Ītyōṗṗyā āyer ḫayili

Ловцима ове серије за титулу најспособнијих на афричком континенту, конкуренти су само најновија серија Су-30МКА Алжирског ратног ваздухопловства испоручена 2020. године – позицију коју је Етиопија раније постигла пре три деценије када је први пут набавила Су-27 од Русије.

Қазақстан Республикасының Қорғаныс министрлігі

Етиопија се раније сматрала водећим клијентом за француски ловац Rafale, а након вишеструких неуспешних понуда у афричким државама, укључујући Мароко, Алжир и Либију, локални медији су известили да Париз агресивно пласира ловце у Адис Абебу. Избор Етиопије за Су-30 у односу на Rafale посебно је уследио након сличне одлуке коју је 30. новембра 2023. објавило казахстанско министарство одбране, које је одабрало Су-30СМ. Тада је заменик команданта ПВО и начелник Главног одељења за наоружање Јержан Нилдибајев изјавио да је Су-30 имао бољи однос „квалитет-цена” у односу на француски авион. Једине друге земље за које се зна да су авионе Rafale и Су-30 сматрале конкурентима за набавку, а то су Алжир и Либија, обе су такође одабрале Су-30. Иако је Либија била на удару више чланица НАТО и њена влада је збачена пре реализације набавке авиона. Индијско ваздухопловство у међувремену, иако је набавило 36 авиона Rafale, није одустало од накнадне поруџбине и наставило је да шири своју флоту Су-30 на 270 ловаца. Како аутор у тексту даље наводи: „Су-30СМ који су набавили Етиопија и Казахстан уско је повезан са Су-30МКА који је набавио Алжир и Су-30МКИ који је набавила Индија, при чему су сва три произведена у Иркутској авио фабрици и сматрају се најспособнијим варијантама авиона“. Међутим, аутор намерно или не, игнорише чињеницу да је Етиопија добила ловце Су-30К, без канарда и мотора са векторисаним потиском, што се јасно уочава на фотографији. Није спорно, да ће авиони бити доведени на неки од напредних стандарда, а о чему за сад нема говора.

Algerian Air Force القُوَّاتُ الجَوِّيَّةُ الجَزَائِرِيَّةُ

Примарне предности авиона Rafale како пише аутор даље у тексту за Military Watch Magazine: „у односу на Су-30 укључују мање потребе за одржавањем као много лакшим авионом, с тим да су његови мотори М88 најслабији у производњи за било коју класу ловаца на свету и сходно томе захтевају релативно мало посла. Новије варијанте авиона Rafale такође имају користи од сензора и електронике који се сматрају софистициранијим од оних на Су-30, који не интегрише најновије руске авионске системе виђене на новим ловцима Су-57. Су-30 се иначе сматра супериорним у скоро свим аспектима својих перформанси, са скоро дупло већом издржљивошћу, дупло већим дометом радара који обезбеђује далеко супериорнију процену одређених борбених ситуација (на енглеском Situational Awareness) и домет детекције од 400 км, и далеко већу висину, брзину и маневарску способност. Су-30 направљени у Иркутску такође имају користи од мотора за векторски потисак који обезбеђују маневрисање при малој брзини без премца ниједном западном ловцу. Домет борбе ваздух-ваздух овог авиона од преко 300 км коришћењем пројектила Р-37М такође је далеко дужи од било које класе ловаца Запада“.

shutterstock

Способност Русије да испоручи Су-30 много брже него што Француска може да испоручи Rafale, често у року од годину дана од потписивања уговора, и значајне сличности са Су-27 које су већ постављене, што ће смањити потребе за обуком, сматрају се другим важним факторима који могу утицали на Етиопију да фаворизује Су-30 у тренутку када су хитно потребни нови ловци. Чињеница да је Су-30 прошао далеко интензивнија борбена тестирања у свим интензитетима, где су операције Rafale биле ограничене на мали број удара ниског интензитета изван визуелног домета на минимално брањене копнене циљеве, била је још један фактор у корист руског ловца. С обзиром да Француска има дугу историју спречавања испоруке осетљивих спецификација својих ловаца противницима својих одбрамбених клијената, као што се видело током Заливског и Фокландског рата како би омогућила другим чланицама НАТО да се боље супротставе ирачким и аргентинским ловцима Mirage-III и Mirage F-1, Русија се ту показала као много поузданији партнер.

Етиопија је почела да користи совјетске ловце током 1980-их, а након одвајања Еритреје од земље 1993. и набавке руских МиГ-29 од стране новоформираних Еритрејских ваздухопловних снага, Етиопија је брзо наручила ловце Су-27СК и њихове деривате са два седишта, Су-27УБК. Ангажовање у Етиопско-еритрејском рату 1998-2000. године показало је да Су-27 демонстрирају своју удобну супериорност, оборећи четири МиГ-29 без сопствених губитака, што је довело до тога да Еритреја затим набави два Су-27 за сопствену флоту после рата. С обзиром да је Етиопија запала у стање грађанског рата од краја 2020. године и да се суочава са територијалним споровима са Суданом, сталним тензијама са Еритрејом и претњама из суседног Египта око права на воду реке Нил, очекује се да ће набавка Су-30 унапредити способност Етиопије да се супротстављања претњама било ког од ових актера. Су-30 обезбеђује етиопском ратном ваздухопловству одлучујућу надмоћ над еритрејским Су-27С и суданским ловцима МиГ-29СМЕ.

Одбијање Француске да испоручи Египату ракете ваздух-ваздух Meteor за ловце Rafale такође обезбеђује огромну предност Су-30 етиопских ваздухопловних снага у случају могућег сукоба. Каиро је подлегао притиску Запада и отказао своју поруџбину из 2018. године за више способних ловци Су-35. Али се ту нашао Иран који је ту наруџбину преузео за себе.

Авиони Су-30 такође имају способности за прецизне ударе са дистанце које би могле значајно да побољшају способност етиопског ваздухопловства да пружи ваздушну подршку против побуњеника у регионима Тиграј.

За сад је Етиопија добила ловце Су-30К, а да ли ће они прећи на неку напреднију верзију, остаје нам да видимо.