F-117 „Nighthawk“: Амерички стелт бомбардер вратио се из пензије

Иако је званично повучен из активне службе 2008. године, легендарни F-117 Nighthawk и даље лети. После бројних виђења у Невади, америчко ратно ваздухопловство признало је да овај авион и даље користи – углавном за обуку и тестирање.

Према званичним подацима, неколико авиона је и даље у летном стању и базирано је на аеродрому Tonopah Test Range у Невади и у чувеној зони Groom Lake (Area 51). Првобитно строго класификовани летови постали су јавни тек последњих година, захваљујући цивилима који су више пута фотографисали и снимали F-117 у ваздуху.

Зашто се F-117 и даље користи?

Иако застарео у односу на модерне стандарде, F-117 и даље има важну улогу:

  • служи за развој и тестирање нових радара, инфрацрвених система и противстелт мера,
  • користи се као „непријатељски стелт авион“ у вежбама, симулирајући потенцијалне авионе Русије и Кине,
  • вероватно је и тестна платформа за нове премазе, сензоре и аутономне системе, без ризика оштећења скупих F-22 Raptor или будућег B-21 Raider авиона.

Очекује се да ће експерименти са F-117 трајати све до касних 2020-их, након чега ће коначно бити повучен.

Легенда авијације

F-117 остаје уписан у историју као први оперативни стелт авион на свету. Развијен је током 1970-их у Lockheed Skunk Works центру, под шифром „Have Blue“. Његов необичан облик са угластим површинама био је дизајниран да одбија радарске таласе, чинећи га невидљивим за системе тог времена.

У оперативну употребу ушао је 1983. године и представљао стратешку револуцију, омогућавајући продор у најчуванија ваздушна пространства без откривања. Ипак, имао је ограничења – RAM премаз био је осетљив на влагу и кишу, а авион није имао класичне системе за самоодбрану.

Његова рањивост је показана на делу 1999. године, када је Војска Југославије оборила један F-117 са неба Србије ракетом ПВО система С-125 Нева. Тај догађај доказао је да „невидљиви авион“ није и нерањив.

Иако је касније замењен напреднијим авионима као што је F-22, F-117 остаје први и јединствени пионир стелт технологије, чији утицај и данас видимо у сваком савременом авиону.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *