Rusi nisu jedini koji postavljaju zastarele mornaričke topove na kopnena vozila i raspoređuju ih u ratnu zonu u Ukrajini. To rade i Ukrajinci.
Još u martu, prve fotografije su se pojavile na internet mreži na kojima su prikazani “starinski” ruski MT-LB tegljači iz sedamdesetih godina dvadesetog veka na koje se pakuju 2M-3 kupole iz pedesetih godina istog veka, za topove kalibra 25 milimetara.
Tri meseca kasnije, postoji fotografija sličnog vozila u ukrajinskoj službi: kamion Kamaz 6h6 sa kupolom 2M-3 na svojoj platformi.
Nesofisticirani ukrajinski kamion s oružjem ima očiglednu upotrebu kao odbrana od malih dronova. Istovremeno, to je podsetnik na ozbiljne i trajne praznine u ukrajinskoj PVO. Dobro opremljena vojska ne bi morala da izvlači “sedamdeset godišnje” pomorske kupole iz dugotrajnog skladištenja i da ih postavlja na isto tako star kamion.
Postojale su neke spekulacije ovog proleća, da će ruska topovska oruđa postavljena na MT-LB — neka sa kupolama 2M-3, a druga sa kupolama 2M-7 i sa mitraljezima kalibra 14,5 milimetara — biti raspoređena s brigadama na liniji fronta, za uloge dejstva po ciljevima na zemlji, kao mobilna artiljerijska gnezda, u suštini kao “vatrene tačke”.
Međutim, fotografije koje su se pojavile krajem maja ili početkom juna nagoveštavale su stvarnu ulogu MT-LB-2M-3. Fotografija prikazuje par tegljača koji čuvaju civilni bager koji očigledno kopa odbrambene rovove negde u Ukrajini, na prostoru koji je okupirala Rusija.
Čini se da su MT-LB-2M-3 protivvazduhoplovna odbrana pozadine. „To je verovatno zbog slučajeva primećenih prethodnih meseci, kada su bespilotne letelice letele i bacale granate na radnike koji su kopali rovove“, primetio je nezavisni tim za izveštavanje o sukobima.
Ukrajina ima svoj problem sa dronovima. Ruske snage najmanje od septembra lete dronovima iranske proizvodnje Šahed, prepunim eksploziva. Šahedi od 196 kg su, u stvari, male krstareće rakete.
Šahedi su iskoristili prazninu u ukrajinskoj odbrani. Dok bi ukrajinske rakete zemlja-vazduh dugog dometa S-300 i rakete srednjeg dometa „Buk“ mogle da odvrate napade lovaca-bombardera ruskih vazduhoplovnih snaga, one su bile daleko manje efikasne protiv nisko- i sporo letećih dronova koji se možda neće ni pojaviti na radarskim pokazivačima sistema PVO.
Ukrajincima je bilo potrebno brzo otvaranje vatre samohodnim topovima — plus “mali radari” za praćenje i reflektori za osvetljavanje noću. Teritorijalne brigade koje su branile ukrajinske gradove počele su da spajaju sve moguće kombinacije oružja i vozila. Neki su bili veoma grubi – na primer, mitraljezi Maksim iz Prvog svetskog rata, a neke jedinice su bile montirane na kamione.
Strani saveznici Ukrajine su na kraju obećali mnogo moderniju PVO kratkog dometa, uključujući mnoštvo nemačkih oklopnih vozila Gepard sa radarskim 35-milimetarskim topovima, kao i raketne sisteme Avendžer američke proizvodnje, koji su smešteni na neoklopnim vozilima Hamvi i naoružani infracrvenim navođenim raketama Stindžer i teškim mitraljezom.
Ukupno 67 Geparda, 20 Avendžera i desetine drugih sistema PVO kratkog dometa koje je Ukrajina nabavila, očigledno još uvek nisu dovoljni. Vredi napomenuti da su neki od prvih napada Šaheda bili usmereni na Odesu, poslednju veliku slobodnu luku Ukrajine na Crnom moru. Čini se da je Kamaz-2M-3 negde u ili blizu Odese, ako okean i brodski jarbol na fotografiji ukazuju na to.
Ukrajini je očajnički potrebno više sistema PVO kratkog dometa za odbranu Odese i verovatno drugih strateških lokacija — dovoljno da opravda improvizacije kao što je kamion Kamaz s topovima.Bolje išta nego ništa. Top u kupoli 2M-3 trebao bi da bude u stanju, da gađa mete na udaljenosti do 2500 metara. Njegova najveća mana je nedostatak bilo kakvog radarskog navođenja. Vi nišanite topovima na staromodan način: gledajući kroz rešetkastu nišansku spravu. Noću ili po lošem vremenu, malo je verovatno da će oruđe išta da pogodi.