Руска „флота из сенке“ све већа упркос притисцима: Кина и Индија повећавају куповину енергената

Према писању The New York Times, руска „флота из сенке“, формирана после 2022. године ради заобилажења западних санкција на извоз нафте, порасла је током 2024. године за чак 45%. На почетку 2025. та флота броји око 940 танкера, што чини приближно 17% свих светских нафтних бродова у употреби.

И поред непрекидних притисака и покушаја да се руски енергетски извоз сузбије, Москва успева да развија сопствену мрежу танкера. Највећи добитници ове ситуације свакако су Кина и Индија. Ове две земље не само да користе руску нафту за своје индустријске потребе, већ се баве и препродајом нафтних деривата. Индија, на тај начин, остварује значајне профите. Захваљујући повољним ценама руских енергената, обе земље добијају и стратешку предност – снажнију контролу над глобалним енергетским токовима.

С друге стране, Европа је била приморана да одустане од руске нафте и гаса, који су деценијама представљали основу њене индустријске конкурентности. Уместо повољних енергената из Русије, европске земље сада увозе скупљу нафту и течни природни гас из САД и Блиског истока, што директно утиче на раст трошкова производње и смањује конкурентност европске индустрије на светском тржишту.

Посебно је значајно нагласити да су кинески бродови први пут почели да пристају у руске луке на Криму. Оне су раније из политичких, али и безбедносних разлога биле избегаване.

Овакав развој догађаја показује да, упркос притисцима са Запада, покушаји изолације Москве не дају очекиване резултате – руски енергетски сектор се прилагођава, а паралелно се учвршћује сарадња са азијским државама. Оне све отвореније показују независну политику од Вашингтона. Посебне царине које је увео Трамп, чак ни у случају Индије нису дале жељени резултат.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *