Развој руског ловца пете генерације Су-57 суочио се са бројним кашњењима, која су делом проузрокована ратом у Украјини и западним санкцијама. Ове санкције су ограничиле набавку микрочипова и других компоненти неопходних за главне сензоре и дисплеје у кокпиту авиона. Да би надокнадила та кашњења, Русија је појачала производњу ловачких авиона четврте генерације, попут Су-30СМ2 и Су-35С.
Неке процене кажу да су кашњења само привремена, јер је Министарство одбране Русије 2019. године наручило производњу 76 авиона Су-57, са планом да до 2028. године три пуне ваздухопловне ескадриле буду опремљене овим авионима. Поред тога, руска влада је најавила повећање наруџбина и план да се до 2024. године удвостручи производња Су-57, са циљем испоруке више од 20 авиона у тој години.
Руски најнапреднији борбени авион се производи у Авијацијском заводу Комсомолск на Амуру на Далеком истоку Русије. Према подацима државне компаније „Уједињена ваздухопловна корпорација, нова серија ових авиона је испоручена и већ се налази у оперативним ваздухопловним базама. Извештаји наводе да су пилоти и инжењери веома задовољни перформансама авиона.
Изгледа да је Русија решила већину технолошких проблема и потешкоћа у ланцу снабдевања. У међувремену, Конструкторски биро Сухој наставља да ради на побољшању и проширењу функционалности авиона, као и на изградњи инфраструктуре за даље проширење производње.
Иако је авион Су-57 први пут полетео 2010. године, до данас је произведено мање од 40 примерака. Овај спор темпо производње настао је као последица технолошких кашњења у конструкцији и развоју. Ситуација је додатно погоршана западним санкцијама, које су ограничиле приступ појединим компонентама.
КАРАКТЕРИСТИКЕ СУ-57
Што се тиче стелт способности авиона, западни стручњаци процењују да је радарска рефлективна површина (RCS) Су-57 око 0,1 што је више у поређењу са авионима класе F-35, и више наликује карактеристикама ловачких авиона четврте генерације. Авион би требао да буде способан да лети значајно дубље у противничкој територији неопажено. Истина, авион смо недавно виделу у акцији изнад Украјине. Ипак, тада је оборио руски БПЛ С-70 „охотник“ са којим лети у пару.Западни извори признају да је Су-57 изузетно маневрабилан авион, као и већина борбених летелица произведених од стране компаније Сухој. Његова способност векторисања потиска у свих 360 степени омогућава му да изводи аеродинамички захтевне маневре у ваздушним борбама.
Што се тиче његових електронских система, Су-57 користи интегрисане модуларне борбене системе. Главни радар је у носу авиона, N036-1-01 X-band. Поред тога, постоје два бочна AESA радара N036B-1-01 X-band. Они су уграђени у предњи део трупа. То значајно повећава угаону покривеност радара и омогућава авиону да детектује циљеве из већег броја праваца.
Ова комбинација система чини Су-57 технолошки веома напредним борбеним авионом. Ипак, он има ограничења у погледу стелт способности и укупне радарске видљивости. Нарочито у поређењу са западним авионима пете генерације попут F-35.
Према извештајима, трошкови производње једног Су-57 износе око 35 милиона долара по авиону. То га чини приближно дупло јефтинијим од кинеског J-20 и знатно јефтинијим од америчког F-35, који је мањи и има само један мотор.
Halo novinari fronta imate li imalo mozga,koje zapadne budale novinari,lansiraju ove gluposti radarski odraz su 57 je 0,015m,f35 0,02 a f22 0,005 što znači da su 57 može svojim radarom snage 40 KW može detektovati f 22 na daljini od 135 Km dok Awg77v1 može detektovati su 57 na rastojanju od 60 Km.Ukoliko su 57 koristi i L band radare onda zona detekcije doseže 160Km.
Radarski presjek tj RCS su-57(T50 PAK Fa) je 0.1,F-35 0.05 a F-22 0.0001 prema NATO izvjestajima.To za f35 vjerovatno i jest tacno ali za raptor su pretjerali.F22 nikad nije bio u akciji osim par Holivudskih filmova i jedno obaranje Kineskog balona iznad SAD sto su mogli i Indijanci oboriti lukom i strijelom.Generalno americka propaganda u holividskom stilu.Odprilike isto kao i F117 dok nisu dosli iznad Srbije tad Jugoslavije pa fasovali “zvanicno 3” pa svake 3-4 godine dodaju po jos jedan, kako piloti idu penziju tako i priznaju da su pogodjeni. E sad da se vratimo na Su 57.Namjerno sam stavio u zagradi Pak fa.RCS od 0.1 je radarski presjek od testnog modela PAK Fa.Avion je koristen u testne svrhe.Jasno se vide razlike izmedju T-50 pak fa i su 57.Komplet zavrsna izrada,krilca,nema premaza koji je 70% stealth tehnologije,drugi je motor itd,itd,itd.Da ne duzim RCS od 0.1 je Radarski presjek od prvih testnih modela PAK FA T-50.Po procjenama normalnih strucnjaka ne americkih patriota vec strucnjaka RCS od Su 57 je od 0.001 do 0.01.Zvanicno od Suhoi biroa nema nista osim onih 0.1od PAK FA.Generalno Su-57 je avion sa kojim se F-35 ne moze mjeriti.F22 da ukoliko su specifikacije koje su SAD iznijele tacne.Gluposti poput usporedbe Raffale,Eurofighter itd sa Su 57,F22,J20,F35 su totalni debilizam i nmg vjerovati da ljudi uopste porede te dvije totalno razlicite generacije aviona.
I da,
Nema potrebe prozivati novinare i moderatore TV Front jer su ljudi daleko ispred ostalih portala,novina.Objektivno,tacno,bez lazi,bez favorizovanja itd itd.
Odličan komentar
Peoizvidnja je svedena na samo 2 aviona godišnje dok najzad ne usavrše novi motor izdelie-30 jer armija ne želi da naručuje više avione sa starim motorima, kada izdelie-30 bude najzad usavršen jer trebalo je još pre 2 godine,a ove godine najkasnije tada će i proizvodnja da bude oko 20 aviona gidišnje
Колико само нетачних података и инфо.На самом почетку апелујем да се не слуша и не чита тј не копира западна ( анти-руска ) пропаганда. Како развој ловца Су-57 може бити успорен санкцијама кад је развој истог завршен још пре 15-20 година? Зна ли аутор шта значи развој по ТТЗ-ма ,шта пробна фаза а шта фаза серијске производње те увођење у опер.употребу и касније у наоружање ? Какве црне санкције кад серијска производња иде по плану ,дакле како је договорено и планирано још пре 2020г.Чак је и производња ако вас занима микропроцесора Ељбрус-8С за потребе дигит рачунара ознаке ИМА-БК пренешена у РФ (раније се производили на Тајвану).План је био и остао да до краја 2027г буде оперативно 72 Су-57 у 3 ловачка пука ( не ескадриле) сваки пук са 2 ескадриле по 12 ловаца.Укупно ће се произвести 76ком.Уз две ескадриле Су-57 биће по једна ескадрила пратећих тешких борбених БПЛ ознаке С-70 Охотњик-Б. До почетка 2024, у ВКС је било оперативно 24 Су-57 произведени током 2020,21,22 и 23г.Дакле током ове 2024,те 25,26 и 27 треба израдити још преосталих 52.Значи сваке године по 12 а једне 16. Питање за аутора, како спор темпо сер. производње може бити узрокован ‘технолошким кашњењем у конструкцији’ и развојем.Шта му је ово прво уопште?
Даље ,какве везе има ОКБ Сухој ( стара ознака ) са сер. производњом и проширењем производних капацитета кад је за то задужен КнААЗ имена Јурија Гагарина као филијала ПАО ‘ОАК ‘ у Комсомољску на Амуру на Д.Истоку РФ.У сваком случају апелујем на све ауторе да не копирају западну пропаганду већ да се прво консултују са људима из струке,посебно војне вазд.струке.Завирите мало у производне погоне тог КнААЗ па ћете видети да у сер. производњи Су-57 од самог почетка користе тзв побољшану тј проширену реалност јел ( АR -Augmented Reality) да се тзв закивци ( rivets) код серијских-опер авиона додатно прекривају слојем тзв херметика и да се после премазују.Немојте наседати на западну небулозну пропаганду где се исти ругају Су-57 како му вире ти ‘rivets’ а при том појма немају нити наводе да се код Ф-35 за исту намену користе тзв клекоси (clecos). Што се тиче предње-фронталне РЕРП ,пустимо западне медије и изворе.Реална вредност за центиметарске опсеге радарског зрачења у ракурсу 30° је негде 0.3 m2 колико износи и код осталих тзв стелт ловаца 5 технолошке генерације ( амер Ф-22А и Ф-35 те кинески Ј-20А и Ј-31 ).Ако неког занима како је то могуће па зар предња РЕРП Раптора није оних фамозних 0.0001m2 тј само 1cm2 ( Боже сачувај),нека прочита ово барем за почетнике ‘ремек-дело’ од пре 20 година.Аутори су наведени и они су људи из вазд. струке, Андреј Лагарков као водећи конструктор у домену спец тј стелт-карактеристика пројекта ПАК-ФА тј Т-50 ( Су-57) и Михаил Погосјан познат као водећи конструктор чувеног руског технолошког демонстратора стелт-технологија С-37 тј Су-47 Беркут са КОС -крило обрнуте стреле и оплатом од композитних материјала. http://vivovoco.astronet.ru/VV/JOURNAL/VRAN/03_10/STELLS.HTM
Сви стелт ловци спадају у категорију тзв ЛО ( на енглеском Low Observable) ваздухоплова са предњом РЕРП у распону 0.1-1 m2. Су-57 захваљујући композитној оплати ( другачија резонанца у односну на металну оплату),затим посебној коаксијално-радијалној решетци унутар уводника ваздуха ,посебним материјалима примењеним на ветробранском триплексу те поклопцу кабине идеалном решењу позиционирања целопокретних верт. стабилизатора-кормила правца има РЕРП баш као и остали стелт ловци у свету https://aviation21.ru/stels-texnologii-su-57-tolko-fakty/
Није ми јасно ко је уопште видео да се млазнице мотора АЛ-41Ф1 отклањају у свих наведених 360 степени тј кружно?! Отклањају се само у верт равни дакле горе -доле са закоњешима ( забацивање у страну ) као код млазница мотора АЛ-31ФП те АЛ-41Ф1С. Значи отклон није сверакурсан како то Руси кажу и нема потребе да буде. Исти је случај и код мотора тзв друге пробне фазе АЛ-51Ф ( Производ 30) који је препознатљив по троугластим панелима млазнице за смањење РЕРП из задње полусфере ловца. Што се авионике тиче ( а ту се многи ложе и пале ) ,е тек је ту Су-57 посебна прича за себе. Поседује високо интегрисан и високо аутоматизован систем ИУС-57 у чијем саставу је Ш121 МИРЕС са два борбена система и то дводијапазонални радарски систем Н036 Белка и извиђачко-ометачки систем Л402 Хималаји.Основу ИУС-57 чине два дигит рачунара ИМА-БК који се у целости израђују у РФ са све процесорима Ељбрус-8С тако да западне санкције ту немају шта да траже. Системима Н036 Белка и Л402 Хималаји управљају дигит рачунари Н036УВС. Н036 Белка има чак 8 радара с АФАР од којих 4 раде у центиметарском X опсегу а 4 раде у дециметарском L опсегу. Предњи главни радар Н036 са 1526 ПППМ ( Предајно-Пријемни Појачивачки Модул) је увезан са два радара за бочно осматрање Н036Б са по 358 ПППМ тако да укупно имају 2242 ПППМ и радарску енвелопу 270° по азимуту. Овим је постигнуто то да је анулиран један од већих проблема АФАР радара а то је проблем бочних лепеза. Исто тако је омогућено дејство на вазд циљеве под углом 90° или заокретање ‘под 90’ након лансирања ракета кл В-В а што је током СВО показао и Су-35С својим радаром Н035 Ирбис чији се рефлектор антене налази на двостепеном електро-хидро зглобу па се тако отклања .Поред ова три радара с АФАР ту је и радар познат као Еполет-А смештен у репну гондолу за осматрање ЗПС авиона.Има 68 ПППМ. Л402 Хималаји користе свих 8 радара с АФАР и 4 посебне станице за ЕИ-ПЕД на бази АФАР који се налазе на крајевима крила.
Иначе ако се неко савим случајно пита зашто су рефлектори антена монопулсног радара Н035 Ирбис ( он је ето као радар с ПФАР ) те монопулсног радара с АФАР Н036 Белка посве исти са истим таласоводним системом и онако делују као да су позлаћени јел. Па злато је одличан шта ? Аха у том грму лежи зец…Да ,тако су Руси опет решили један од већих тактичко-техничких проблема радара с АФАР а то је изузетно велики топлотни одраз током рада на режиму зрачења тј исијавања сигнала у етар. Проблем настаје због изузетно велике фреквенције понављања сигнала а које се мери у GHz.Зато сви ловци који имају радаре с АФАР су на небу као Божићне јелке док им ови зраче у ВаП.Ту као против-тежу имамо нове далекометне пасивне ИЦ-сензоре попут ОЛС-35 на Су-35С те ОЛС-50М на Су-57.
Нећу много дужити само навести да је уградња дециметарских далекометних осматрачких радара у једног ловца нешто практично револуционарно.Иначе ови радари су испитани а што та западна јавност и данас вероватно не зна још 21-23 фебруара 2018 кад су два прототипа Су-57 ( 509 и 511 плави ) извели 10 спец. борбених задатака са једним јединим циљем а то је био пропратити амер и изралеске стелт-ловце 5 ген Ф-22А Раптор и Ф-35И Адир који су баш тих дана ( нимало случајно јел ) изводили заједничку вазд. вежбу у ВаП Израела. Уз ово ћу навести два веома важна ‘радарска закона’ : ”Што је већа таласна дужина радарских сигнала већа је и РЕРП ваздухоплова озраченог тим сигналнима. ” , ”Дебљина оплате ваздухолова мора бити једнака половини таласне дужине радарских сигнала који озрачују ту оплату.” Надам се да ће свима бити јасно. Ти дециметарски радари ( могу заправо радити и као АФАР али и као ПФАР ) су развијени и конструисани по Пројекту Мерило из 2003г. Ради се о 4 антене ширине 1.6m
свака са по 3 велика 4-канална ПППМ где је макс излазна снага импулса по каналу једнака 1kW. Антене су смештене у предње обарајуће (де-)стабилизаторе и у предкрилца крила.Поред основне намене а то је далекометно откривање-праћење стелт летелица ,веома важна намена им је далекометна идентификација откривених-праћених летелица.Та 4 канала у ПППМ имају сл намене: канал-1 идентификација по међународном стандарду ( НАТО стандард Мк 12),канал-2 радарски осматрачки канал,канал-3 идентификација тј распознавање свој-туђ по државном стандарду система Парољ,канал-4 ометачки канал за слање интерферентних сигнала ка противничким системима и средствима који раде у дециметарском опсегу .Занимљиво је да дециметарски радари могу радити у тзв Моно и Би-статичким режимима. Центиметарски радари с АФАР се користе за осматрање ВаП те земљине и морске површине ,откривање,праћење и захват вазд,морских и земаљских циљева .Служе и за комуникацију,навигацију,идентификацију али и за ометањеу центиметарском опсегу.Систем за идентификацију има ознаку Н036Ш Покосник и користи како центиметарске тако и дециметарске радаре.
Сви радарски тактички подаци се могу веома брзим дигит дејта линк каналом преносити међу ловцима у основној борбеној-патролној групи од 4 Су-57 или обједињеној великој патролној групи од 16 Су-57.Макс даљина преноса података је 400км у стратосфери.Поред ових система који раде у радарским дијапазонима,Су-57 поседује самоодбрамбени борбени систем 101КС Атољ који ради у оптичким дијапазонима ЕМ-спектра. Овај систем има 9 опто-електронских модула а посебну пажњу привлачи модул ознаке 101КС-О ( Оборона тј одбрана) који поред сверакурсног пасивног ИЦ сензора-топлопенгатора има и генератор бојевог ласера ( монопулсни генератор сондирајућих ласерских сигнала) .Ово је такође раволуција на једном ловцу и ово се до сада могло видети само у холивудској измишљотини Ратови звезда.Оно што је за неког ‘машта може свашта’ ,за Русе је стварност. Бојеви ласер ( наравно ради у невидљивом делу ЕМ спектра) служи за одбрану од напада ракета кл В-В и З-В али и за оптичке-ласерске сметње које изводи супербрзим скенирањем оптичких елемената ( блокова на бази квантне физике) на противничким ловцима током вођења блиске маневарске вазд борбе ( то су пасивни ИЦ ,ТВ, ласер. сензори познати као КОЛС ,ОЛС , IRST/LR …затим нишанских уређаја и дисплеја на кациги пилота , ИЦГСН на ракетама за вођење БВБ пре лансирања итд ).Од система за навигацију треба навести БИНС-СП2М,РСБН-85В и РСДН-20,затим комплекс за комуникацију С-111Н итд. Посебну пажњу треба обратити на јединствени у свету борбени систем БОСЕС-ТУ назван Дуељ за вођење ДВБ тј сусретне ракетне борбе а којег уосталом поседује и Су-35С.Што се вазд УбС тј наоружања тиче, Су-57 је далеко испред и изнад амер. и кинеских оперативних стелт-ловаца 5 ген .
Само са Су-57 је развијено и серијски се производи чак 6 нових ракета кл В-В: Производ 171-1, Производ 180,Производ 270, Производ 300М,Производ 760 и Производ 810. У центру пажње правих западних вазд. стручњака ,аналитичара и зналаца је сасвим нова тешка хиперзвучна далекометна ракета Изделие 180 тј Р-97 којом је 26 авг 2024 погођен и оборен Ф-16АМ укр РВ у којем је погинуо пилот-ловац пук. Алексеј Мес. Од вазд УбС класе В-З треба истаћи нову тешку хиперзвучну далекометну ПР-ракету типа Х-58УШК-ТП којом је прва оперативна борбена група Су-57 са 4 ловца још од самог почетка СВО гађала и уништавала укр. метарске и дециметарске радаре за далекометно осматрање. Ова ракета поред пасивног радарског има и пасивно ИЦ-топлотно самонавођење по чему је јединствена у свету. Макс даљина гађања земаљских радара из стратосфере при надзвучној брзини је 400 км. Због пасивног ИЦ самонавођења може гађати и радаре који раде на режиму ЕКВ( Еквивалент антене) или ако им је искључено зрачење-исијавање у етар.Су-57 носи и неке нове нисколетеће дозвучне стелт крстареће ракете, то је тактичка типа Х-69 ( тестирана у САР крајем 2018 и касније ) затим посве нова 1.6 тона тешка оперативно-тактичка КР-а типа Х-50 ( Производ 715) макс даљине гађања 1500 km.Ту је и нова ПБ-ракета Х-59М2А ( Производ 720) која је настала на бази Х-69 са АРГСН од ПБ-ракете типа Х-59М2( МК2).Новитет су и крилате ракете-борбени дронови ознаке С-71М Монохром са пробојном и С-71К Кавјор са касетном б/г.
Да се више не дужи ,кога занима више детаља о Су-57,може то прочитати на нашој вики-страници за Су-57. Један до аутора у групи истих а новог издања је и моја маленкост. Што се самог текста тиче,практично једини тачан наведени податак је везан за производну цену а која заиста износи око 35 мил долара по комаду. То је негде три пута мање од производне ( тзв fly-away) цене за Ф-35 ( све 3 верзије) која за фискалну 2025г износи близу 100 мил долара.Су-57 је далеко најјефтинији и далеко најбољи ( најквалитетнији ) ловац 5 ген који при том има и највише реалног борбеног искуства. Поз за екипу са ТВ Фронт ( посебно госп. А.Млакара )уз напомену из најбољих намера да поведу рачуна о квалитету наведених података и инфо.
Прво да се захвалим за пренос коментара. Друго да се исправим за грешку насталу пермутовањем бројева па уместо Изделие 810 за ракету војне ознаке Р-97 ,написао сам Изделие 180. Наиме ради се како написах раније о посве новој тешкој далекометној хиперзвучној ракети кл В-В која се серијски производи у московском заводу ГосМКБ Вимпел. Ракета има макс даљину лансирања по параметру ”ДРмакс 1” ( макс. дозвољена тј рачунаром радара и СУВ прорачуната даљина гађања великих не-маневарских вазд.циљева ) преко 400км ! По доступним подацима макс стварна брзина након фазе убрзавања јој је 8 Маха ,према томе, бржа је од ракете типа Р-37М коју носе ловци МиГ-31БМ,Су-30СМ2 и Су-35С. Ако неког занима како уопште изгледа та ракета ,ево је у процесу производње сликана још 2019 током обележавања 70год постојања наведеног московског завода Изделие 810 тј Р-97 на 4тој слици одозго ,гледано од иза …
https://integral-russia.ru/2019/11/21/mashinostroitelnoe-konstruktorskoe-byuro-vympel-vosstanovilo-rabotu-proizvodstvenno-konstruktorskogo-korpusa/
На овом страном форуму имамо додатне слике као и њен модел на постољу са амблемом АО ГосМКБ Вимпел…
https://army-tech.net/forum/index.php?threads/pak-fa-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%85%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A%D8%A9.68/page-54
Пошто је наведена и ракета Изделие 180 ,њена права војна ознака је Р-87 а та је ракета грешком означена као К-77М што нема никакве везе са стварношћу. Ово је та ракета на слици у овом тексту доле ,подвешена на поткрилни носач једног од прототипова Су-57… https://bmpd.livejournal.com/4156525.html
Кад се добро погледа слика тј загледа се у ракету, јасно се види да иста има уводнике ваздуха а не крила ( обе подвешене). Јесте и то су заправо хиперзвучни регулишући уводници ваздуха јер ракета има хиперзвучни набојно-млазни погон који истој омогућава да дуготрајно лети брзином од 5 Маха.На крају тела ракете се јасно виде преклапајући троугласти стабилизатори који омогућавају да се иста смести у трупне спремнике наоружања.Су-57 може макс да понесе чак 10 ракета типа Р-87. По доступним подацима, ракета Р-87 има стартну масу око 250 kg и макс дозвољену даљину гађања по Дрмакс1 до 200км. Још једном поз за екипу са ТВ Фронт.