У 31. бази тактичке авијације пољског ваздухопловства (Познањ-Кшешињи) почела је друга етапа практичне обуке пилота ловаца F-16, преноси пољски војни часопис Polska Zbrojna. У обуци учествују троје дипломаца Војне ваздухопловне академије, који су једногодишњи курс завршили у Сједињеним Америчким Државама, где су се обучавали на тренажном авиону Northrop Т-38 Talon.
Будући пилоти F-16 подељени су у две групе. Неки су прошли прелиминарну обуку у Сједињеним Државама, други у Пољској на тренажном авиону М-346, рекао је издању један од инструктора. У овој фази задатак је нивелисање нивоа пилотских вештина, узимајући у обзир чињеницу да амерички тренажни авиони припадају старијој генерацији. Они немају могућност да изводе неке маневре који су доступни на модернијим М-346.
Основна обука почиње предавањима на којима будући пилоти уче системе авиона и основне тактике. Затим ће се обука одвијати на симулаторима у 32. бази тактичке авијације у Лашки, пошто ће ове године бити замењени симулатори у Кшешињу. Током читавог основног курса, кандидати за пилоте ће извести 56 летова на симулаторима, чије ће укупно време бити 90 сати. Након тога, кадети ће почети са извођењем летачких задатака.
Програм ваздухопловне обуке се одвија постепеним усложњавањем задатака, рекао је новинарима командант авио-групе у ваздухопловној бази Кшешињи, потпуковник пољског ваздухопловства Лукаш Гроџински. У почетку, кадети ће извести седам летова са инструктором и један испитни. Затим ће проћи обуку у маневарској ваздушној борби један на један. После „против два“, увежбавање пресретања непријатељских авиона „два на два“ и „четири на два“. Завршна фаза биће симулација борбе у групи, односно четири авиона против четири, говорио је потпуковник о програму обуке.
Након увежбавања ваздушне борбе, почеће фаза обуке за гађање циљева на земљи како бомбама, тако и употребом високо прецизних ракета ваздух-земља. Ово је такозвана мисија CAS (Close Air Support), односно свеобухватна ваздушна подршка трупама на Земљи.Даље, све исте радње, укључујући допуну горива у лету, практиковаће се ноћу. На крају овог дела обуке пилоти морају да користе стечене вештине, односно операције ваздух-земља, ваздушне борбе пресретања и бомбардовања, током једне мисије. Целокупна обука траје око годину дана, њено трајање зависи од многих фактора, укључујући временске прилике.
“Пилот који заврши основну обуку има статус крила, односно способан за основну мисију и може самостално, без надзора инструктора, да обавља основне мисије у F-16”, известио је потпуковник Гродзински.
Али учење се ни ту не завршава. Завршна фаза програма биће припрема за ниво спремности за борбену мисију – спремност за извршење пуноправних борбених задатака. Постизањем овога пилот добија дозволу за обављање самосталне борбене дужности. Штавише, у било којој фази, кадет се може добровољно повући из програма, или бити искључен од стране посебне комисије, која укључује чак и психолога.
Гродзински признаје да је програм обуке веома тежак. Неће сви кадети стићи до последње фазе из много разлога, укључујући недостатак потребних вештина и немогућност да се носе са оптерећењем које се повећава на сваком кораку.
Ово је у вези са питањем да украјински пилоти, које кијевске власти намеравају да поставе за команде F-16 чим авион постане доступан Оружаним снагама Украјине, морају да прођу обуку за пилотирање на „убрзани начин“. Очигледно, њихове ваздушне мисије ће такође бити убрзане када уђу у борбу са руским ловцима или уђу у зону покривања ПВО Оружаних снага Русије.
Будућим украјинским пилотима одавно застарелих(са краја 80.-их и с’почетка 90.-их година) ловаца-кршева “Ф-16” који имају надимак ‘Летећи мртвачки ковчези’ или ‘Мртвачки сандуци који лете’ , време ради за погребни завод ! Руси ће их свакако оборити са крстарећим ракетама система “С-400” још у ваздуху, ако се пре тога не сруше због неке техничке грешке или замора материјала неких виталних делова авиона ! Готово да нема недеља да се неки “Ф-16” не сруши на вестима . Летење на тим ‘ловцима’ је вишечасовна досада прекидана са тренуцима страха !
(Мр Пит & 12 ‘гуслача’)