Андреј Млака
Првих шест хрватских борбених авиона типа “Rafale F-3” са хрватским ознакама требало би да у 12.40 слете на аеродром Плесо. Са тим чином почиње ново поглавње у нојој историји хрватске авијације, која је до скоро за ловачку заштиту користила застареле ловце МиГ-21 бис од којих је оперативна била једна летелица за заштиту ваздушног простора те државе са три пилота.
Хрватска је у овај посао набавке борбених авиона ушла пре две и по године 2021 године, када је одлучено да се из вишкова РВ Француске преузме 12 борбених летелица у верзији F-3 и то 10 једноседа и два двоседа.
Издвојене летелице су затим предате да генерални ремонт и фарбање после чега су добиле хрватска војна обележја и регистарске бројеве.
Иначе уговор који је Хрватска потписала са Француском вредан је 1,6 милијарди евра које треба да се исплате до 2026. године .
Хрватској су до сада предата два двоседа и четири једноседа.
Хрватски пилоти су иначе прошли вишемесечну обуку, а последња два месеца реализован је процес самосталног лета обучаваних пилота
“Лет ће трајати отприлике сат и 40 минута од Бордоа до Загреба. Рафали ће ући у хрватски ваздушни простор изнад северно Јадрана. Чућете их, јавиће се”, рекао је за ХРТ (државну телевизију) Давор Третињак, начелник Сектора за наоружање и опрему Министарства одбране Хрватске.
За сада фигурирају две опције за прелет. Једна краћа од Борода, преко Немачке, Аустрије и Италије па преко Јадрана до Хрватсков ВаП. Друга дужа преко целе Француске, целе севрне Италије и преко Јадранског мора до хрватског ВаП.
Третињак је саопштио и неке генералије о хрватским Рафалима да је у питању двомоторац са напредним сензорима и електроником. Може да носи терет 9,5 тона, односно 24,5 тона. Има суперкрстарење, лети брзином од 1,4 маха без допунског сагоревања горива и да није у питању вишенаменски него свенаменска летелица.
Како наводе хрватски медији летелице ће слетети на војни део аеродрома “Пуковник Марко Живковић” где су изграђени хангари за смештај, радионице за одржавање мотора, складишта резервних делова и хангари за смештај авиона. Вредност комплетног посла процењна је на 37 милиона евра.
Са доласком “Rafale F-3”, 12 МиГ-21 Бис од којих је била оперативна само једна летелица одлазе у пензију.