КАНАДА ВОДИ ПРЕГОВОРЕ О НАБАВЦИ ШВЕДСКИХ ЛОВАЦА GRIPEN ДОК СЕ НАЗИРЕ КОЛАПС УГОВОРА О F-35

Канадско министарство одбране тренутно води разговоре са шведским произвођачем авиона SAAB у вези са могућом набавком ловаца четврте генерације Gripen E/F, а извршни директор SAAB Микаел Јохансон је 6. априла потврдио да су преговори у току.

Авиони Gripen би заменили 98 ловаца CF-18A/B Hornet Краљевског канадског ваздухопловства испоручених из САД, који су први пут ушли у службу у земљи 1982. године и одавно се сматрају застарелим. Канада је у марту 2022. године одабрала F-35А да наследи своје F-18, са планираном набавком 88 ловаца по цени од 14,2 милијарде долара, око 161 милион долара по авиону. Одлука о наставку преговора о набавци алтернативног ловца првенствено је подстакнута наглим погоршањем односа са Сједињеним Државама, пре свега због претњи увођењем високих царина на увезену канадску робу. Изјаве председника Доналда Трампа у вези са могућим припајањем Канаде Сједињеним Државама додатно су подстакле антиамеричка осећања у земљи.

F-35 је константно био фаворизован у односу на конкурентске авионе, укључујући Gripen, на тендерима широм света, и иако је знатно скупљи, његова комбинација стелт способности, далеко моћнијег пакета сензора и супериорних способности мрежно-центричног ратовања сматра се да га чине исплативијим авионом за операције високог интензитета.

Иако би померање планова набавке са F-35 на Gripen било мотивисано првенствено политичким факторима, шведски ловац задржао је низ предности у односу на свог америчког колегу. Злогласно високи оперативни трошкови F-35 за ловац са једним мотором значе да се током животног века флоте очекује да ће канадско министарство одбране олакшати за близу 39 милијарди долара додатних трошкова изнад почетних трошкова набавке. Оперативни трошкови шведског авиона су знатно испод половине у односу на F-35, што би у комбинацији са много нижим трошковима набавке омогућило да се флота која је више од два пута већа на терену уз сличан трошак, или да се вишак средстава додели за набавку помоћних средстава као што су авакси. Већа улагања у набавку већих количина крстарећих ракета дугог домета такође могу бити уложена како би се компензовао недостатак стелт способности ловца и слаба погодност за продирање у тешко брањени ваздушни простор непријатеља. Ограничења одбрамбеног сектора Шведске су у великој мери надокнађена преношењем значајних делова програма Gripen E/F другим земљама, при чему ловци користе амерички мотор и италијански радар.

Мање потребе за одржавањем авиона Gripen осигуравају да стопе расположивости остају далеко веће од оних код F-35, што значи да ће чак и ако се набави сличан број ловаца, значајно већи број авиона бити спреман за борбу у сваком тренутку. Gripen такође има предност у томе што је у могућности да ефикасније функционише са импровизованих писта, укључујући обичне аутопутеве, без екстензивног очвршћавања или других модификација, што смањује рањивост на циљање ваздушних база. Ограничена свест ловца о ситуацији може потенцијално да се надокнади умрежавањем са F-35 америчког ваздухопловства са седиштем на Аљасци, пошто ваздушне снаге две земље делују заједно под командом северноамеричке ваздушно-космичке одбране. Ово омогућава F-35 да деле податке о циљању и друге кључне информације које нису могли да покупе много ограниченији сензори aviona Gripen, при чему су две класе ловаца потенцијално веома комплементарне када делују заједно.

4 коментара на “КАНАДА ВОДИ ПРЕГОВОРЕ О НАБАВЦИ ШВЕДСКИХ ЛОВАЦА GRIPEN ДОК СЕ НАЗИРЕ КОЛАПС УГОВОРА О F-35

  1. Ako se citaju vesti ”preko bare”, odbor senata za odbranu je vec najavio veto na izvoz, odnosno dozvolu da se motori koriste na Kanadskim Gripenima – tu se otprilike zavrsava sva prica.
    Takodje, Kanada je vec platila 16 letelica F35 koji su u raznim fazama proizvodnje i nece dobiti vecinu para nazad – moze da odustane, ali zbog offsetova pare ostaju LM.
    Ono sto je bitno, iako je bilo moguce prebaciti NORAD module sa starijih F18 na australijske (kupljeni pre par godina) sa Gripenima i Rafalima to nije moguce, navedeni odbor senata je vec rekao da nece dati dozvolu za izvoz ali i sertifikaciju koja je potrebna, te da onda Kanada treba da napravi svoj integrisani sistem odbrane, sto je finansijski nemoguce – trosak je u nivou 200% BDP Kanade i trebace 10-15 godina.
    I ne manje bitno – Kanadske kompanije za sada imaju barem 30 milijardi USD ugovorenih poslova koji se odnose na F35 (potencijalno i 40), nesto sto tesko i one i Kanada mogu da nadomeste.
    Neko ”resenje” je da nabave deo F35 i deo Gripena, ali to opet sve zavisi od pregovora i odobrenja SAD.

    1. “..odnosno dozvolu da se motori koriste na Kanadskim Gripenima ..”
      – Tu foru sa motorima su SAD već ispobale na SAAB 37 Vigen avionima i zbog njihovog veta nisu izvoženi iako su bili odlični avioni za 80-e i početak 90-ih. Njihovi motori su u originalu bili američki (P&W JT8D) ali ozbiljno modifikovani u Švedskoj plus sa dogrevnom komorom i reverzerom mlaza koji su švedsko delo.
      – Zbog američkih motora GE J79 (pravljenih po licenci) Izraelu je skoro-propao izvozni posao sa Kfirovima. Prodati su samo u 3-4 nebitne države i u malim količinama.
      – Da se vratim na temu: Za zemlje veličine Kanade, jednomotorni lovci nisu rešenje pre svega zbog kratkog doleta.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *