Dvostruki pad u Južnom kineskom moru: F/A-18F Super Hornet i MH-60R Sea Hawk sa USS Nimitz – sve posade spašene, istraga u toku

U retkom i zabrinjavajućem nizu događaja, dva vazduhoplova američke mornarice – lovac F/A-18F Super Hornet i helikopter MH-60R Sea Hawk – srušila su se u Južnom kineskom moru u odvojenim incidentima u razmaku od samo 30 minuta. Oba aviona su poletela sa nosača aviona USS Nimitz (CVN-68), dela 11. udarne grupe nosača aviona, tokom ,,rutinskih operacija”. Svih pet članova posada bezbedno je spašeno, a prema zvaničnim saopštenjima Pacifičke flote SAD, svi su u stabilnom stanju.

Hronologija incidenata

14.45 po lokalnom vremenu: Helikopter MH-60R Sea Hawk, dodeljen Helikopterskoj pomorskoj udarnoj eskadrili 73 ,,Borbene mačke” (HSM-73), pao je u more. Tri člana posade su brzo izvučena od strane timova za potragu i spasavanje (SAR) iz udarne grupe. Helikopter je bio u misiji rutinskih operacija, bez indikacija o spoljnim faktorima.

Otprilike 15.15: Samo pola sata kasnije, dvosedi lovac F/A-18F Super Hornet iz 22. eskadrile udarnih lovaca ,,Fighting Redcocks” (VFA-22) takođe je pao u more. Oba pilota su se uspešno katapultirala pre udara u vodu i spašena su od strane SAR timova. Avion je bio u fazi rutinskih letačkih operacija.

Pacifička flota je potvrdila događaje u objavama na X (bivši Twitter), naglašavajući da su posade vraćene na USS Nimitz radi medicinske evaluacije. ,,Uzroci oba incidenta su pod istragom”, navodi se u saopštenju, bez dodatnih detalja o mogućim tehničkim kvartovima, ljudskim greškama ili spoljnim uticajima.

Kontekst operacija

USS Nimitz i njegova udarna grupa trenutno operišu u Južnom kineskom moru, strateški osetljivom regionu sa pojačanim tenzijama između SAD i Kine. Grupa je nedavno premeštena iz zone Centralne komande SAD (leto 2025.), gde je podržavala operacije protiv Huta u Crvenom moru. Ovi incidenti se dešavaju u pozadini rutinskih patrola i vežbi, ali njihova blizina u vremenu budi pitanja o potencijalnim sistemskim problemima.

Zabrinjavajući trend: 7 padova F/A-18 varijanti u godini

Ovi padovi nisu izolovani. Prema podacima iz otvorenih izvora i izveštaja, američka mornarica je u proteklih 12 meseci izgubila najmanje sedam aviona porodice F/A-18 Super Hornet/Growler. U decembru 2024. godine, F/A-18 Super Hornet pao je u Crvenom moru usled prijateljske vatre sa raketne krstarice USS Gettysburg, pri čemu su piloti spašeni sa lakšim povredama. U aprilu 2025. godine, drugi F/A-18E/F Super Hornet izgubljen je u Crvenom moru kada je posada za vuču na USS Harry S. Truman izgubila kontrolu nad avionom tokom manevra, bez žrtava. Samo osam dana kasnije, 6. maja 2025, dvosedi F/A-18F Super Hornet iz eskadrile VFA-11 pao je u more tokom neuspelog noćnog sletanja na nosač, pri čemu su piloti spašeni sa lakšim povredama. Zatim, 20. avgusta 2025. godine, F/A-18E/F Super Hornet iz VFA-83 srušio se kod obale Virdžinije tokom rutinskog trenažnog leta, a pilot je spašen. Pored toga, mornarica je izgubila dva EA-18G Growler aviona: jedan u oktobru 2024. godine tokom trenažnog leta, sa fatalnim ishodom za oba pilota, i drugi u februaru 2025. godine u zalivu San Dijego, gde su piloti preživeli katapultiranje. Najnoviji incident, 26. oktobra 2025. godine, dogodio se u Južnom kineskom moru sa F/A-18F Super Hornet iz VFA-22, pod istragom, a oba pilota su spašena.

Uprkos gubicima, mornarica je u martu 2024. naručila 17 novih Block III Super Hornet-a u vrednosti od 1,3 milijarde dolara, sa isporukama planiranim do 2027. godine. F/A-18 ostaje okosnica palubne avijacije, uprkos uvođenju F-35C.

Istorijski, dvostruki padovi u kratkom roku su retki. Na primer, 1976. godine dva C-141 Starlifter aviona srušila su se u razmaku od sati, sa 41 žrtvom. Godine 2016, F-16 iz eskadrile Thunderbirds i F/A-18 iz Blue Angels pali su istog dana.

Analiza i implikacije

,,Rutinske operacije” ukazuju na potencijalne kvar motora (GE F414), umor materijala ili greške u održavanju. Intenzivna raspoređivanja (Crveno more, Južno kinesko) povećavaju opterećenje.

U Južnom kineskom moru, gde Kina pojačava prisustvo, gubitak dva aviona u kratkom roku može uticati na operativnu spremnost 12. vazdušnog krila. Istraga će verovatno uključiti NTSB i mornarički odbor.

Sa preko 500 Super Hornet-a u floti, ovaj niz podiže zabrinutost o starenju platforme (prvi let 1995.). Da li je vreme za ubrzanu tranziciju ka NGAD ili većem broju F-35C?

Mornarica nije komentarisala da li su incidenti povezani.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *