Хронологија инцидената
14.45 по локалном времену: Хеликоптер MH-60R Sea Hawk, додељен Хеликоптерској поморској ударној ескадрили 73 ,,Борбене мачке” (HSM-73), пао је у море. Три члана посаде су брзо извучена од стране тимова за потрагу и спасавање (SAR) из ударне групе. Хеликоптер је био у мисији рутинских операција, без индикација о спољним факторима.
Отприлике 15.15: Само пола сата касније, двоседи ловац F/A-18F Super Hornet из 22. ескадриле ударних ловаца ,,Fighting Redcocks” (VFA-22) такође је пао у море. Оба пилота су се успешно катапултирала пре удара у воду и спашена су од стране SAR тимова. Авион је био у фази рутинских летачких операција.
Пацифичка флота је потврдила догађаје у објавама на X (бивши Twitter), наглашавајући да су посаде враћене на USS Nimitz ради медицинске евалуације. ,,Узроци оба инцидента су под истрагом”, наводи се у саопштењу, без додатних детаља о могућим техничким квартовима, људским грешкама или спољним утицајима.
Контекст операција
USS Nimitz и његова ударна група тренутно оперишу у Јужном кинеском мору, стратешки осетљивом региону са појачаним тензијама између САД и Кине. Група је недавно премештена из зоне Централне команде САД (лето 2025.), где је подржавала операције против Хута у Црвеном мору. Ови инциденти се дешавају у позадини рутинских патрола и вежби, али њихова близина у времену буди питања о потенцијалним системским проблемима.
Забрињавајући тренд: 7 падова F/A-18 варијанти у години
Ови падови нису изоловани. Према подацима из отворених извора и извештаја, америчка морнарица је у протеклих 12 месеци изгубила најмање седам авиона породице F/A-18 Super Hornet/Growler. У децембру 2024. године, F/A-18 Super Hornet пао је у Црвеном мору услед пријатељске ватре са ракетне крстарице USS Gettysburg, при чему су пилоти спашени са лакшим повредама. У априлу 2025. године, други F/A-18E/F Super Hornet изгубљен је у Црвеном мору када је посада за вучу на USS Harry S. Truman изгубила контролу над авионом током маневра, без жртава. Само осам дана касније, 6. маја 2025, двоседи F/A-18F Super Hornet из ескадриле VFA-11 пао је у море током неуспелог ноћног слетања на носач, при чему су пилоти спашени са лакшим повредама. Затим, 20. августа 2025. године, F/A-18E/F Super Hornet из VFA-83 срушио се код обале Вирџиније током рутинског тренажног лета, а пилот је спашен. Поред тога, морнарица је изгубила два EA-18G Growler авиона: један у октобру 2024. године током тренажног лета, са фаталним исходом за оба пилота, и други у фебруару 2025. године у заливу Сан Дијего, где су пилоти преживели катапултирање. Најновији инцидент, 26. октобра 2025. године, догодио се у Јужном кинеском мору са F/A-18F Super Hornet из VFA-22, под истрагом, а оба пилота су спашена.
Упркос губицима, морнарица је у марту 2024. наручила 17 нових Block III Super Hornet-а у вредности од 1,3 милијарде долара, са испорукама планираним до 2027. године. F/A-18 остаје окосница палубне авијације, упркос увођењу F-35C.
Историјски, двоструки падови у кратком року су ретки. На пример, 1976. године два C-141 Starlifter авиона срушила су се у размаку од сати, са 41 жртвом. Године 2016, F-16 из ескадриле Thunderbirds и F/A-18 из Blue Angels пали су истог дана.
Анализа и импликације
,,Рутинске операције” указују на потенцијалне квар моторa (GE F414), умор материјала или грешке у одржавању. Интензивна распоређивања (Црвено море, Јужно кинеско) повећавају оптерећење.
У Јужном кинеском мору, где Кина појачава присуство, губитак два авиона у кратком року може утицати на оперативну спремност 12. ваздушног крила. Истрага ће вероватно укључити NTSB и морнарички одбор.
Са преко 500 Super Hornet-а у флоти, овај низ подиже забринутост о старењу платформе (први лет 1995.). Да ли је време за убрзану транзицију ка NGAD или већем броју F-35C?
Морнарица није коментарисала да ли су инциденти повезани.