ДАН РВ И ПВО ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

На данашњи дан пре 112 година, 24. децембра 1912. године, на основу одлуке српског војног министарства и ђенералштаба, војвода Радомир Путник је донео решење о формирању Ваздухопловне команде са седиштем у Нишу. У њен састав ушли су Аеропланско и Балонско одељење, Водоничка централа и Голубија пошта – сви сегменти тадашњег ваздухопловства. За првог команданта постављен је мајор Коста Милетић. Први војни аеродром налазио се у Трупалском пољу у близини Ниша. Овај датум се обележава као Дан Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије. Такође, то је и Дан Центра за обуку РВ и ПВО.

Кроз богату српску историју у одбрани отаџбине ваздухопловци су испољили хероизам, висок морал, одличну тактику и дисциплину и упорном, организованом одбраном задивили слободољубиви свет, не оклевајући ни тренутка да у тим борбама положе и своје животе. 

Министарство одбране Републике Србије© Министарство одбране Републике Србије

Остварени резултати су показатељ да су јединице Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије настављачи управо те српске војске из 1912. године када је тадашња Србија била једна од петнаест земаља у свету која је имала војно ваздухопловство и једна међу првих пет која је током балканских ратова употребила ваздухоплове у борбеним дејствима.

francuski_planinski_lavovi_eurocopter_as_532_cougar_airbus_h_215m_cougar_ми_17-в__2© ТВ Фронт/фото: Данко Боројевић

Наредник Михајло Петровић, први српски пилот, погинуо је на борбеном задатку код Скадра, 20. марта 1913. године и прва је жртва српског војног ваздухопловства, а друга у свету.

Краљевина Србија је донела Уредбу о ваздухопловству 21. фебруара 1913. године, пре многих других земаља.

После прве Уредбе о ваздухопловству, коју је донео Бранденбург у Немачкој (10. августа 1910. године), следиле су Уредбе у Пруској (22. октобра 1910. године), Енглеској (2. јуна 1911. године), Француској (21. новембра 1911. године), Аустругарској (20. децембра 1912. године). Међутим, САД су донеле Уредбу о ваздухопловству 13. маја 1913. године, Италија 22. септембра 1913. године, а многе земље још касније.

После више од једног века, на јаким темељима, нове генерације у ХХI веку преданим ангажовањем и професионалним приступом потпуно оспособљене и високомотивисане, обављају своје дужности у контроли и заштити суверенитета ваздушног простора, противваздухопловне одбране територије, важних објеката, административних и индустријских центара државе Србије и снага Војске Србије. Као што су у прошла времена то радили њихови преци, пионири авијације у Срба.

У години за нама Србија је наставила са опремањем и модернизацијом јединица Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране и то je још један корак на путу који је започет ка јачању и развијању јединица РВ и ПВО. 

Редакција ТВ Фронт честита свим припадницима РВ и ПВО Ваш и наш празник, уверени да ћете и убудуће успешно извршавати наменске задатке и доприносити изградњи и развоју како јединица РВ и ПВО, тако и Војске Србије у целини.“

Један коментар на “ДАН РВ И ПВО ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

  1. evo, da napisemo nesto .. neke anegdote iz 1. sv rata

    – pilot koji obori 3 neprijateljska aviona dobijao je titulu as a ako obori 5, as des as.
    dakle, negde u grckoj, nasi piloti se druzili sa nekim Francuskinjama, i jedan od nasih se predstavi kao as udes as. Francuskinje ga isprave a on im objasni da je do sad uspeo da polomi i unisti aviona. I onda mu jedan pilot Crnogorac kaze – e choche, imas pardona jos 3

    – neki brka pilot, umesto na aerodrom, sleteo u njivu nepoznjevenu. I tu se zadesio neki chichica i kaze mu na cistom srpskom – de se spusti bas u zito. A ovaj nas njemu – idi Greko bestraga. Na to ga kolega munu u rebra – Cuti bre, to je general Stepa. – Oprostite gosn vojvodo, i tu Brka obesi brke. Ali nista mu nije pomoglo, vojvoda zahtevao da ga kazne.

    – ili ovo… obuku su nasim pilotima drzali Francuzi, tad je bio u upotrebi pored ostalih avion Farman, neki sanducar… a prevodio neki juznjak koji je kao znao fransucki ali ga prevodio na svoj juznacki jezik

    i kaze Francuz, na motor su navijene svecice i pale benzin a ovaj prevede ovako – na motor su navrteni chiraci i palu gas

    bila jednom neka oluja, vetar preti da odnese avione, Francuzi ga drze i vicu O la la – i vetar im odnese letelicu i polomi je – a oni onda mrtvi ladni zapalise lule i pocese da se smeju. A nasi im kazu – zasto bre, tako? A oni cuvaj glavu, pusti aparat. A nasi im opet kazu – Ne, krsi glavu, a cuvaj aparat.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *